Gå til innhold

Ang kasting av mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en plass at hver nordmann i gjennomsnitt kaster 46 kg mat bare fordi det er rester eller utgått på dato.. Det betyr av vår familie på 5 statistisk skulle kastet 230 kg mat i året. Det er helt hinsides mye mat, og vi kaster aldri i verden så mye...

Det betyr at noen må trekke opp snittet.

Jeg har en venninne som kaster alt som er begynt på, altså hvis hun har åpnet salaten, så bruker hun ikke resten en annen dag. Da går den i søpla..

Hvilke holdninger har dere til kasting av mat?

Anonymous poster hash: 7dd61...76f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unngår det så godt vi kan. Hiver kun om det er dårlig da.

Anonymous poster hash: 99cf5...581
Skrevet

Jeg tror man ville blitt overrasket hvis man veide all masten man kaster.

Jeg har helt sperre på mat som har gått ut på dato, det går i søpla.

Ellers prøver jeg så godt jeg kan. Hender jeg er et skikkelig surrehue og glemmer pålegg på benken hele dahen. Da kan det hende at det går i søpla.

Anonymous poster hash: 929c1...c2e

Skrevet

Jeg ser ikke på det som værre å kaste mat du ikke har lyst på enn å sløse på andre måter. Kjøper du møbler før de gamle er utslitt, bor i et hus på 200m2, ellr flyr på ferie 2 ganger i året kan du like gjerne kaste mat.

Anonymous poster hash: 5c431...171

Skrevet

Jeg er rimelig nazi når det gjelder å kaste mat - jeg HATER å kaste mat. Blir det rester, putter jeg det i matboksen til neste dags lunsj eller i fryseren. Jeg kutter opp pølse- og karbonaderester og lager pytt i panne. Jeg deler opp mat det går lite av når det kjøpes inn og hiver halvparten i fryseren. Det eneste jeg kaster er leverpostei, jeg klarer ikke leverpostei som har stått natta over i kjøleskapet, smaker så ekkelt.

Anonymous poster hash: 8ae95...c95
Skrevet

Vi bruker mat så fremt den ikke er utgått på dato eller ser/lukter rart. Hater å kaste mat! Restemat er alltid en glede å ha, for da sparer man tid :)

Skrevet

Jeg ser ikke på det som værre å kaste mat du ikke har lyst på enn å sløse på andre måter. Kjøper du møbler før de gamle er utslitt, bor i et hus på 200m2, ellr flyr på ferie 2 ganger i året kan du like gjerne kaste mat.

Vi tenker ulikt vi, da.. Jeg synes det er en skam at nesten 1/3 av all mat som produseres går i søpla, samtidig som det er veldig mange i verden som sulter. Det er skammelig. Jeg kjøper til og med ting som er i ferd med å gå ut på dato på butikken, og sørger for å bruke den ganske med en gang..

Jeg bytter heller ikke møblene før de er utslitt, kjøper ikke klær som jeg ikke virkelig har bruk for.

Jeg vet at jeg ikke kan redde verden, men jeg gjør så godt jeg kan for ikke å bidra i den retningen...

Skrevet

Jeg lukter og ser på all mat. En litt shady melk kan alltids brukes i vafler. Rekeskall kan kokes kraft på. Myke gulrøtter blir fine i rotmos. Og så videre. Det meste holder mye lengre enn datostemplingen. Har som nyttårsforsett å kaste minst mulig mat, så langt går det veldig bra!

er heldig som har en mann som er kokk, og både ser muligheter og kan mathygiene, da.

Skrevet

Et miljøtips er forresten å kjøpe ferskvarer så nært utgangsdato som mulig, om man skal bruke det samme dag. Da blir det mindre søppel for butikken.

Skrevet

Et miljøtips er forresten å kjøpe ferskvarer så nært utgangsdato som mulig, om man skal bruke det samme dag. Da blir det mindre søppel for butikken.

Jepp! Det gjør vi hver gang.. Leiter ikke etter maten med lengst holdbarhet, men så blir det vi kjøper brukt innen en uke også..

Skrevet

Vi tenker ulikt vi, da.. Jeg synes det er en skam at nesten 1/3 av all mat som produseres går i søpla, samtidig som det er veldig mange i verden som sulter. Det er skammelig. Jeg kjøper til og med ting som er i ferd med å gå ut på dato på butikken, og sørger for å bruke den ganske med en gang..

Jeg bytter heller ikke møblene før de er utslitt, kjøper ikke klær som jeg ikke virkelig har bruk for.

Jeg vet at jeg ikke kan redde verden, men jeg gjør så godt jeg kan for ikke å bidra i den retningen...

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

7dd616ceb13f032483f017154540376f] 7dd61...76f [/acronym]

Jeg kaster ikke mye jeg heller, men jeg forstår ikke at en type resurssløsing skal være bedre enn en annen. Om vi for eksempel kjøpte mindre klær kunne vi i steden dyrket mer ris.

Skrevet

Kaster alt for mye i mine øyne. Det meste brukes men det er ikke alltid ungene spiser opp. Som andre sa her, rester blir lapskaus, myke grønnsaker Mos. Nå er vi 7 i husholdningen og dermed blir det veldig dyrt å kaste mye mat.

Halvspiste skiver går i søpla, middagsrester får kattene.

Anonymous poster hash: 1d147...1ce

Skrevet

Tror jeg bidrar greit på klesfronten, har ikke hatt råd til å kjøpe meg klær på fire år. Barna får det de trenger, og ikke mer. Jeg velger kvalitet sånn at sko kan arves, selv om det ikke er det beste for beina. 

Kaster så lite mat som mulig gjør jeg og.

Anonymous poster hash: d6340...063
Skrevet

Kaster alt for mye i mine øyne. Det meste brukes men det er ikke alltid ungene spiser opp. Som andre sa her, rester blir lapskaus, myke grønnsaker Mos. Nå er vi 7 i husholdningen og dermed blir det veldig dyrt å kaste mye mat.

Halvspiste skiver går i søpla, middagsrester får kattene.

Anonymous poster hash: 1d147...1ce

Vær så snill, ikke gi katter middagsrester. Det er ikke bra for dem, som regel ALT for mye salt i maten:(

Anonymous poster hash: d6340...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...