Gå til innhold

18 år og behandlet som et barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Har en sønn på 2 mnd nå. Og jeg bor med mine foreldre. Det har seg sånn at jeg får ikke røre alkohol, sånn har d alltid vært, jeg får ikke være ute på byen eller med noen i d hele tatt og jeg har ikke venner blir jeg fortalt og jeg kommer meg ingen sted.. Hverken meg eller baby.. Vi har ikke noen penger.. Kan ikke flytte ut har ikke penger. Barnefar forlot meg fordi jeg var for "kjedelig" for hannes smak. Og her hjemme blir jeg gal... Mamma satt aldri opp sparekonto for meg.. Og hun tok de 30 000 jeg skulle bruke på babyting! Jeg er ikke lykkelig her hjemme med babyen.. Min søster bor med den perfekte kjæresten rett ved siden av og hun er naver fordi hun har ME. De har d perfekte huset.. Jeg har ikke babygym engang eller babycall...

Anonymous poster hash: 22760...313

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok?

Flytt ut da vel...Det får du til om du virkelig vil. Du bor i Norge.

Anonymous poster hash: ee373...fd0
Skrevet

Kleint trolleforsøk

Anonymous poster hash: 39fca...fbb
Skrevet

Nei tro meg dette er ikke tull! :'(

Skrevet

Jeg tror deg ;)

Hvis du ikke er lykkelig hjemme er du nødt for å skaffe deg noe hjelp. Jeg ville gått på nærmeste NAVkontor og fått undersøkt hvilke muligheter som finnes. De kan hjelpe deg med det og de kan også hjelpe deg med noe av det praktiske som f.eks nytt bosted. Du vil være avhengig av å leie en relativt billig leilighet så du har nok ikke mulighet til å være kresen, men det viktigste er jo at du får ditt eget og får starta på nytt;) lykke til!

Skrevet

Greit, skal gjøre det fortest mulig!

Gjest beef sister
Skrevet

En attenåring er jo et barn. Hvordan fikk hun tak i de pengene, da? Du får flytte - staten Norge muliggjør for at folk akkurat kan klare det selv om de ikke har noe.

Skrevet

Du får vel os? Og du er myndig, din mor har vel ikke tilgang på dine kontoer så hun kan ta pengene dine?

Anonymous poster hash: 2e61d...706

Skrevet

Hvordan fikk hun tak i 30 000 kr fra deg?

Om du mener engansstønaden skal de ikke bare gå til babyting, men til kost og losji for deg og babyen også. Er du 18 år og ikke går skole må du betale for deg.

Du er voksen og mor nå. Du må ta deg av barnet du valgte å få.

Anonymous poster hash: 3c3cc...459
Skrevet

Hadde du ikke jobb, går du ikke på skole? Hvis du forlanger å bli behandlet som en voksen, så må du oppføre deg spm en voksen. Voksne sørger for følgende:

- Tak over hodet (som de betaler selv, så om du ikke betaler for deg hjemme så bør du begynne med det)

- fast inntekt (kanskje nav må hjelpe deg en periode, men så må du finne deg en JOBB!!! Ikke snylte på oss andre!!)

Mao: som voksen har du ansvar for ditt liv og for babyen sitt liv. Skal du behandles som en voksen så må du ta dette ansvaret fullt ut og ikke forvente at andre skal ordne opp for deg!

Flyttet selv ut som 16 åring og har vært selvstendig siden. Ikke hatt noe problemer med det og har aldri mottatt sosialstønad. Det er jeg stolt av!

Anonymous poster hash: 9cf7f...bc9

Skrevet

Deres hus -deres regler. De har faktisk rett.

Kanskje på tide å flytte

Anonymous poster hash: e48aa...a1e

Skrevet

Så lenge du bor hjemme, må du nok belage deg på å følge reglene til din mor. Det er du som har blitt gravid og fått barn, og det er følgelig da ditt ansvar.  At du ikke få drikke alkohol i hjemmet har din mor rett til å nekte. Du må skaffe deg barnevakt selv hvis du vil gå på byen (men barnet er bare 2 mnd. enda), men du kan dessverre ikke forvente at du skal bli kjørt rundt. Det høres ut som situasjonen din er trasig og utilfredsstillende, men hva kan du gjøre for å bedre det? Nå vet ikke jeg om din mor mangler ressurser eller vilje til å hjelpe til, men det er som sagt ikke noe en kan forvente.  

Sparekonto er et gode, så du kan ikke klage over at du ikke har fått penger oppspart av moren din. Det er absolutt ingen selvfølge. Hvordan kan det ha seg at hun har tatt hele engangsstønaden? Får du ikke overgangsstønad eller sosialstønad? Snakk med NAV om hjelp til å komme deg på egenhånd. Da kan du bestemme over din egen hverdag. Men har du ikke noen form for avlastning, er det ikke fritt fram for festing og turing da heller. Du kan selvfølgelig kontakte barnevernet for veiledning og hjelp til avlastning Hva med barnefars familie? Jeg vet du er 18 år og myndig, men jeg savner litt mer modenhet i innlegget ditt. En er ikke nødvendigvis voksen og klar or ansvar som 18-åring, selv om enkelte helt klart er det.

Hvilken planer har du etter sommerferien/framtiden? Har du brukt tiden du var gravid til å reflektere og plankegge? Det er forholdsvis enkelt å være alenemor i Norge kontra andre land, men det er helt klart veldig utfordrende både økonomisk, praktisk og psykisk. 

Digresjon: Søstra di er ikke naver hvis hun mottar sykepenger/aap pga. ME. En naver får sosialstønad fra nav fordi de har tatt seg et friår o.l.  

Anonymous poster hash: 8f33d...864
Skrevet

Trollene har ødelagt dette forumet.

Trolling har gjort sitt til at jeg har problemer med å tro at dette er sant.

Anonymous poster hash: a6478...a5a

Skrevet

Jeg skjønner hva dere vil fram til.. I begynnelsen av fjoråret så ville ikke læreren at jeg skulle fortsette utdanningen, fordi jeg var mye borte fordi jeg spydde og var skikkelig kvalm og dårlig og ikke visste at jeg egentlig var gravid. Hun ville bare ha elever med kjempegode karakterer og ikke noe fravær.

Mamma nekter meg å flytte ut, fordi da blir jeg å ha alle øynene på meg.. Barneværnet har jeg allerede vært i kontakt med. Fordi jordmor syns jeg var for umoden for å ha barn. Jeg syns selv jeg ikke er umoden. Men har aldri fått lov å gjøre noen ting folk på min alder har fått lov å gjøre nå.

Hun tok pengene fordi hun hadde regninger å betale.. Babytingene kjøpte vi noen uker før fødselen. Men mangler fortsatt en del. Barneværnet syns ikke det feilet meg noe men de bare kallte inn til et møte for å prate med meg litt.. Fikk ikke noe smertestillende for fødselen fordi jordmor var så opptatt av å rapportere meg inn til barneværnet :(

Mamma påstår nå at hvis jeg flytter ut så blir jeg å la noen uansvarlige ta seg av babyen min og jeg blir å gå ut å ha d gøy! Men d som er sant er at jeg får ikke lov til å ha besøk av venner engang.. Jeg kan ikke slappe av og se en film me dem eller ha dem på besøk uten å bli sett stygt på. Vi er veldig reservert. Bare kjærestene mine får lov å komme på besøk. Og nå kan jeg ikke ha kjæreste fordi der e allerede en mann som e her iblant (barnefar)

Jeg har ingen planer om å feste da.. Men syns det er så fælt at de skal presse meg til å være noe jeg ikke er. Og ikke gi meg noen hjelpemidler for å starte mitt eget.

Skrevet

Søstra mi har levd på nav i 5 år. Hun har fått seg tattoveringer og alt annet jeg ikke har. Hun er født i 1991 og jeg i 1995

Skrevet

Dette er ikke tull! Barnefar bor 2 timer unna :)

Skrevet

Du høres umoden ut.

Da kontakter du Barnevernet selv og forklarer at du trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 0a9a7...ad8

Skrevet

Hun kan ikke nekte deg å flytte, og hun hadde ingen rett til å ta alle pengene dine. Hun kan kreve for kost og losji (men hun har utvidet forsørgerplikt hvis du går på skolen igjen), men 30.000 er urimelig. Dessverre bærer det meste du skriver preg på umodenhet, og jeg tror du trenger hjelp og oppfølging. Hvorfor ga du etter for lærerens ønske om at du skulle slutte? Du må finneut hva du vil, og legge en plan for hvordan du vil gjennomføre det. 

Som sagt tidligere, kan hun nekte deg besøk og ha regler mens du er hjemme, men innled en dialog, Vis deg som ansvarsfull, at du har en plan som du tar tak i. 

Skrevet

Søstra mi har levd på nav i 5 år. Hun har fått seg tattoveringer og alt annet jeg ikke har. Hun er født i 1991 og jeg i 1995

Det er akkurat slik argumentasjon som oser av naivitet og umodenhet. Hvis hun får penger hun har krav på pga sykdom, er det revnende likegyldig for deg hva hun bruker pengene på. Er du misunnet på at hun er syk. Hvis du flytter for deg selv, får du også hjelp fra nav, så er det opp til deg å prioritere hva de pengene går til. Men med et barn må du ha et annet fokus enn deg selv...

Skrevet

Du virker ekstremt umoden og sorry uttrykket...ressurssvak. Finner det merkelig at ikke barnevernet har igangsatt tiltak!

Du må hvertfall komme deg på et NAV kontor rimelig raskt og ta kontakt med barnevernet. Håper virkelig dette innlegget er tull, for jeg skjønner godt at jordmor var bekymret, ja!

Det at du ikke fikk smertestillende under fødsel fordi jordmor var opptatt med å varsle barnevernet er hvertfall TULL!! Viser bare hvor lite reflektert du er!!

Anonymous poster hash: 74cf8...ee2

Skrevet

Her er grunnen til at barn (snakker ikke om alder her men om modenhet) ikke burde få barn.

Skrevet

Beklager, men om dette er tilfelle. Da synest jeg du er vitterlig tafatt.

Du må begynne å ta tak i ting.

Du kan fint opprette egen konto, søk til nav. Søk Bhg slik at det er ordnet til neste høst.

Virker som on du er vandt til å ha allt levert i fanget ditt.

Når du bor hjemme er det dine forldre sine husregler som gjelder .

Om du vil ut en kveld .. Fiks deg barnevakt.

Men har det vanskelig å tro at dette kan være et reelt innlegg.

Skrevet

Forstår at mora di tok pengene jeg, for du hadde garantert sløst dem bort på vas. Du høres ut som en tolvåring i måten du skriver på, og jeg håper ikke du flytter ut. Moren din vet nok hva hun gjør, tipper hun ser hvor umoden du er, og at vennene dine er dårlige mennesker folk med barn ikke burde omgås. 

Bare vent å se, en dag blir du voksen i hodet, og da skjønner du at dette var det beste for dere.

Anonymous poster hash: bb949...4a5
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Er du ferdig med videregående? Du har krav på os, dobbel barnetrygd og forskuddsbidrag fra Nav.

Om du er ferdig på vgs ville jeg sett på muligheten for å studere videre. Nki har en hel del studier som gir rett på støtte fra Lånekassen og som er nettbaserte, det kan du klare selv med en baby hjemme.

Ta tak i ting, kom deg ut og bli selvstendig!

Skrevet

Eh okei takk for hjelp (: for dere som vil hjelpe og ikke rakke ned på livssituasjonen min. Babyen min har d bra og vi smiler å ler å koser oss hver dag. Ingenting som sier at jeg er en dårlig mor eller ikke egnet. Er nok sjalu på min søster som ikke er så syk at hun ikke kan stå på beina sine å får penger uten videre med en fantastisk kjæreste som lager middag til henne hver dag. Hadde bare lyst på noe eget uten noe penger på konto som jeg har forklart fordi ja sånn ble det bare og visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre. Dere burde skamme dere om dere mener barneværnet skulle vært kontaktet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...