Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Min samboer ønsker å oppkalle vår kommende sønn etter sin bror, altså barnets onkel. Han synes dette navnet er utrolig fint og ingen andre alternativer kommer opp i denne klassen etter hans mening. Dette er helt vanlig i hans familie, det er flere eksempler på slektninger som er oppkalt etter tanter og onkler. Jeg synes dette er litt i overkant for tett, og er redd dette blir eksempelvis "lille-Henrik" og "gammel-Henrik" - at vår sønn alltid vil omtales som "lille" i hans del av slekten. Hva tenker dere om såpass tett oppkalling? Anonymous poster hash: dd669...5b4
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Jeg syns ikke noe om oppkalling i det hele tatt og hvis man først skal gjøre det, så syns jeg man bør gå minst til besteforeldre, men helst til oldeforeldre for å kunne bruke navnene på nytt. Anonymous poster hash: ea7dc...715
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Helt greit, så lenge den oppkalte er komfortabel med det. For barnet vil det jo være helt normalt fra starten. Er mange familier hvor feks den førstefødtei alle ledd får samme navn.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Jeg har vokst opp med at oppkalling er noe man gjør for å hedre en person, ikke fordi navnet er så fint. Hvis begrunnelsen er at dere liker navnet synes jeg godt dere kan bruke navnet, men da ville jeg ikke kalt det oppkalling. Anonymous poster hash: 6d52e...158
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Jeg er oppkalt etter tanten min. Mitt fornavn er hennes andre fornavn og jeg syns det er utrolig koselig å være oppkalt etter tanta mi Anonymous poster hash: 5fdf6...c37
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Min bror har dobbeltnavn (bruker begge), og jeg har alltid likt svært godt det siste navnet hans. Da jeg sa at jeg ønsket å kalle knøtten i magen det navnet, dersom det er gutt, lyste han opp som en sol. Jeg synes ikke det er for nærme. Derimot så har jeg en farfar med dobbeltnavn, hvor han har en yngre bror som heter det ene av navnene til min farfar. Det synes jeg er alt for nært. (Min farfar trodde i barndommen at foreldrene hans hadde glemt ut hva han het..: Anonymous poster hash: fb329...24f
Gjest Hercule Poirot Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Oppkalling er flott! Hvis onkelen syns det er greit, så kjøre på. Flott skikk det er verdt å ta vare på.
**snuskeluska** Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Min fetter er oppkalt etter min far (altså sin onkel ). Han er nå over 40 år og kalles fremdeles "Lille Henrik". Han synes ikke det er så stas akkurat.
☆☆☆ Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Mannens søster heiter det samme som tanta, heilt uproblematisk.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Min fetter er oppkalt etter min far (altså sin onkel ). Han er nå over 40 år og kalles fremdeles "Lille Henrik". Han synes ikke det er så stas akkurat. Jeg kjenner noen hvor stefar og stesønn har samme navn. Jeg tror ikke "Lille Per" (som har blitt et hode høyere enn "store Per" som også er høy), syns det er så stas å bli kalt det nå... Men de kunne jo ikke noe for at de hadde samme navn. Anonymous poster hash: ea7dc...715
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Takk for svar! Det er akkurat slike situasjoner som to av de siste her jeg er redd for, men det kan kanskje avverges ved at man insisterer på å skille dem på andre måter...? Ikke vet jeg. Kjenner at jeg fremdeles er litt i mot det. Navnet er fint, det, men jeg har minst 3 gode alternativer. Anonymous poster hash: dd669...5b4
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Det er vanlig i min familie. Her har det vært løst ved at den eldste har bitt kalt «onkel Henrik». Aldri noe snakk om store eller lille. Dere er jo med på å bestemme hvordan de skal skilles, så bare finn en måte som dere tror begge to synes er greit de neste 50 årene. Anonymous poster hash: a9d12...d9e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #13 Skrevet 30. juni 2014 Men blir han oppkalt etter onkelen sin hvis dere bare syntes navnet er fint? Min gutt heter det samme som minnekort, vet det ikke er så tett som hos dere, men det er fordi vi syntes navnet er fint, ikke fordi onkelen min er så fantastisk. Det høres ut som deter litt samme måten hos dere. Det er jo bare til å understreke at han ikke er oppkalt. Anonymous poster hash: 24a0a...d00
