Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Jeg baker brød og noen ganger blir de helt perfekte, luftige og store,mens andre ganger blir de små og tette og ikke gode i det hele tatt...Og jeg følger den samme oppskrifta hver gang.! jeg ser at når de heves første gang,så blir deigen fin og stor og hever som regel over bollen,men når jeg baker de ut og legger de i formene,så vokser de knapt nok. Så hvorfor må deigen heves to ganger? Kan jeg elte deigen og hive den rett i formene og så i ovnen?Evt hvorfor ikke? Takk for svar! Anonymous poster hash: 1170a...e97
prusiluscan Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Du kan fint ha deigen å heve den der uten noe forheving
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Jeg forhever aldri, baker ut og legger i form med en gang, heve en times tid der. Anonymous poster hash: 9eaf4...48c
Makemyday Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Hemmeligheten er å elte den lenge nok. Minst 10-12 min. I kjøkkenmaskin. Så kan du hoppe over heving nr. 1. Bare å legge rett i formen, og heve. Om du tar en ss. Med idun ferskere bakst i deigen, holder det seg også lenger. God bakst :-)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Hvis du hever en gang får du gjerne større men færre porer i brødet enn om du hever to ganger. Anonymous poster hash: 5f36a...1f9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Min bakermann sier at deigen må heve to ganger for at brødene ikke skal bli kompakte og lite luftige. Første heving ca 30 min, andre heving ca 40 min (kommer også an på gjærmengde). Mange som hever altfor lenge første runde. (Deigen må selvfølgelig uansett eltes lenge i maskin). Anonymous poster hash: b2283...96a
skjotta Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 Første gang lager store luftbobler. Så knar du dem ut og aktiverer glutenet som gjør brødet saftig. Etterheving gir små luftbobler så brødet ikke blir kompakt og ikke får store "hull".
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #8 Skrevet 29. juni 2014 Tusen takk for mange gode svar! Jeg lager tre brød i slengen, de eltes i 5-6 minutter. Jeg bruker 50 g færsk gjær. I første omgang heves deigen i 1 time, og så i ca 30 min i formene. men nå skal jeg elte lengre og ikke la den heve så lenge,så får jeg håpe disse "drapsvåpnene" som jeg lager til tide aldri komme tilbake By the way, MÅ man bruke hvitt hvetemel eller kan man få luftige og saftige resultat uten?Jeg bruker fibra grovmel eller sammalt mel, samt t oandre grovere sorter. HI Anonymous poster hash: 1170a...e97
Lillababy Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 minimum 50 prosent lyst mjøl for å få det luftig, havregryn er forresten med på å gjera det saftig. lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå