Gå til innhold

Orkidehjelp søkes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært på ferie i en uke. Kom hjem til en orkide som har sluppet blomstene, og er brun i øverste del. Uvisst om den har tørket, eller druknet. Min elskede, velmenende mann hadde nemlig vannet den før vi dro. Etter at jeg hadde vannet den. Og så mente han at den burde ha lys, så den har stått i solsteik. Oh well... Bare en plante. Ferien i gammeldagse, stille omgivelser var utmerket, og jeg har det veldig bra.

Hva gjør jeg med min nesten døde orkide? Klipper jeg den brune delen av? Det er en grønn gren under det brune. Kan den overleve og komme med blomster tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, den kan absolutt overleve. Vi har hatt våre orkideer i maaaaange år, og de blomstrer og avblomstrer og blomstrer igjen med ujevne mellomrom. 

Orkideer foretrekker lys, men voldsom varme er de ikke så glade i, da blir bladene gulaktige. 

Her setter vi dem i vinduet når de avblomstrer, og flytter dem litt etter blomstene har kommet tilbake- vi har mange.

Mannen (det er hans ansvar å ta seg av blomstene her, jeg dreper dem bare) sier han vanner dem hver 14.dag om sommeren, og hver 3. uke på vinteren. Og så tar han dem ut av potten og spyler røttene med jevnte mellomrom, og dessuten har han oasis oppi potta. Og det hender han klipper litt av røttene vekk, for hvis de får veldig mye av dem vil de bruke energien sin på dem.

Ha tålmodighet og stell godt med den, så kommer nok blomstene igjen. :)

Skrevet

Og jeg gjør ingenting annet med dem enn å ha dem i et vindu hvor de får lite direkte sollys, og vanner dem kanskje hver 14 dag.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Jøss, mine står i solrike vinduer og blir vannet hver dag, av og til annenhver dag og de står i opp mot 6 måned som regel :) rekorden er orkide med blomster sammenhengende fra *trommevirvel* august til april :D

Skrevet

Jeg hører stadig om folk som har orkideene sine oppi en bolle med vann, og that's it. Men jeg skjønner ikke, skal de stå i vann hele tiden? Det går liksom imot alt jeg har lært om plantevanning, så jeg får det ikke til å stemme i det hele tatt. Hjelp?

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Jeg hører stadig om folk som har orkideene sine oppi en bolle med vann, og that's it. Men jeg skjønner ikke, skal de stå i vann hele tiden? Det går liksom imot alt jeg har lært om plantevanning, så jeg får det ikke til å stemme i det hele tatt. Hjelp?

For meg fungerer det hvis planten kun har røtter, ikke jord. Og da er det bare litt vann i bunnen jeg bruker.

De jeg har snakket med i blomsterbutikker og gartneriet sier at de hører folk som holder orkideer så forskjellig at de ikke skjønner så mye av det selv :o

Skrevet

Jeg må si jeg er lettere orkideforvirret fremdeles, men har klippet av det som så dødt og brunt ut, og håper at antydningen til nye skudd på de friske greinene klarer utvikle seg til noe. Spennende plante. :)

Skrevet (endret)

Klipp av alt som er brunt. Dersom lyset har vært for sterkt for blomsten så vil den få gule blader etter et par uker. Da er det bare å fortsette å klippe.. 

Jeg vanner orkideer med å sette dem i vann en time eller så en gang i uka. De skal på ingen måte stå i vann hele tiden. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Og orkideer som blomstrer av klippes ved 4 ledd på stammen, og kan fint sette blomster igjen. 

Skrevet

Takk. Da går jeg og heller ut litt vann igjen jeg da. Dette er jo en hel vitenskap. Men en hyggelig en sådan. :)

Skrevet

Orkideer er ikke veldig vanskelige, jeg har greid å halvdrepe alle mine ved å kaste dem ut (i sola) mens jeg hadde storrengjøring på stua, men jeg vet jo hva jeg har gjort feil. Trodde de sto i skyggen, men den flytta seg jo. Blond..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...