Katrine Andreassen Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Hei Jeg er frilansjournalist for klikk.no og skal skrive en sak om barn i bil. Rådet er jo at alle under fire skal sitte bakovervendt i bilen, men det er nok i realiteten få som følger rådet. Med småsprelske treåriger kan det føles kinkig.... Skulle gjerne hatt noen innspill til saken. Gjerne både fra dere som har fulgt oppfordringen og dere som måtte gi opp og snu setet. Har noen råd om hvordan man får det til å funke, eller morsomme historier fra bilturer dere har hatt der det kanskje ikke funket i det hele tatt? Vil noen fortelle om hvorfor dere måtte snu setet selv om dere visste at det gikk i mot rådene? Hvis noen kunne tenke seg å stille med navn og gjerne også bilde fra bilturen, er det flott, men jeg tar også i mot anonyme innspill :-) Ser fram til å høre fra dere! Send meg gjerne en melding hvis dere vil stille med navn etc eller skriv inn ditt svar her! Hilsen Katrine Andreassen frilansjournalist
Tipptopp Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Vi har en liten på 20 måneder og ca. 11 kg. Vi har valgt å kjøpe bezafe izi pluss som er ett bakovervendt sete som går helt opp til 25 kg. Vi akter å bruke det til barnet blir så stort. Minimum til fire år. Vi sikrer jo barna på alle mulige måter, så hvorfor skal det være annerledes i bil? Naboen valgte å snu sin 10 mnd gamle baby når barnet bikket 9 kg, som er grensen for når det er lovlig å snu barnet. Det kan jeg virkelig ikke fatte å begripe at de våget. Grunnen var at med bakovervendt sete blir det trangere for passasjeren i framsetet. Jeg sitter heller litt trangt enn å risikere alvorlig skade eller værre. Med de nye reglene som innføres økes heldigvis grensen til 15 kg, men jeg syntes det bør være høyere og strengere krav til sikring av barn i bil. OG fler kontroller! Ser mye rart ute på veiene.
Turtelduen Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har nå 6 barn (7 innen et par uker) og pr nå kan det ikke falle meg inn å sette barnet fremover... Men det synet der har vært i endring siste 10 årene... Jeg fikk førstemann for 10 år siden. Da var babysete bakovervendt. Han var stor og måtte bytte sete 9 mnd gammel. Det som da fantes på markede var stort sett bare fremovervendt. Første gang jeg hørte om bakovervendte seter var da min søster skulle kjøpe et til sin kommende adoptivsønn og det var i Sverige for 7-8 år siden. Da sa de regelrett ut "vil du drepe barnet ditt". Og jeg ble så sinna. For en måte å si det på. Jeg hadde ikke erfart bakovervendt sete på de over den minste bilseteklassen... Nummer to fulgte i storebror sitt sete. Fremovervendt rundt ett år og da måtte storebror i et beltesete i 2.5 års alderen... Fikk ingen varsel eller anbefaling på setene. Da lillesøster ble 7 mnd begynte hun i bhg, og av en eller annen grunn kjøpte jeg et nytt sete til henne. Og det var bakovervendt... Dette er 7 år siden. Der bar er brio Zento sete. Tror det var for å få bedre plass i sete til henne når vi nå skulle ut å kjøre hver dag. Men hun ble flyttet fremover før hun var to. Sånn har de fire eldte hatt det. Men i 2010 fikk jeg nummer 5. Hun satt bakover frem til hun var ca 2, og i fempunktsete til hun var da 3. Siste året har hun sittet i beltestol. Da nummer 6 kom gikk jeg til innkjøp av enda et nytt sete, besafe izi go med isofix. Jeg har et helt endret syn på bilsikring, det startet da sånn så vidt med nummer 5. Da lillemor nummer 6 var 8 mnd skulle vi låne bort babysete, så jeg tok å kjøpte inn besafe 3x combi som passet fra 6 mnd og jeg syns det var kjempe bra tilpasset en 8 mnd gammel baby. Hu hadde god pollstring, satt godt i sete, det er bakovervendt. Hun sitter i det fortsatt og skal sitte der til hun ee fire. Det er ikke snakk om annet. Lillebror som kommer skal absolutt følge det samme. Storesøsken som er under 135 cm sitter på pute og firåringen sitter på pute med rygg. Jeg merker at det er med alderen mitt fokus på bakovervendt har kommet. Men jeg har alltid bært bevist på hva jeg kjøper og hvordan barna er sikret i bilen. Jeg har vært rystet over hva bilsetet andre har kjøpt (billig billig og løene seter for ti år siden fra Mekk og Biltema) og hvordan de har sløvet med sikring (sa ungene løse i bilen) Idag er det ikke snakk om at noen får kjøre med mine barn uten sete. Skal pappaen hente i bhg må hm hjemom å hente bilen. Mine små nieser blir hentet av pappaen ofte og da blir de plassert i baksete på bilen med bilens belte og sete. Og jeg tar ikke fem flate øre for å si hva jeg syns. Fokuset på barnesikring i bil har blitt veldig mye tydeligere i det siste året, men ikke godt nok. Barneutstyrsbutikkene har blitt kjempe flinke i Norge og. Men kan fortsatt lære noe av våre svenske naboer... Mitt syn på bakovervendt tok 6 år å endre, og jeg føler at det ikke bare er jeg som har vært i endring, for det er stor forskjell på anbefalingene i butikken nå enn for 10 år siden 😉 Det er jammen godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå