Gå til innhold

hvordan ser atopisk eksem ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det like ille som bildene man finner på Google? Babyen min har noen tørre røde flekker rundt omkring (bare 4 stk) og lurer på hva det er? Bare vanlig tørr hud eller eksem? Smører på a krem men det forsvinner liksom ikke helt. Har ikke smurt i mer enn ei knapp uke da..

Anonymous poster hash: d8b8f...eda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonymous poster hash: d8b8f...eda

Skrevet

Jeg vet ingenting om atopisk eksem.

Men barna mine har hatt som du beskriver røde tørre flekker.

Jeg har smurt med zink og fuktighetskrem så har det forsvunnet.

Anonymous poster hash: 2729d...045

Skrevet

Gutten min hadde bak knærne og han klødde og klødde, vi smurte kun med fuktighetskrem ,men hjalp ikke. Helsesøster anbefalte kortisonsalve,men det hjalp ikke. Vi dro til en barnelege og han sa det var atopisk, fikk resept på en krem og det ble så bra! Eksemen ligger visst og lurer under huden, men denne kremen holder det i sjakk, så det ikke er så plagsomt. Er babyen din tydelig plaget? Går det ikke vekk? Da ville jeg tatt han til en flink barnelege med en gang. Vi ventet altfor lenge...

Anonymous poster hash: 99abd...bf8

Skrevet

ja, atopisk eksem kommer ofte i tørre rødlige flekker. Både jeg og min sønn har det. Kjøp en god fuktighetskrem (aderma anbefales ofte, og canoderm (men den kan svi litt om barnet er veldig tørr i huden, så den er bedre til vedlikehold, men veeldig god). Mildison og den mildeste typen hydrokosrtison kan du trygt kjøpe på apoteket og smøre med. Det er viktig å ta grep før eksemen utvikler seg (som du ser på googlebildene). Det vanligste ved atopisk eksem er underbehandling og ikke overbehandling, så det er bedre å bruke fuktighetskrem morgen og kveld, og smøre på kortison når du ser flekkene begynner å oppstå. På den måten rekker aldri eksemet å bli veldig vondt og ubehagelig for barnet.

Anonymous poster hash: 0a5fd...bba
Skrevet

ja, atopisk eksem kommer ofte i tørre rødlige flekker. Både jeg og min sønn har det. Kjøp en god fuktighetskrem (aderma anbefales ofte, og canoderm (men den kan svi litt om barnet er veldig tørr i huden, så den er bedre til vedlikehold, men veeldig god). Mildison og den mildeste typen hydrokosrtison kan du trygt kjøpe på apoteket og smøre med. Det er viktig å ta grep før eksemen utvikler seg (som du ser på googlebildene). Det vanligste ved atopisk eksem er underbehandling og ikke overbehandling, så det er bedre å bruke fuktighetskrem morgen og kveld, og smøre på kortison når du ser flekkene begynner å oppstå. På den måten rekker aldri eksemet å bli veldig vondt og ubehagelig for barnet.

Hvis det ikke nytter med den mildeste kortisonkremen må du få resept av legen på Locoid. Greit å gå til legen for å være sikker. Lykke til.

Skrevet

Trenger ikke være så ille som på nettbilder. Sønnen vår sine flekker blir ikke så heftig røde og er mindre. Men de han har rundt munnen blir veldig røde av bringebær. Eksemen kan provoseres av div mat. Mest vanlig å reagere på er jordbær og citrus, vår kan spise det 1-2 ganger i uka og ikke mer. Mens aldri bringebær. Eksemen til vår gutt er flekker med bittesmåe blemmer, det tørker ut etterhvert og klør da. Vokser til igjen og tørker ut. Væsker ikke men noen gjør det.

Dra til legen før du prøver hydrokortison, man skal være forsiktig med det på de små. Du kan ikke stille diagnosen selv og heller ikke vi. Min er ikke hardt rammet utseendemessig da flekkene er svake i fargen. Men han klødde seg til blods i søvne, i bilen og andre ganger hvor vi ikke rakk å stoppe han. Vi tok det opp med en udugelige lege på helsestasjonen på 6 mndkontrollen (spurte han om flere ting og han var usikker på alt, trudde at leger på helsestasjonen hadde peiling på babyplager). Han sa at vi kunne prøve hydrokortison i en uke og ble det ikke bedre så dra til fastlegen.

Det ble bedre men mye verre etterpå. Dro til fastlegen og hun sa med en gang at det er stopisk eksem, han hadde faktisk kloret seg skikkelig til blods i bilen på vei til legekontoret. Jeg var alene med han i bilen så fikk ikke stoppet han og ja vi både klipper og filer neglene hans så de er ikke skarpe men han tar hardt i. Hun fortalte at man må trappe ned hydrokortisonen, ikke bråslutte som den andre legen sa, så derfor ble eksemen mye verre. Heldigvis hjalp en ny kur med den samme reseptfrie hydrokortisonen, og etter vi trappet ned har det ikke blitt verre. Ble ferdig for ca en mnd siden og han ser ennå fin ut. Eller det synes ennå på ene kinnet (smurte bare på ene kinnet og panna siden det er der han klør seg).

Man skal kun bruke hydrokortison på flekker som ungen er plaget med, ikke på flekker som vi foreldre syns er stygge men ikke plager ungen. Anbefaler deg å teste ut fuktighetskremen A-Derma, dyr men drøy og bra. Min har bare atopisk eksem i ansiktet (panna, bekke kinnene nært ørene og nær munnen) og på det ene kneet men vi smører hele kroppen (spesielt ansiktet og ledd i armene og bena) med A-Derma, morgen og kveld. For å forebygge.

Anonymous poster hash: 9fccb...1e6

Skrevet

Jeg har to barn med atopisk eksem, det utarter seg forskjellig på de begge. Hun ene har ekstremt tørre hender, de er alltid som sandpapir å ta på. Uansett hvor mye vi smører og hva vi smører med så føles de tørre som sandpapir. Når det er ille, så ser huden rød og tykk ut, men ikke store sår eller merker.

Hun får en sjelden gang utslag på innsiden av albuen. Det begynner med små røde prikker, og får vi ikke smørt tidlig nok med krem så klør hun seg om natta og det blir sår.

Hun andre er som skrekkbildene på nettet og værre. Det startet med røde tørre flekker i ansiktet da hun var rundt året. Det var ikke sår, en bare tørre flekker som vi ikke fikk bedre uansett hva vi smørte med, så da tok vi henne med til legen og atopisk eksem ble bekreftet.

Etterhvert har det kommet på andre deler av kroppen og i forskjellige former. I mange år så hun ut som en kjøttkake på store deler av kroppen, eksemen begynnere med små prikker i huden, som hun klør på om natta og det utvider seg fort. Fra vi oppdagere en prikk til store områder er dekket med hevelser kan det gå en time. Virker som det ligger under huden klar til å blusse opp, og ikke alltid like lett å ta det før det blusser opp, hvertfall ikke når ungene ikke er store nok til å fortelle og forstå når de må siifra.

Nå har jenta blitt 11år og det er første vinteren vi har hatt med søvn om natta, tror det har vært to netter der hun har slitt med søvnen pga at det klør og gjør vondt. Endelig fant en av hudlegene vidunderkuren som hjalp henne. Men det er nok mye pga at hun nå har lært seg å lytte til sin egen kropp og sier ifra slik at vi begynner med riktig behandling tidlig nok. Iforgårs kom hun og sa hun måtte bli smurt med kortison type 4, få en zyrtec, skifte på senga og legge seg i ett kaldt rom. Når jeg smørte henne føltes det ut som hun hadde gåsehud, men det var små prikker på huden. De var ikke røde, så jeg så de ikke, men hun kjente de. Skifte på senga er viktig har vi funnet ut, noe rusk i senga kjennes ut som en sprikermatte når hun har utbrudd. Selv om jeg syns senga ser grei ut, så er det ofte den ikke er det. Så da skiftes den på. Litt jobb, men gjør det gladelig hver dag for at hun skal ligge godt. Vi har vært på hytta noen dager, der har det vært nuppete laken og det var vist helt grusomt den første natta. Så vi måtte legge ett dynetrekk på senga siden det ikke var nuppefrie laken der. Så små ting, velter tua.

Ta med deg barnet til legen, og få legen til å titte på det. Får du det bedre med krem er det superet, men lurt å få legen til å se på det mens det er tydelig. Om det er det er det lurt å begynne leitingen etter hva som hjelper ditt barn. For med små barn hjelper det ikke å si til barna at de ikke må klø når det klør eller gjør vondt. Så du må bruke tiden, og så fort som mulig å bli kjent med hvordan du kan hjelpe barnet med å bekjempe go dempe utbruddene. Som mitt eldste barn tok det ni år før vi fant noe som virkelig hjalp, mens lillesøster tok det tre utbrudd tror jeg. Og vi kan ikke bruker samme kremer eller metoder på de begge.

Anonymous poster hash: bb8f8...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...