Gjest 4+engel Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Hva med at deres gutt får dobbeltnavn som inkluderer onkels navn?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #15 Skrevet 1. juli 2014 Dette med oppkalling er veldig tradisjonsbundet i hans familie, så jeg er redd det vil bli dårlig mottatt om jeg presiserer at barnet ikke er oppkalt. Selv synes jeg det høres bedre ut å si at vi har brukt navnet fordi vi synes det er fint, men jeg ser for meg svigermors reaksjon... Dobbeltnavn er ikke aktuelt, dette er et navn som står helt klart best alene. Det beste er nok om vi velger et annet navn. Takk for svarene. Anonymous poster hash: dd669...5b4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #16 Skrevet 1. juli 2014 Dette med oppkalling er veldig tradisjonsbundet i hans familie, så jeg er redd det vil bli dårlig mottatt om jeg presiserer at barnet ikke er oppkalt. Selv synes jeg det høres bedre ut å si at vi har brukt navnet fordi vi synes det er fint, men jeg ser for meg svigermors reaksjon... Dobbeltnavn er ikke aktuelt, dette er et navn som står helt klart best alene. Det beste er nok om vi velger et annet navn. Takk for svarene. Anonymous poster hash: dd669...5b4 La oss si dere velger dette navnet. Er det da fordi denne onkelen er så spesiell eller det navnet som er spesielt? Dere trengerjo ikke si noe om dermed en gang. Gutten vår skal hete Henrik. OK. Er han oppkalt etter onkel. Vi syntes navnet var fint og derforble detHenrik. Mormoren min var strålende glad for at jeg hadde samme smake som henne når det gjaldt navn. Gjorde ingenting at ikke det var oppkalling. Anonymous poster hash: 24a0a...d00
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #17 Skrevet 1. juli 2014 Vis det er navne til en onkel er det vel naturlig å kalle ham for onkel å ikke navnet så det syns jeg ikke er problematisk. Anonymous poster hash: e5f9a...647
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #18 Skrevet 1. juli 2014 Jeg synes det er litt upraktisk hvis begge kun har ett fornavn. Ville vært forberedt på "lille" og "store", i alle fall. Dersom en av de har to navn, så er det mye enklere. Kan det være et alternativ å gi den lille to? Men er det et navn dere virkelig liker, så synes jeg ellers ikke det gjør så mye, hvis dere selv synes det går an. (Ville ikke gjort det selv, med bare ett navn, av praktiske årsaker.) Anonymous poster hash: a7c2b...e05
catchbaby Skrevet 1. juli 2014 #19 Skrevet 1. juli 2014 Min familie er det helt vanlig. Ingen blir kaldt store eller lille. Og må man forklare hvilken Henrik man snakker om sier vi "Henrik til Leif og Gunnhild" eller "Henrik til Solveig" helt uproblematisk;)
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #20 Skrevet 1. juli 2014 Dette med oppkalling er veldig tradisjonsbundet i hans familie, så jeg er redd det vil bli dårlig mottatt om jeg presiserer at barnet ikke er oppkalt. Selv synes jeg det høres bedre ut å si at vi har brukt navnet fordi vi synes det er fint, men jeg ser for meg svigermors reaksjon... Dobbeltnavn er ikke aktuelt, dette er et navn som står helt klart best alene. Det beste er nok om vi velger et annet navn. Takk for svarene. Anonymous poster hash: dd669...5b4 La oss si dere velger dette navnet. Er det da fordi denne onkelen er så spesiell eller det navnet som er spesielt? Dere trengerjo ikke si noe om dermed en gang. Gutten vår skal hete Henrik. OK. Er han oppkalt etter onkel. Vi syntes navnet var fint og derforble detHenrik. Mormoren min var strålende glad for at jeg hadde samme smake som henne når det gjaldt navn. Gjorde ingenting at ikke det var oppkalling. Anonymous poster hash: 24a0a...d00 Det er navnet som er spesielt. Men ja, det er kanskje en måte å gjøre det på. Som nevnt er det ikke aktuelt med dobbeltnavn, så de vil i tilfelle ha helt likt både fornavn og etternavn. Jeg kjenner jeg blir mer og mer bestemt på å velge et annet navn. Takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Anonymous poster hash: dd669...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå