Gå til innhold

Er det en "stor sak" for deg å ikke drikke ...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

... alkohol?

Når det opprettes tråder her inne om alkohol, bakrus eller drikkevarer er det neste alltid noen som skriver slikt som "Jeg har ikke drukket alkohol siden jeg gikk på ungdomsskolen", "Jeg er totalavholds", "Du er dust som drikker" eller "Æsj, jeg takler ikke smaken på alkohol".

Jeg har også bekjente som er med i avholdsorganisasjoner og de er _veldig_, veldig glade i å understreke at de ikke drikker alkohol - særlig i festelig lag.

Det er ikke snakk om at noen drikker seg overstadig beruset - det er fryktelig usjarmerende og lite dannet. Dersom man ikke tåler alkohol skal man selvsagt ikke drikke det. For meg er rusen en kjip bivirkning.

Nå spør jeg i min enfoldighet ... dette er ikke ment som kritikk, altså, men er det en stor sak for deg å ikke drikke alkohol? (Nå tenker jeg selvsagt ikke på dere som av religiøs overbevisning avstår fra alkohol, men på dere andre.)

Er det et offer? Føler du deg "flinkere" enn andre? Får du mye oppmerksomhet av andre fordi du ikke drikker? Er det greit/ugreit eller liker du det?

Jeg synes f.eks. at Pepsi Max er skikkelig ekkelt (og litt harry), men det er da ikke noe jeg gjør noe nummer ut av? Jeg drikker heller ikke melk og jeg synes at grønn te, frukt- og urteteer er noe styggdom, men det ville aldri falle meg inn å si til noen som satt å koste seg med sin Yogi-te eller en duggfrisk Pepsi Max at det de satte til livs var Satans verk ...

Det lurte jeg på i dag :)

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For øyeblikket er jeg gravid og hver helg med sol har jeg lyst på reker og hvitvin og jeg GLEDER meg til å kunne ta et glass i 2015 en gang.

Det er veldig merkelig for før jeg ble gravid drakk jeg kanskje vin to ganger i året. Nyttårsaften og i sommerferien.

Jeg har virkelig vært en partydronning og vært med på mye fyll og fest. Når jeg rundet 30 så var jeg liksom ferdig med den epoken.

Jeg satt mer pris på å kunne kjøre og nyte søndag morgen uten å være fyllesyk.

Har ikke noe med å føle seg flink eller være bedre enn andre, jeg er bare ferdig med det.

Har fått MYE kommentarer på at jeg nesten er totalavholds og nesten følt meg presset til å drikke.

Livet er uansett best uten å være full. Liker ikke den følelse at det går rundt for meg. Elsket det når jeg var 25.

Anonymous poster hash: c3bbe...30a

Skrevet

For øyeblikket er jeg gravid og hver helg med sol har jeg lyst på reker og hvitvin og jeg GLEDER meg til å kunne ta et glass i 2015 en gang.

Det er veldig merkelig for før jeg ble gravid drakk jeg kanskje vin to ganger i året. Nyttårsaften og i sommerferien.

Jeg har virkelig vært en partydronning og vært med på mye fyll og fest. Når jeg rundet 30 så var jeg liksom ferdig med den epoken.

Jeg satt mer pris på å kunne kjøre og nyte søndag morgen uten å være fyllesyk.

Har ikke noe med å føle seg flink eller være bedre enn andre, jeg er bare ferdig med det.

Har fått MYE kommentarer på at jeg nesten er totalavholds og nesten følt meg presset til å drikke.

Livet er uansett best uten å være full. Liker ikke den følelse at det går rundt for meg. Elsket det når jeg var 25.

Ohhhh!! Gratulerer med baby i magen :D

Forøvrig enig med deg: veldig tullete å kaste bort en søndag på å være bakis :)

Skrevet

Jeg har ikke ofret alkohol en tanke under mine tre svangerskap, og til sammen nesten fire år med amming. Jeg drikker svært lite ellers også. Et eller to glass vin to ganger i året ca. Kunne like godt vært avholds.

Men jeg tenker at det er stress å ta et standpunkt og bli avholds, det skaper så mye spørsmål, stress, press, samtaler hvor det forventes at man fronter avholdsgruppen+++

Jeg er fornøyd med å (nesten) ikke drikke, uten at det skaper mer diskusjon enn nødvendig:-)

Anonymous poster hash: 8cf05...a4a

Skrevet

Nei, absolutt ikke... Hvis noen spør om jeg ska ha alkohol, sier jeg bare neitakk. Hovedårsaken er at jeg ikke tåler alkohol - får ekstremtsure oppstøt og vondt i magen :)

Skrevet

Å ikke drikke er endel av den jeg er. Eller: å drikke er ikke den jeg er. Det er selvfølgelig for meg, og jeg har ingen behov for å flagge det.

Men jeg har venner som ikke bryr seg om det, selv om jeg får ofte spørsmål når jeg er på fest(type "Er det ikke fælt å være her med alle de fulle folka?") De som presiserer at de ikke drikker er kanskje vant med å få masse mas om hvorfor man ikke drikker, og vil være føre var med å være tydelig på at de ikke drikker.

Anonymous poster hash: 2d14f...f03

Skrevet

Jeg begynte å tenke meg om og jeg er jo nesten totalt avholden. Jeg er som hun over, det er ikke verdt å bli dårlig og ødelegge dagen derpå og jeg er litt ferdig med det. Men jeg er bare 25 så kanskje det kommer tilbake til meg når ungene er eldre.

Dette er ikke for meg en overbevisning eller at jeg ofrer noe, men det gir meg svært lite. Orker heller ikke være på fest med veldig fulle mennesker. Men om jeg er på kafé med venninner og de tar seg en øl og jeg en brus. Så føler jeg ikke at hun er teit og jeg er flott. Tenker egentlig ingenting.

Anonymous poster hash: fc3cf...b97

Skrevet

Har eit veldig avslappa forhold til alkohol. Har ikkje vore full på årevis, men tek gjerne ei øl. Av og til to. Vin er godt, men ikkje å drikke aleine. Og mannen likar ikkje vin. Så det har eg ikkje drukke på lenge. Spritdrinkar ser eg ikkje vitsen med, føretrekk å drikke brusa mi utan vodka/rom. Men ein whisky/cognac er godt. Men det er det også ei halv evighet sida eg smakte.

Skrevet

Å ikke drikke er endel av den jeg er. Eller: å drikke er ikke den jeg er. Det er selvfølgelig for meg, og jeg har ingen behov for å flagge det.

Men jeg har venner som ikke bryr seg om det, selv om jeg får ofte spørsmål når jeg er på fest(type "Er det ikke fælt å være her med alle de fulle folka?") De som presiserer at de ikke drikker er kanskje vant med å få masse mas om hvorfor man ikke drikker, og vil være føre var med å være tydelig på at de ikke drikker.

Anonymous poster hash: 2d14f...f03

Signerer. Jeg drikker ikke fordi jeg ikke liker smaken av alkohol og ser ikke poenget med å dytte noe i kjeften som smaker vondt. Får hele tiden spørsmål om jeg er gravid, på antibiotika osv, og råd om å "vokse opp", "lære meg å like vin" osv.  Så min erfaring - slutt med drikkepress og så slutter vi å gjøre "så stort poeng ut av" av vi ikke drikker. Dessverre er det å ha det morsomt her i Norge det samme som å drikke alkohol. Da jeg sa at jeg kjørte hjem selv fra utdrikningslaget mitt fordi jeg ikke drakk fikk jeg FLERE spørsmål om hvorfor jeg valgte å ha et så KJEDELIG (!) utdrikningslag, selv om det var den beste festen jeg har hatt noen gang.

Anonymous poster hash: 1111d...c0c

Skrevet

Eg ser helt ærlig litt ned på voksne mennesker som drikker seg til de grader fulle og oppfører seg som idioter, spesielt om dei dagen etterpå skal ta vare på et barn når dei nesten ikkje klare å ta vare på seg sjøl.

Men syns det er kjempekoslig å sitte med venner og prate, drikke, spille spill og osv. Har ikkje noke spesielt behov for å ut på byn :)

Skrevet

det er veldig mye mer en stor sak for alle andre at jeg ikke drikker alkohol enn det er for meg, opplever jeg.

som om jeg er en salgs edru trussel som observerer og registrerer og tar notater til en annen gang og riktig har noe på folk.  :-)

Anonymous poster hash: 0448b...108
Skrevet

Enig med hun over. Virker som det er en større sak for andre at jeg ikke drikker så mye, enn for meg. Får alltid masse kommentarer rundt det hvis vi er utpå. Jeg festet mye i ungdommen, og føler meg ferdig med det. Det gir meg ingenting lenger. Jeg synes ikke det er verdt å ødelegge dagen derpå med å være fyllesjuk, og det er mye mere verdt for meg å bruke den dagen med ungene. Nå bruker jeg å gå hjem, når de andre begynner å bli fulle, for å være edru sammen med fulle folk..ehhh....ikke gøy.. :) Hva andre gjør, spiller ingen rolle for meg. Det som er riktig for meg, behøver ikke være riktig for andre og omvendt.

Anonymous poster hash: f1849...8cf
Skrevet

Det er en større sak for de rundt meg. De liker nemlig ikke å ha en observatør rundt seg etterhvert som de tar av.

Selv liker jeg ikke smaken, liker ikke å miste hemninger, har det gøyest når jeg kan sanse alt og liker ikke bakrus.

La meg vennligst være i fred når jeg ikke drikker. Du gjør som du vil og jeg gjør som jeg vil.

Anonymous poster hash: a32dc...aaa

Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, aldri gjort.

Jeg har ikke noe behov for å flagge det, men svarer om jeg får spm.

Det har bare blitt slik sier jeg.

Grunnen er at jeg er redd for å miste kontrollen, redd for at jeg vil ty til alkohol for å svekke minner og slukke sorger. Så jeg tør rett og slett ikke!

Men synes alle andre skal få kose seg med hva de vil.

Anonymous poster hash: 69d8b...280

Skrevet

Jeg har kuttet ut alkoholen fordi jeg blir så syk av det, dette er noe jeg sier ifra om på festlig lag og jeg opplever et veldig press på at jeg ikke drikker! Jeg tror dette presset og bragden å ikke drikke kommer av at den generelle drikkekulturen vår i Norge, at man ikke kan gå det gøy uten alkohol og at vi KOSER oss med en drink eller et glass vin. Alkohol brukes for å feire helg, fest, samvær og samhold derfor er det ganske rart/underlig/mot strømmen å takke nei til "feiringen" ved å drikke brus..

Skrevet

jeg drikker veldig veldig sjeldent fordi jeg liker ingenting,samt jeg får migrene om jeg drikker litt for mye. Jeg hadde virkelig kunnet ønske å feks like vin,det er jo mye mere romantisk å dele en falske vin/drikke et glass vin enn at mannen drikker vinen og jeg pepsi max... men jeg liker det absolutt ikke,jeg smaker kun alkoholen og null annet.

Jeg er 34 år,så nå er jeg så voksne at jeg aldri kommer til å like det tror jeg.(og jeg forstår ikke poenget med å lære å like meg det,SÅ mye savner jeg det ikke!)

Jeg bryr meg virkelig ikke om andre drikker,det skal de få lov til å bestemme selv. Så om jeg er på fest, så prøver jeg å ta meg en drink eller ikke drikker i det hele tatt. Jeg kommenterer  ALDRI andres alkoholforbruk,de er voksne mennesker som skal få lov til å gjøre akkurat det de vil i mine øyne.

Jeg er ikke bedre enn andre fordi om jeg ikke drikker, det er min kropp som bare blir forgiftet rett og slett...

Jeg drakk da jeg var yngre, ble til tider drita full også,så hva som skjedde med meg vet jeg ikke, hvorfor kroppen ikke tåler noe nå.

Jeg har aldri opplevd drikkepress, jeg opplever heller at folk ser på det som noe positivt å ikke drikke. Men osm sagt,jeg er ikke et strå bedre enn andre fordi jeg ikke drikker!

Anonymous poster hash: b3ccd...d2f
Skrevet

Eg ser helt ærlig litt ned på voksne mennesker som drikker seg til de grader fulle og oppfører seg som idioter, spesielt om dei dagen etterpå skal ta vare på et barn når dei nesten ikkje klare å ta vare på seg sjøl.

Men syns det er kjempekoslig å sitte med venner og prate, drikke, spille spill og osv. Har ikkje noke spesielt behov for å ut på byn :)

Jeg kan drikke meg full, danse hele natta og ja det topp! Så drar jeg hjem og legger meg, står opp i 9tida å koser meg med familien dagen etter. Det ene må ikke utelukke det andre. Noen blir ikke fyllesyke, og noen kan bli fulle uten å oppføre seg som dritt.

Anonymous poster hash: 8f2f7...fea

Skrevet

Jeg kan drikke meg full, danse hele natta og ja det topp! Så drar jeg hjem og legger meg, står opp i 9tida å koser meg med familien dagen etter. Det ene må ikke utelukke det andre. Noen blir ikke fyllesyke, og noen kan bli fulle uten å oppføre seg som dritt.

Klarer du ikke lese?

Hun sier de som... Altså ikke alle.

Så da gjelder det åpenbart ikke deg. ;-)

Skrevet

Nei, det er ikke en "stor sak" for meg å ikke drikke alkohol. Faktisk er alkohol en veldig liten del av livet mitt..

Jeg er ikke avholds, kan godt ta meg en fest, men jeg har ikke funnet noe jeg liker og drikke. Da gidder jeg heller ikke sitte og "true" det i meg. Jeg har også 3 små barn, og rører ikke alkohol så lenge de er hjemme. Jeg er ikke vant til at foreldrene mine drakk i helgen/til maten, har aldri gjort det selv heller (har prøvd i bryllup osv, men liker bare ikke smaken av mat og vin blandet). Dessuten gidder jeg ikke gjøre meg ukjørbar for to glass vin, da må jeg ta taxi hjem/må hente bilen dagen etter osv, når jeg uansett ikke liker alkohol. Og har jeg tatt meg en fest en lørdagskveld er jeg sliiiiten fram til onsdag :P

Jeg tok meg to øl forrige helg på gatefesten, ungene var borte, før det drakk jeg en flaske vin før en tur på byen i romjula. Syns det er bedre å kose meg med et glass cola zero med masse isbiter ;)

Anonymous poster hash: 5678e...1b5

Skrevet

JEG lager ikke noen stor greie av det, men det er veldig mange av de som drikker som gjør det. Så derfor blir man litt defensiv tror jeg.

Skrevet

Klarer du ikke lese?

Hun sier de som... Altså ikke alle.

Så da gjelder det åpenbart ikke deg. ;-)

Jodst. Poenget er at for mange er er det enten eller. Alltid. I alle tråder om dette

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Det var en stor sak for meg, inntil jeg oppdaget champagne.

Skrevet

Jeg er ikke avholds, men gidder rett og slett ikke å drikke alkohol av stort sett praktiske grunner. (Taxi kø er noe herk, fyllesyk er enda værre, ungene våkner jo selv om jeg har vært ute osv)

opplever vel at det er alle andre som gjør nummer ut av det. Hadde ingen mast så hadde jeg bare sittet der/hoppet og danset/kost meg glugg med pepsi maxen min men folk må hele tiden påpeke det... drikkepresset er overraskende stort med tanke på at jeg er godt over 30, og av en eller annen grunn er det alltid jeg som er den "kjedelige" selv om jeg somregel er sistemann hjem og ofte den som sørger for at døddrukne, spyende og sovende i grøftekanten folk kommer seg hjem.

Skrevet

Jeg sier som flere over her: Jeg lager aldri noe nummer av at jeg er avholds, jeg flagger det ikke på noen måte. Men det er derimot amdre som har et utrolig stort behov for å kommentere og påpeke og diskutere dette. Og til slutt blir man jo temmelig oppgitt.

For min del liker jeg ikke smaken. Jeg synes vin er vondt, rett og slett. (Jeg liker heller ikke Pepsi Max, bare så det er sagt.) Jeg synes det er ekkelt å drikke vin, og når jeg får slengt til meg gang på gang at det MÅ jeg da lære meg å like fordi vin hever maten... Jeg er uenig. Et glass vin hever ikke maten for meg. Det ødelegger den.

Jeg respekterer at folk liker vin og gjerne vil ta et glass eller tre til maten. Men det hadde vært så deilig om andre da kunne respektere at jeg ikke vil ha det! Og hvis folk sluttet å argumentere for at jeg skulle drikke, så slapp jeg å forsvare meg. Og så slapp vi hele diskusjonen.

Og når kvelden er over kjører jeg deg gjerne hjem...

Skrevet

Overhodet ikke, drakk mye i min ungdom og i alle årene før barn. Men da jeg visste jeg ville bli gravid sluttet jeg og drakk ikke en dråpe som gravid eller det året jeg ammet. Og siden jeg har hatt barn som har våknet på kvelder og ønsket mamman sin har jeg ikke drukket mens de har vært små bortsett fra ett par fester i året hvor far har vært med dem. Savner det ikke . Det er kanskje en fordel med å ha vært voksen da jeg fikk barn. Levd masse først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...