Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #1 Skrevet 28. juni 2014 Hva er ditt beste tips når du reiser? I Norge foreløpig. Er det mange steder som tilbyr glutenfritt? Hva med soyafritt? Hvilke kjeder har best utvalg? Hva bør man være obs på? Nybegynner her Anonymous poster hash: 9713d...6e8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #2 Skrevet 28. juni 2014 Anbefaler deg å melde deg inn i cøliaki-grupper på Facebook, om der er der. Siden du er helt ny i dette Ellers synes jeg det var nyttig å bare prøve meg frem, når det gjelder hva man kan spise. Laget div. snackbarer, müsliblandinger osv som jeg kunne ta med meg. Lager rundstykker, brød, boller etc, og så hva som holdt seg best - og ikke minst hva som smaker godt! Synes ikke det er mange som tilbyr glutenfritt, dessverre. En del cafeer tilbyr gjerne glutenfri kake, eller en muffins, men dessverre veldig lite smørbrød og sånn. Vet ikke om du bor i by eller bygd, men her i byen er det en del asiatiske restauranter, og der er det mye å velge i når det gjelder glutenfritt. Man bør være obs på en del. Lakris, en del annet godteri, soyasaus og andre ting kan være gluten eller soya i, så det gjelder å lese på pakningen. Les jevnlig når du er i butikken, for enkelte produsenter endrer på innholdet en gang i blant. Det er viktig å være veldig nøye, og selv én smule med glutenholdig mat kan gjøre en syk/slite på tarmtottene. Gitt at det er cøliaki, selvfølgelig. Jeg er såpass sensitiv at jeg ikke kan være i rom der det kan forekomme svevestøv av f.eks hvetemel. Vær nøye med rengjøring, spesielt skjærefjøler. Jeg har cøliaki, og tåler soyafritt, men det er en stor og "skummel" verden å utforske. Med tiden har det blitt lettere å finne glutenfrie alternativer, men jeg håper det bedrer seg med årene. I Facebook-gruppene kommer det ofte tips om hvor de har tilbud på div. allergivarer, spisesteder (både hvilke som kan anbefales, og hvor man IKKE bør gå). Folk slenger også inn en del oppskrifter der Skriv cøliaki i søkerfeltet, så kommer det opp noen alternativer Meld deg gjerne inn i NCF også. Det er en hel del å vite om, og passe på, men det beste er å ta tiden til hjelp. Man må lære mye, og det blir fullstendig kaos om du skal lære alt på en gang. Får du/dere noe oppfølging? Ta imot tilbud om cøliakikurs om det finnes der du bor, eller bakekurs i regi av NCF (norsk cøliakiforening, btw) Anonymous poster hash: a2bee...3f6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #3 Skrevet 28. juni 2014 Er barnet mitt som har det. Melk, soya og gluten. Takk for tips, mye jeg ikke har tenkt på. Fb for eksempel. melk og soya har jeg kontroll på, men dette med gluten er nytt for oss. Og så rett før ferien selvsagt... Vi får oppfølging ja men siden det er så nytt så har vi rett og slett ikke fått "fordøyd" all info, det har dukket opp nye spm og det er ikke bare å ringe lege etc på lørdager satser på å ta med mat på ferie jeg tror jeg. Enda godt vi ikke skal til syden! Anonymous poster hash: 9713d...6e8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #4 Skrevet 28. juni 2014 Er barnet mitt som har det. Melk, soya og gluten. Takk for tips, mye jeg ikke har tenkt på. Fb for eksempel. melk og soya har jeg kontroll på, men dette med gluten er nytt for oss. Og så rett før ferien selvsagt... Vi får oppfølging ja men siden det er så nytt så har vi rett og slett ikke fått "fordøyd" all info, det har dukket opp nye spm og det er ikke bare å ringe lege etc på lørdager satser på å ta med mat på ferie jeg tror jeg. Enda godt vi ikke skal til syden! Anonymous poster hash: 9713d...6e8 Da anbefaler jeg Facebook på det sterkeste. Terskelen for å stille spørsmål der inne er veldig lav, og folk spør om ALT - og jammen får de svar Jeg husker da jeg var der selv. Måtte bare godta at kunnskapen og erfaringen kom etter hvert. Noen glipper skjer, men det er i det minste enda en erfaring Anonymous poster hash: a2bee...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå