Gå til innhold

Å sende en 8-åring alene til Madrid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på Aftenposten at et foreldrepar raser over Norwegian etter at datteren deres på 8 år måtte bli igjen i Madrid da hun mistet passet.

Har selv en jente på 8, og kan ikke fatte og begripe hvordan de kan ha fått en så idiotisk ide - å sende en liten jente alene til Madrid. Synes det er helt utrolig at de går ut i media med det, jeg hadde skammet meg!

Ville du sendt din åtteåring alene utenlands?

Anonymous poster hash: 6998d...568

Videoannonse
Annonse
Skrevet

No way. Og jeg synes foreldrene bør skamme seg som gjør dette, og som står fram i media og klager på dem. Det er de som foreldre som bærer det største ansvaret overfor sin egen unge!

Flaut!

Skrevet

Det spørs hva alene betyr.

Hun reiste vel sammen med noen andre?

Hvis ikke, ja da er det helt tullete.

Skrevet

Ser nå at hun reiste alene for å besøke venner av familien, og hvis jenta er vant til å reise langt, og snakker språket i det landet hun skal til, ser jeg ikke at det skal være et større problem enn at vi sender vår jente som er like gammel alene med fly fra Trondheim til Bergen på ferie til bestemor, noe vi har gjort flere ganger siden hun var 6 år.

Skrevet

Det hørtes ikke så hårreisende ut etter å ha lest artikkelen.

Mor sender ungen fra Arlanda til Madrid (direktefly?) der 8-åringen skal være med venner. Mor betaler ekstra for at Norwegian skal ta seg av slike "jeg reiser alene"-barn. Når barnet lander i Madrid blir hun levert av Norwegianansatt til familiens venner, men passet er borte.

Ungen var trygg hele tiden, men Norwegian burde klare å passe på passet i de timene ungen er deres ansvar.

Anonymous poster hash: 9b0ca...fdf

Skrevet

Ser nå at hun reiste alene for å besøke venner av familien, og hvis jenta er vant til å reise langt, og snakker språket i det landet hun skal til, ser jeg ikke at det skal være et større problem enn at vi sender vår jente som er like gammel alene med fly fra Trondheim til Bergen på ferie til bestemor, noe vi har gjort flere ganger siden hun var 6 år.

Enig! Det står at barnet er reisevant. Og hun var jo ikke overlatt til seg selv. Hun hadde voksne som hjalp henne.

Skrevet

Jo, men så skjer jo det som kan skje små barn: passet blir rotet bort. Da hjelper det ikke å ha betalt for "jeg reiser alene", eller om barnet er reisevant.

Det er jo ikke flyselskapet sitt ansvar at barnet ikke har pass.

Hi

Skrevet

Jo, når barn reiser alene er det selskapet sitt ansvar at barnet og flydokumenter er ivaretatt. De kan ikke fraskrive seg ansvaret når et barn blir standet på en flyplass, uansett om flyplassen er i Madrid eller Tromsø.

Skrevet

Ser ikke problemet. Unger er ulike, og noen unger liker å reise alene. Norwegians håndtering i denne saken er patetisk. 

Skrevet

Jo, men så skjer jo det som kan skje små barn: passet blir rotet bort. Da hjelper det ikke å ha betalt for "jeg reiser alene", eller om barnet er reisevant.

HiAnonymous poster hash: 6998d...568

Hvit barnet mistet passet mens det var under Norwegians ansvar, så er det faktisk flyselskapet som har bommet. Når min sønn skal til sine besteforeldre i Amerika neste sommer, betaler jeg faktisk flyselskapet for at han skal eskorteres dit med alle sine eiendeler. Det står i dokumentasjonen at de har ansvar for barnet fra det er levert til de ved innsjekking til mine foreldre plukker han (de må selv fremvise pass for å hente han, og jeg måtte oppgi passnummeret deres på forhånd), de skal passe på at håndbagasjen og kofferten er med og at toll og passkontroll blir klarert. Gitt at pass er et nødvendig identifikasjonsdokument som skal ligge i mappen som henger i barnets hals (mulig praksisen varierer fra selskap til selskap), skal de ansatte passe på at det ligger der det skal ligge.

Om min sønn er så distré at han glemmer sin iPad eller noe annet under flysetet, vil jeg ikke klandre Air France for at de ikke har sjekket før avstigning. Men at nødvendige dokumenter ligger i mappen han får tildelt av flyselskap synes jeg er ikke for mye å forlange.

Flyselskapene tar betalt for tjenesten, og en del av de tilbyr ikke tjenesten nettopp fordi de ikke har kapasitet til å følge barna opp. Nå vet jeg i alle fall at Norwegian ikke er aktuelt dersom gutten skal til Norge alene i den nærmeste fremtid.

Anonymous poster hash: 69c72...3a3

Skrevet

Null stress. Selv reiste jeg mye alene fra jeg var 6 år, og det spiller da virkelig ingen rolle om strekningen er Tromsø-Gardermoen eller Gardermoen- Hong Kong, satt på spissen. Som nevnt over, det er flyselskapets ansvar at den som reiser alene får med seg riktige dokumenter ved avlevering. 

Skrevet

Ungen har gjort dette mange ganger før, hadde med reisefølge osv...

Hva med voksne som mister passet? Nei fy, da få vi får alle la vær å fly ;)

Hønemødre uten like!

Anonymous poster hash: 79243...bbe

Skrevet

Hi

Det er flyselskapets ansvar, jo. Det er derfor de tar mer penger for en slik billett - de har et ansvar. Nå har jeg ikke lest artikkelen det var snakk om, men jeg ser heller ikke problemet i saken. Mine barn flyr jevnlig alene på ferie til familie i Norge og vi har bodd både i USA og Europa. Det er ikke noe problem, de har flydd alene siden de var seks og syv år gamle. Det er mange her inne som sitter og synser noe i dette innlegget, men det er vel på det rene at dette også er de som ikke vet noe om fenomenet "barn reiser alene".

Anonymous poster hash: b124b...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...