Gå til innhold

Er de som jobber i barnehage stokk dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når 80% tror det er lite fett i olivenolje og under halvparten har hørt om "5 om dagen", hva har de da i det heletatt fått med seg av almenkunskap?

Anonymous poster hash: 26776...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja alle er like... de er en egen rase med samme kunnskap og interesser. Ikke tro alt du leser

Anonymous poster hash: bf114...8a1

Skrevet

Med unge og ufaglærte assistenter og "gæmliser" på arbeidsprøving så blir det dårlig resultat.

Anonymous poster hash: a3ae9...7a0
Skrevet

Ja, vi er kjempedumme vi! ☺️

Neida, men siden barns kosthold og matvaner ikke inngår i utdannelsen vår, noe den burde, så er det opp til hva enkeltmennesket har tilegnet seg av kunnskap som gjelder. Og det er som i resten av befolkning - noe bra og mye dårlig. Dessverre.

Skrevet

Jepp, vi er alle stokk dumme. Rart at vi i det hele tatt klarer å åpne en dør.

Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Skrevet

Ovdrskrifta di inviterar ikkje akkurat til edruelig diskusjon. Det undersøkinga viser er at det definitivt er hol i kunnskapen på ernæringsfronten. Vil tippe dei ligg på gjennomsnittet på dette feltet, folks kunnskapar om kva dei bør hive i seg er langt under pari. Har aldri fått grunn til å tru barnehagetilsette er dummare enn andre.

For å henge den som hengast bør; utdanningane bør endrast for å ta konsekvensen av at barnehagane no ofte er ansvarlig for store delar av maten ungane et. Ein kan ikkje gå ut frå at ernæringslære er allmennkunnskap.

Common sense is not very common.

Skrevet

Når man kritiserer en gruppe mennesker for manglende allmennkunnskap, burde man i det minste kunne stave ordet.

Skrevet

Almenkunskap????

Anonymous poster hash: 76b03...192

Skrevet

Jeg kan ikke stave. Det har dere rett i. Heldig vis har jeg en jobb der det heller ikke er viktig.

Jeg kan ikke tro at gjennomsnittsnordmannen ikke vet at det er mye fett i olivenolje eller ikke har hørt om 5 om dagen. De fleste får med seg slike ting uten å ha spessiell utdanning innen ernæring.

Skrevet

Jepp, vi er alle stokk dumme. Rart at vi i det hele tatt klarer å åpne en dør.Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Åpne en dør klarer dere nok om den slår utover, men man kan jo lure på om dere leser noe annet enn Se og Hør og ser noe annet på TV enn realetyshow.

Skrevet

Jepp, vi er alle stokk dumme. Rart at vi i det hele tatt klarer å åpne en dør.Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Åpne en dør klarer dere nok om den slår utover, men man kan jo lure på om dere leser noe annet enn Se og Hør og ser noe annet på TV enn realetyshow.Anonymous poster hash: 26776...8b7

Har du noen barn? Går de eller har de gått i barnehage? Hvis svaret er ja, er det virkelig slik du føler om dem som tar vare på barna dine flere timer hver dag?

Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Skrevet

Åpne en dør klarer dere nok om den slår utover, men man kan jo lure på om dere leser noe annet enn Se og Hør og ser noe annet på TV enn realetyshow.Anonymous poster hash: 26776...8b7

Har du noen barn? Går de eller har de gått i barnehage? Hvis svaret er ja, er det virkelig slik du føler om dem som tar vare på barna dine flere timer hver dag? Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Noen av dem var nok i den kategorien ja. Heldig vis var det en friluftsbarnehage. Dermed var det sjelden de ble utfordret av vanskelige dører ;-)

Noen var dyktige i jobben, men det var ingen jeg oppfattet som spesielt intelligente. Hva de kunne om mat vet jeg ikke. Barna hadde med matpakker til alle måltider.

Skrevet

Hahahaha ja du virker jo veldig oppegående.

Men tenker samtidig at du nesten driver omsorgssvikt ovenfor barna dine som sender de i en barnehage du har slike tanker om. Håper ungene dine suger til seg kunnskap gjennom bhg og skole, det er visst lite å hente på hjemmefronten...

Anonymous poster hash: e7c49...d95

Skrevet

Har du noen barn? Går de eller har de gått i barnehage? Hvis svaret er ja, er det virkelig slik du føler om dem som tar vare på barna dine flere timer hver dag? Anonymous poster hash: f7bfa...1f0

Noen av dem var nok i den kategorien ja. Heldig vis var det en friluftsbarnehage. Dermed var det sjelden de ble utfordret av vanskelige dører ;-)

Noen var dyktige i jobben, men det var ingen jeg oppfattet som spesielt intelligente. Hva de kunne om mat vet jeg ikke. Barna hadde med matpakker til alle måltider.

Kva skal til for at du ser folk som intelligente? Helsing barnehagetilsatt med peiling på ernæring. 88% av dei som har svara har ingen formell kompetanse på området.  

Anonymous poster hash: be0a1...1f8

Skrevet

Noen av dem var nok i den kategorien ja. Heldig vis var det en friluftsbarnehage. Dermed var det sjelden de ble utfordret av vanskelige dører ;-)Noen var dyktige i jobben, men det var ingen jeg oppfattet som spesielt intelligente. Hva de kunne om mat vet jeg ikke. Barna hadde med matpakker til alle måltider.Anonymous poster hash: 26776...8b7

Kva skal til for at du ser folk som intelligente? Helsing barnehagetilsatt med peiling på ernæring. 88% av dei som har svara har ingen formell kompetanse på området.   Anonymous poster hash: be0a1...1f8
1. post på lista må være at de forstår at selv om noe statistisk sett er typisk for en gruppe betyr ikke det at hele gruppen er slik.

2. post må være at de er i stand til å ta til seg kunnskap i hverdagen, uten at det skjer formell undervisning.

Skrevet

Studien viser flere ting....

Myndighetene er ikke i nærheten av å ha oppnådd målene sine om helseopplysning i befolkningen, de har ikke nådd målene for å få spre kunnskap om ernæring.

Førskolelærerutdanningene og de som har ansvar for å utvikle utdanningene har ikke forstått viktigheten av kost og ernæring. Utdanningene er tydeligvis ikke oppmerksom på hvilket ansvar som ligger på de de utdanner. Slett arbeid av de som utvikler utdanningene!

Førskolelærere og andre som jobber i barnehager har generelt lite interesse for barns kost og ernæring.

Jeg kjenner noen førskolelærere som kan en god del om kost og ernæring, og jeg kjenner flere som kan minimalt om det (noe deres private kosthold også dessverre gjenspeiler).

Man kan ikke forvente at kunnskapsnivået ligger høyere enn det gjør i normalbefolkningen når de som utdanner barnehagepersonell ikke gir dem en utdanning i kost og ernæring. Det er ikke laget retningslinjer for kosthold til barnehagebarn som barnehagene skal følge.

Å kalle alle barnehageansatte for stokk dumme er det dummeste i hele tråden!

Det får en ellers svært viktig diskusjon til å bli useriøs før den har begynt.

Anonymous poster hash: 02be3...484
Skrevet

88 % hadde ingen utdannelse innen feltet, assistenter de sikter til? Da er det vel bra at så mange foreldresender med matpakke da. Skulle gjerne sett sammenligningsgrunnlag med foreldre i bhg. Om det er bedre hjemme. Er forresten pedagog selv og har hatt ernæring til barn i utdannelsen.

Anonymous poster hash: ad891...a7a

Skrevet

Hva sier det da om foreldre som sender kaker med i matboksen da?

Jobber selv i Bhg som fagarbeider ( hjelpepleier ).

Der jeg jobber har vi stort fokus på sunn mat.

Barna får alle måltider servert, alltid med tilbud om frukt eller grønnsaker.

Vi har varm mat en gang i uka. Har ikke kaker o.l til bursdager da dette er noe de kan spise hjemme.

Å dra alle under en kam er tåpelig.

Mange flinke Bhg ansatte der ute.

Skrevet

Ansatte i barnehager er som ellers i befolkningen, folk med ulikt kunnskapsnivå og intelligens! Sånn er det bare!!

Jeg er barnvernpedagog, og har jobba ca 10 år i Bhg, flere ulike, først som assistent og så som ped.leder.

Jeg har aldri opplevd personalet som "spesielt dumme" når det gjelder kosthold, selv om dette selvfølgelig er ulikt, spesielt i større barnehager i store byer der de ansatte også kommer fra mange ulike kulturer.

Det er laget flere brosjyrer og infomateriell om kosthold i bhg, det holdes mange kurs om dette, og det er opp til hver enkelt bhg å ha dette som tema på personal- og foreldremøter. Er man misfornøyd som foreldre så må man jo si ifra til personalet, be om info og kreve at personalet får bedre opplæring! Det er faktisk foreldres ansvar å si hva de ønsker for sine barn!!

I de barnehagene jeg har jobbet har det vært mye fokus på et godt kosthold, både når det gjaldt varm mat, brødmat og matpakker. Hos oss hadde vi 2-3 varme måltider i uka, 1-2 brødmåltider og 1 dag med matpakke, i tillegg til evt frokost og ettermiddagsmat.

Velkomstsamtaler med hvert foreldrepar, foreldresamtaler gjennom året, samtaler rundt levering/henting, hadde ofte mat som et av temaene, og jeg opplevde aldri at assistentene ikke forsto eller forholdt seg til dette.

Foreldrene var veldig fornøyd når de fikk info om hva som regnes som "gode matpakker", og viktigheten av godt kosthold.

Jeg kan generelt mye om kosthold, både gjennom utdannelse og ellers, men jeg opplevde, som sagt, ikke øvrig personell som "spesielt dumme" på dette området!

Men "dumme" folk finnes jo overalt, også i barnehage!!

Skrevet

Jeg kan ikke stave. Det har dere rett i. Heldig vis har jeg en jobb der det heller ikke er viktig.

Jeg kan ikke tro at gjennomsnittsnordmannen ikke vet at det er mye fett i olivenolje eller ikke har hørt om 5 om dagen. De fleste får med seg slike ting uten å ha spessiell utdanning innen ernæring.

Anonymous poster hash: 26776...8b7 [/quote

Og du synes det er ok å snakke om hva andre kan og burde kunne? Du burde lære deg å stave før du gir en hel gruppe inn :-) Ler så jeg griner.

Anonymous poster hash: 76b03...192

Gjest Julia1984
Skrevet

Du fremstår ikke veldig intelligent selv, så for dine barn må det da vært (er) flott at kulturforskjellene ikke blir så store mellom hjem og barnehage!

Skrevet

Det hjelper sikkert på rekrutteringen av ambisiøse, flinke barnehagelærere at denne yrkesgruppen stadig blir snakket nedlatende om. Sikkert mange som ønsker å utdanne seg til et yrke som folk mener man må være dum for å jobbe innen.

Hvis folk kunne vært litt mer positive til dem de tross alt har såpass tillit til at de lar dem passe og oppdra barna sine, så hadde vi kanskje fått mer kvalifisert personell inn i barnehagene.

Anonymous poster hash: 387a9...463

Skrevet

HI virker som en oppegående person.

Du er glad du har en jobb du ikke trenger å kunne rettskriving? Spennende, er det vernet bedrift du jobber i?

Fremstår jo ikke akkurat så smart selv når til og med 3 klassingen min kan bedre rettskriving enn deg. Og rettskriving har man alltid bruk for. Men det skjønner ikke stokk dumme folk...

Anonymous poster hash: c3130...7c9

Skrevet

Ja alle er like... de er en egen rase med samme kunnskap og interesser. Ikke tro alt du leser

Anonymous poster hash: bf114...8a1

At du ikke skjønte poenget bekrefter kanskje nettopp overskriften....

Faktum er tydeligvis at 80% av alle ansatte i barnehager ikke vet at olivenolje inneholder mye fett! Og 50% som ikke har hørt om 5 om dagen. Hårreisende mangelfulle basiskunnskaper...

Håper det er store forskjeller mellom dem med og uten utdannelse her i studiet. Det vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 9f74c...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...