Gå til innhold

Noen med god peiling på utleie /leieboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en leieboer som mer eller mindre driver en form for trakassering. Da han flyttet inn,eller SVs, da vi kjøpte huset leide han allerede her og han ville fortsette å leie da han bobler i nærområdet. Han visste han at vi var en familie med barn og husdyr.

Nå er det også sånn at en av oss jobber turnus, og kommer dermed hjem seine kvelder og tidlig morgen/natt. Vi prøver å gå så stille i dørene som mulig, men siden det er så lytt her så vil man uansett høre at vi kommer hjem, går på do, lager mat osv.

Nå er det sånn at denne leieboerne legge seg kl 11 hver kveld og da forventer han at vi skal gjøre det samme, så når vi da kommer seint hjem etter en vakt , eller ungene går på do om natten, og han hører oss, så ligger han å slår i golvet , så hele huset rister. Det er ikke litt tull engang ( at i det minste gulvet rister) Dette har nå ført til at ungene er redde for å sove alene og selv blir jeg ganske stresset over hele situasjonen. Kan jeg kaste denne mannen ut, eller må vi gå på nåler i vårt eget hus resten av livet ??

Anonymous poster hash: 24695...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i nærområdet skulle det stå :) ipaden lager egne ord innimellom

Skrevet

Dere har mulighet til å avslutte leieforholdet ved å si at dere ønsker å ta i bruk leiligheten selv.

Anonymous poster hash: c65c7...01c

Skrevet

Dere burde absolutt lydisolere dersom dere skal leie ut for penger. Det skal være stille mellom kl.23 og 07. At dere leier ut et lytt husvære må dere ta hensyn til eller gå ned i husleie.

Anonymous poster hash: 939ca...8b0

Skrevet

Hvilken type leiekontrakt har dere med denne mannen? Er dere avhengig av pengene for å betjene lånet?

Dersom dere har en tidsbegrenset leiekontrakt må dere gå tiden ut men gi klart signal til leietaker at dere ikke vil fornye kontrakten. Jeg mener at selv om man har gjensidig oppsigelse må man som utleier ha en valid grunn, som man skal bruke huset selv eller lignende. Om dere ikke har en tidsbegrenset leieavtale ville jeg prøvd å komme i dialog med vedkommende, og si at man kanskje kan komme til enighet ? Situasjonen er jo uholdbar slik du beskriver...Ville også tenkt på å hyre advokat, det er utrolig vanskelig å få ut folk :(

Anonymous poster hash: 1bf52...b42
Skrevet

Hvordan er det i det hele tatt mulig å høre at noen går på do om natten? Dere må jo bråke veldig? Eller ha veldig dårlig isolert hus? 

En billig måte å lydisolere er å få lagt tepper på gulvene, vegg til vegg-teppe. Og det skal være stille fra 23 - 07 ja, men man kan jo selvfølgelig være våken og gjøre normale ting, men ikke ha høy lyd på tv/musikkanlegg eller støvsuge feks om det høres godt. 

Skrevet

Høres ikke ut som huset er egnet for utleie, og jeg skjønner godt at han blir irritert. Dere burde gi ham kraftig avslag i leia som kompensasjon frem til dere får lydisolert skikkelig så det går an å bo der uten å høre at dere puster.

Når folk leier forventer de å få bo i fred, det er selvsagt like irriterende for begge parter slik dere har det.

Anonymous poster hash: e567e...755
Skrevet

Vi har etterisolert, og byggherren om hadde oppdraget sa at vi hadde det mest isolerte huset i hele feltet, men han i kjelleren påstår at han hører oss likevel.

Egentlig trenger vi pengene, og husleien er minimal, da huset var dårlig isolert da leieforholdet startet. Hn betaler 4000 kr per mnd for en 70 Kvm stor leilighet. Naboene tar mellom 7 - 10.000 for å leie ut sine leiligheter.

Han har bodd her i 4 år for den leien, har aldri økt leien, men nå lurer jeg på om jeg skal kreve gjengs leie i håp om at han flytter frivillig.

Skrevet

Hvilken type leiekontrakt har dere med denne mannen? Er dere avhengig av pengene for å betjene lånet? Dersom dere har en tidsbegrenset leiekontrakt må dere gå tiden ut men gi klart signal til leietaker at dere ikke vil fornye kontrakten. Jeg mener at selv om man har gjensidig oppsigelse må man som utleier ha en valid grunn, som man skal bruke huset selv eller lignende. Om dere ikke har en tidsbegrenset leieavtale ville jeg prøvd å komme i dialog med vedkommende, og si at man kanskje kan komme til enighet ? Situasjonen er jo uholdbar slik du beskriver...Ville også tenkt på å hyre advokat, det er utrolig vanskelig å få ut folk :(Anonymous poster hash: 1bf52...b42

Den er er ikke tidsbegrenset. Mannen har bodd her i 4 år, og vi har gjensidig 3 mndrs oppsigelsestid.

Skrevet

Vi har etterisolert, og byggherren om hadde oppdraget sa at vi hadde det mest isolerte huset i hele feltet, men han i kjelleren påstår at han hører oss likevel.

Egentlig trenger vi pengene, og husleien er minimal, da huset var dårlig isolert da leieforholdet startet. Hn betaler 4000 kr per mnd for en 70 Kvm stor leilighet. Naboene tar mellom 7 - 10.000 for å leie ut sine leiligheter.

Han har bodd her i 4 år for den leien, har aldri økt leien, men nå lurer jeg på om jeg skal kreve gjengs leie i håp om at han flytter frivillig. Anonymous poster hash: 24695...fca

Du skriver: '.....men siden det er så lytt her....' Da kan det ikke være så veldig god lydisolasjon. At huset er isolert er noe annet

Anonymous poster hash: 939ca...8b0

Skrevet

Tror ikke du bare kan heve leien. Den skulle i så fall ha vært hevet den dagen dere tok over huset og dere inngikk en ny leieavtale. Mener å huske at leien kun kan økes i takt med strømpriser hvis denne er inkludert. Kanskje noen her vet om total husleie kan indexreguleres?

Jeg synes nå det var en merkelig oppførsel fra leieboeren sin side! Man må da kunne røre seg på normalt vis uten at noen skal dunke og herje. Har han et stort problem med "støy" så får han enten bruke øreplugger om natten eller finne seg et mer tilfredsstillende sted å bo.

Jeg hadde gitt han beskjed om at man oppfordres til å vise lempelighet med tanke på at leien tross alt er lav og at barna blir redde over hans oppførsel. Du kan jo si at dere har holdt leien lav pga nettopp at det er lytt...?

Det er DERES eiendom! 

Anonymous poster hash: e103a...371
Skrevet

Vel,jeg har selv leid leiligheten i dette huset da jeg studerte, dette var for mange år siden før vi selv kjøpte dette huset, 10 år seinere og fr det ble etterisolert lagt nye gulv i hovedetg.

På den tiden hørte jeg kun når det ble slamret hardt med ytterdøren eller når man trampet hardt i trappen opp til 3 etg , så det er ikke så lytt at man skal kunne høre at en slipper en fis eller r på do, selv om denne leieboerne påstår det.

Vi sakker her om en alkoholisert nevrotisk mann, så begynner å lure på om de lydene han påstår han hører, er våre lyder, eller om hn rett å slett har " lyder i hodet"

Skrevet

Mange srivefeil, men dette makkverket av en maskin lager sine egne ord ..

Skrevet

Si han opp da! Hevd at dere vil bruke den selv eller noe sånt.

Puss leiligheten litt opp og lei ut til noen andre!

Skrevet

Tror ikke du bare kan heve leien. Den skulle i så fall ha vært hevet den dagen dere tok over huset og dere inngikk en ny leieavtale. Mener å huske at leien kun kan økes i takt med strømpriser hvis denne er inkludert. Kanskje noen her vet om total husleie kan indexreguleres?

Jeg synes nå det var en merkelig oppførsel fra leieboeren sin side! Man må da kunne røre seg på normalt vis uten at noen skal dunke og herje. Har han et stort problem med "støy" så får han enten bruke øreplugger om natten eller finne seg et mer tilfredsstillende sted å bo.

Jeg hadde gitt han beskjed om at man oppfordres til å vise lempelighet med tanke på at leien tross alt er lav og at barna blir redde over hans oppførsel. Du kan jo si at dere har holdt leien lav pga nettopp at det er lytt...?

Det er DERES eiendom! 

Selvfølgelig kan hun det! Men kan ikke økes hvert år.

Anonymous poster hash: 31746...cbe

Skrevet

Si han opp da! Hevd at dere vil bruke den selv eller noe sånt.

Puss leiligheten litt opp og lei ut til noen andre!

Hadde jeg gjort også!

Skrevet

Det er DERES eiendom!

Selvsagt kan hun heve leien.

Kanskje sette seg inn i lover og regler før du gir råd.

Anonymous poster hash: 8bbc8...590

Skrevet

http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/Bolig/leie-bolig/utleiers-oppsigelse-av-leieavtale

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/husleie/avslutning-av-leieforhold/

Du kan jo si ham opp? Med begrunnelsen at dere skal pusse opp (men obs, er noen regler her, du må faktisk pusse opp, det finner du hvis du googler), og lei inn noen nye?

Anonymous poster hash: 7a9c0...443
Skrevet

Hvilken type leiekontrakt har dere med denne mannen? Er dere avhengig av pengene for å betjene lånet? Dersom dere har en tidsbegrenset leiekontrakt må dere gå tiden ut men gi klart signal til leietaker at dere ikke vil fornye kontrakten. Jeg mener at selv om man har gjensidig oppsigelse må man som utleier ha en valid grunn, som man skal bruke huset selv eller lignende. Om dere ikke har en tidsbegrenset leieavtale ville jeg prøvd å komme i dialog med vedkommende, og si at man kanskje kan komme til enighet ? Situasjonen er jo uholdbar slik du beskriver...Ville også tenkt på å hyre advokat, det er utrolig vanskelig å få ut folk :(Anonymous poster hash: 1bf52...b42

Den er er ikke tidsbegrenset. Mannen har bodd her i 4 år, og vi har gjensidig 3 mndrs oppsigelsestid.

Du kan si opp på grunlag av at dere skal

1.benytte boligen selv

2.ikke lengre ønsker å leie ut

3. skal renovere boligen (eller lignende) slik at det ikke er mulig å bo i enheten dere leier ut i en lengre periode

du kan absolutt også justere leien i forhold til hva som er gjengs leie i området, men da må du kanskje dokumetere hva dette er og lurer på om det må være MINST 3 mnd varsel før leien settes opp til den nye prisen. Ser dere trenger pengene. Det aller beste ville jo vært å få inn noen nye som ikke er så lydnazi....Men da kan du iKKE bruke noen av oppsigelsesgrunnene nevnt over....:( Tror det mest effektive er å øke prisen til gjengs leie ja!

Lykke til, ikke kjekt med slike folk :)

Anonymous poster hash: 1bf52...b42

Skrevet

Hvordan er det i det hele tatt mulig å høre at noen går på do om natten? Dere må jo bråke veldig? Eller ha veldig dårlig isolert hus? 

En billig måte å lydisolere er å få lagt tepper på gulvene, vegg til vegg-teppe. Og det skal være stille fra 23 - 07 ja, men man kan jo selvfølgelig være våken og gjøre normale ting, men ikke ha høy lyd på tv/musikkanlegg eller støvsuge feks om det høres godt. 

At folk er på do hører jeg her jeg bor og, ikke fordi de bråker, men fordi det susuer i rørene

Anonymous poster hash: a38b3...5d5

Skrevet

At folk er på do hører jeg her jeg bor og, ikke fordi de bråker, men fordi det susuer i rørene

Suser, ikke susuer i rørene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...