Gå til innhold

Jeg blir stresset når ungene kjeder seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg blir stresset når de kjeder seg. Må liksom finne på noe for dem hele tiden, etter 20 minutter uten 'noe å gjøre' kjenner jeg den dårlige samvittigheten. Ingen venner er hjemme, men de har hverandre. Jeg har mye å gjøre i dag og kan ikke/vil egentlig ikke underholde dem. De er ikke små og kan fint gå ut på egen hånd. Hvordan rister jeg av meg den dårlige samvittigheten?? Eller bør jeg sørge for at de ikke kjeder seg?

Anonymous poster hash: 1f1c3...a0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send dem ut og gi klar beskjed om at de ikke får komme inn før om et vist antall timer. Da begynner de gjerne med å kjede seg, men når de ikke har noe annet alternativ finner de på noe selv.

Anonymous poster hash: 54240...e56

Skrevet

De har jo ikke vondt av å kjede seg eller finne på ting på egen hånd. Det kan jo også være at de kjeder seg lett fordi de er vant til å bli aktivisert hele tiden.

Dette er ikke noe jeg hadde hatt dårlig samvittighet for hvertfall.

Anonymous poster hash: 0d9de...959
Skrevet

Så du skal holde på sånn når barns dine er store også?

Barn og voksne har godt av å kjede seg!

Anonymous poster hash: cb4f6...8d2

Skrevet

De har da ikke vondt av å kjede seg. La de kjede seg. De finner på noe til slutt når de får kjedet seg lenge nok. Det er ikke din jobb å underholde de hele tiden.

Skrevet

Hiv dem ut i hagen. Det gjør jeg, min får til og med beskjed om å slutte å syte når han maser om at han kjeder seg :o 

Anonymous poster hash: c644b...b9e
Skrevet

De har da ikke vondt av å kjede seg. La de kjede seg. De finner på noe til slutt når de får kjedet seg lenge nok. Det er ikke din jobb å underholde de hele tiden.

Uff ja, jeg vet jo det logisk sett, men det føles som om det er min 'feil', eller mitt ansvar å sørge for at de har noe å gjøre hele tiden.. Litt sånn dårlig mor-følelse med en gang de kjeder seg.

Åhr.

Skrevet

Det er sunt å ikke ha noe på timeplanen. Det er sunt å sitte å ikke gjøre noe. Da får hjernen og tankene ro, og man går utvikling, man får bearbeidet alle inntrykkene man stadig er utsatt for.

Anonymous poster hash: ec906...914

Skrevet

Det er faktisk litt dårlig gjort å ikke la dem kjede seg. Da kommer de aldri til å lære seg å finne på noe å gjøre selv. Både barn og voksne har godt av å kjede seg i blant.

Anonymous poster hash: e6144...d93

Skrevet

Jeg likte tipset til en annen her inne. Hun tilbød dem en stol de kunne sitte på til de var ferdige med å kjede seg ;)

Du bør egentlig få dårligere samvittighet av å underholde dem enn å la dem få aktivisert fantasi og kreativitet på egenhånd ;)

Skrevet

Det er sunt å ikke ha noe på timeplanen. Det er sunt å sitte å ikke gjøre noe. Da får hjernen og tankene ro, og man går utvikling, man får bearbeidet alle inntrykkene man stadig er utsatt for.

Men kan man gjøre det hjemme? Og ikke gjøre noe?

Ser for meg at det må man gjøre mens man går tur i skogen.

Skrevet

Får de ikke tid til å kjede seg, får de ikke tid til å være kreative heller. La de kjede seg da kan de selv finne en løsning på det problemet

Anonymous poster hash: cf36f...e1d

Skrevet

Jeg likte tipset til en annen her inne. Hun tilbød dem en stol de kunne sitte på til de var ferdige med å kjede seg ;)

Du bør egentlig få dårligere samvittighet av å underholde dem enn å la dem få aktivisert fantasi og kreativitet på egenhånd ;)

Til det siste; I know! Klarer bare ikke riste det av meg.

Til det første; egnet stol er allerede funnet!

Skrevet

Hæ? Så du tror man må ut i skogen for å la tankene fare.

Er da vel fullt mulig å legge seg på sengen eller sofaen og ikke gjøre noe som helst. Det er da bare deilig.

Evt så kan man lese på noe om man absolutt ikke klarer å ikke gjøre noen ting.

Skrevet

Er da vel fullt mulig å legge seg på sengen eller sofaen og ikke gjøre noe som helst. Det er da bare deilig.

Sukk. Det går ikke an her i huset. Det klassifiseres som latskap.

Jeg leser mye, for å si det slik, for da får jeg kred for å 'gjøre noe'.

Skrevet

Sukk. Det går ikke an her i huset. Det klassifiseres som latskap.

Jeg leser mye, for å si det slik, for da får jeg kred for å 'gjøre noe'.

Jaja, men da får du bare slite med dårlig samvittighet. (Eller kanskje endre tankegang?)

Skrevet
Anonym bruker, on 29 Jun 2014 - 12:09, said:

Kjenner at jeg blir stresset når de kjeder seg. Må liksom finne på noe for dem hele tiden, etter 20 minutter uten 'noe å gjøre' kjenner jeg den dårlige samvittigheten. Ingen venner er hjemme, men de har hverandre. Jeg har mye å gjøre i dag og kan ikke/vil egentlig ikke underholde dem. De er ikke små og kan fint gå ut på egen hånd. Hvordan rister jeg av meg den dårlige samvittigheten?? Eller bør jeg sørge for at de ikke kjeder seg?

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, om de kjeder seg eller om du føler du ikke aktiviserer de "nok".

Men ettersom det er ferie, så går det jo kanskje an å tilrettelegge for noen form for aktiviteter for de. Nå vet jeg ikke hvor gamle de er. Men jeg har selv en datter på 3 år. Ho aktiviserer seg ofte selv, men når ho blir for klengete og ikke klarer å aktiviserer seg selv på en stund. Så prøver jeg å sette i gang noen form for aktivitet.

Er vi inne, så kan det være plastelina, klistre klistremerker, klippe, male, pusle puslespill osv. Ofte begynner jeg sammen ho, så etter litt, så leker ho fint videre alene. Og oppdager brått en ny aktivitet alene.

Er vi ute, så kan det være å tegne med kritt, spille ball, sykle osv. Da benytter jeg meg ofte av litt hagearbeid samtidig:-)

Anonymous poster hash: 7e344...735

Skrevet

Uff ja, jeg vet jo det logisk sett, men det føles som om det er min 'feil', eller mitt ansvar å sørge for at de har noe å gjøre hele tiden.. Litt sånn dårlig mor-følelse med en gang de kjeder seg.

Åhr.Anonymous poster hash: 1f1c3...a0d

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du hele tiden skal finne på noe for dem. Da blir de bortskjemte drittunger som klager for at det er kjedelig når de er på besøk hos venner. Tro meg, har hatt noen av de på besøk som klager for at det ikke skjer noe spennende hele tiden, og det er lite sjarmerende.
Skrevet

Det er bare sunt å kjede seg!

Da får de satt i gang kreativiteten! Tror dessverre barn nå til dags kjeder seg for lite. Er jo noe som skjer hele tiden.

Skrevet

Gutta mine på 6 og 8 år kjedet seg så mye at de holdt på å døøøø istad..

Så da måtte de rydde og vaske rommet sitt istedenfor å sitte og glo i veggen.

Nå er de ferdige og følte de trengte luft, så nå stakk de ut med syklene sine :P

Anonymous poster hash: 842b6...7e5

Skrevet

Støtter den med stolen - eller gi de oppgaver; støvsuge fellesarealene, ta ut søppel.. Da får de det nok travelt med "noe morsomt" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...