Gå til innhold

Hva heter denne blomsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute og gikk tur, og kom over denne blomsten langsmed en bekk. Der vokste den i mengder. Jeg har googlet og sett i floraen min, men finner ikke ut hva den heter. Stilken er hul, den var kanskje 70cm på det høyeste, og blomstret bare i toppen.

post-354248-559571_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løytnanshjerte?

Vet ikke om de vokser fritt da.

Anonymous poster hash: d1bb8...7e9

Skrevet

Garantert løytnandshjerte ja.

Anonymous poster hash: 34e73...146
Skrevet

Synes det ser mere ut som en Akeleie

Anonymous poster hash: ec0d1...5b1
Skrevet

Ligner litt på rød skogfrue.

Anonymous poster hash: d0410...8d3
Skrevet

Ville også tippet en eller annen akeleie. Du kan jo spørre på feks hagegal.no?

Skrevet

Takk for tips, alle sammen. Det er nok hverken akeleie, løytnantshjerte eller skogfrue. Blomsten har et beger som henger ned. Har aldri sett noe som ligner. Takk for tips om hagegal. Kanskje jeg skal prøve der :)

Skrevet

De har iallefall et eget underforum for identifisering :)

Skrevet

Har du et bilde av blomsten fra en annen vinkel? Var utydelig.

Anonymous poster hash: c8e25...a81

Skrevet

Takk for tips, alle sammen. Det er nok hverken akeleie, løytnantshjerte eller skogfrue. Blomsten har et beger som henger ned. Har aldri sett noe som ligner. Takk for tips om hagegal. Kanskje jeg skal prøve der :)

Det er en Fuksia.. Sommerblomst. Trives best i skygge. Sneglene spiser den ikke. Kalles også 'Kristi blodsdråpe' ;)

Bare hyggelig ;)

Skrevet

Den har vi og i store mengder her jeg bor. Så den først for 3-4 år siden, og ble veldig fascinert over hvor vakker den er. Men, i årene som fulgte har den sakte men sikkert overtatt vegetasjonen, og nå er det kun den som vokser der. I mengder, enorme mengder. Ikke er den bare 70 cm heller, men opp mot 2-2,5 meter.

Fuksia? Neeeeeii, tror ikke det altså, for fuksiaen (tåre?) er mye mer kompakt. Ikke rød skogfrue heller, garantert.

Jeg har heller ikke klart å identifisere den. Kanskje du kan spørre på et hageforum? Hold oss oppdatert a! Takk!

Skrevet

Jeg fant det ut i stad! Den heter Kjempespringfrø, er svartelistet av akkurat den grunnen Lessismore sier, men vakker er den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...