Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Hvordan motivere en baby til å krabbe? Vi maser ikke men prøver å legge ting foran han men han bare gir opp og snur seg bor når han skjønner at han ikke når. Selv når vi legger favorittleken foran han eller annet han ofte vil ha som en fjernkontroll. Han er 8 mnd, kommer seg lett opp i krabbestilling, har gjort det i over en mnd. Manuellterapeuten hans sier at han er friskmeldt og at vi bare skal motivere han til å krabbe. Han hadde låsninger i nakken før, var på etterkontroll for 1,5 mnd sidennår hun sa det. Alle sier at det er bare å legge ting foran de, men nei han gidder ikke. Han er kanskje ikke sterk nok i bena? Armene får han til å krabbe med, jeg "trillet trillebår" med han her om dagen og han brukte armene sine for å komme seg fremover, jeg dytter han ikke, det var kjempe artig syntes han. Løfter bena bare litt opp over gulvet. Anonymous poster hash: f894c...f6f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Han trenger sikkert bare litt mer tid på seg. 8 mnd er tidlig ennå. To av mine barn har stått og rugget frem og tilbake i 2-3 mnd før de har kommet seg fremover. Men når det har løsnet har det gått veldig fort, da. En ting du kan gjøre er å hjelpe babyen med å flytte armene og beina og frem til målet, for å vise at man kommer seg fremover på den måten. Noen barn er rett og slett for tålmodige til å prøve hardt, men det kommer til sin tid Anonymous poster hash: d707a...e39
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Kan han åle seg da? Mi gjorde det frem til hun var 10 måneder (begynte med åling da hun var ca 7 mnd). Det gjør ingenting at han ikke krabber, det kommer tidsnok... Anonymous poster hash: cc2bd...965
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 Forresten, det med at armene får det til og beina ikke henger med - sånn var minstejenta mi den siste tiden før hun plutselig krabbet i full fart. Er nok rett rundt hjørnet Jeg hjalp henne litt med beina, slik at hun "krabbet" på riktig måte med litt hjelp. Prøv å krabbe selv og se hvilken rekkefølge beina og armene skal flytte på seg Anonymous poster hash: d707a...e39
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Kan han åle seg da? Mi gjorde det frem til hun var 10 måneder (begynte med åling da hun var ca 7 mnd). Det gjør ingenting at han ikke krabber, det kommer tidsnok... Anonymous poster hash: cc2bd...965 Hun reiste seg forresten da hun var 7,5 mnd, og gikk rundt bordet 8 mnd gammel, så krabbingen kan ta lengre tid mye annet selv om det er det "neste på læringskurven" :-) Hun gikk da hun var 11 mnd, og hadde bare krabbet 1 mnd... Har du prøvd å krabbe sammen med ham? Krabb frem og tilbake, så han ser hvordan det gjøres. Lurt å også sette ham sammen med andre barn! Barn lærer utrolig mye fra andre barn. Anonymous poster hash: cc2bd...965
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Han åler seg med full fart bakover og virker veldig fornøyd med det. Alle de andre 8 barna i barselgruppa krabbet før 7 mnd, han har alltid hengt etter de barna Han ser på de men hermer ikke, har prøv å krabbe selv men han følger ikke med. Har vist han babyer som krabber på youtube Han reiser seg ikke. De fleste i barselgruppa kan nå gå rundt bord, de som ikke kan det kan iallefall sette seg selv opp på gulvet og reise seg selv, han kan ikke noe av delene. Vet at han egentlig ikke er så sent ute med div men så kjipt at han henger etter så mange andre barn, er ubehagelig på barseltreffa når de andre kommenterer det Sønnen til ei venninne er 6 mnd i morgen og krabber nesten, han har hoppet over det å åle seg. Så føler at han er den tregeste av alle, men vet at han egentlig ikke er det Traff ei jente i Åpen bar ehage på 10 mnd som ikke krabber, ble litt lettet da, for nettopp hadde flere spurt om ikke min krabbet for deres krabbet "for lenge siden". Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: f894c...f6f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Det kommer når han er klar for det. Pust med magen. Ene min var 10 mnd før krabbingen kom. Er i dag flink motorisk. Godt underlag og tid er nok det som skal til. Siden han står på alle fire er det nok ikke langt unna. Anonymous poster hash: a3f16...148
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Anonymous poster hash: 902e1...2ec Takk men både sett den selv, testet og latt babyen se den. Til ingen nytte. Anonymous poster hash: f894c...f6f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Det kommer når han er klar for det. Pust med magen. Ene min var 10 mnd før krabbingen kom. Er i dag flink motorisk. Godt underlag og tid er nok det som skal til. Siden han står på alle fire er det nok ikke langt unna. Anonymous poster hash: a3f16...148 Takk men så lenge babyen ikke tar skade av å prøve å motivere så ser jeg ikke problemet, er ikke sånn at vi holder på i timesvis og plager han. Anonymous poster hash: f894c...f6f
☆☆☆ Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Mi på 7 mnd har berre såvidt begynt å prøve seg på krabbestilling. Ho åler bakover, men ikkje målretta. Det skjer meir ved uhell når ho prøver å komme seg framover Framoveråling er ho ikkje i nærleiken av. Viss det er til trøst. Eldste krabba rundt ved 7 mnd og kom seg opp i sittande. Var i den alderen ho reiste seg opp ved møblane også.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Mi på 7 mnd har berre såvidt begynt å prøve seg på krabbestilling. Ho åler bakover, men ikkje målretta. Det skjer meir ved uhell når ho prøver å komme seg framover Framoveråling er ho ikkje i nærleiken av. Viss det er til trøst. Eldste krabba rundt ved 7 mnd og kom seg opp i sittande. Var i den alderen ho reiste seg opp ved møblane også. Min åler seg heller ikke fremover, prøver ikke heller. Han er fornøyd med å rygge. Anonymous poster hash: f894c...f6f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Min er 9 mnd og ikke i nærheten av å verken åle eller krabbe, uten at jeg er bekymret av den grunn! Storesøster var like treg med krabbingen, og krabbet ikke før hun var 11 mnd. Men alikevel gikk hun stødig og uten knall og fall da hun var 13 mnd. Så ikke bekymre deg, babyen din kommer til å krabbe når han er klar for det! I mellomtiden kan du jo prøve å nyte det å slippe og løpe etter han overalt. Anonymous poster hash: ce80b...aca
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #14 Skrevet 27. juni 2014 Han åler seg med full fart bakover og virker veldig fornøyd med det. Alle de andre 8 barna i barselgruppa krabbet før 7 mnd, han har alltid hengt etter de barna Han ser på de men hermer ikke, har prøv å krabbe selv men han følger ikke med. Har vist han babyer som krabber på youtube Han reiser seg ikke. De fleste i barselgruppa kan nå gå rundt bord, de som ikke kan det kan iallefall sette seg selv opp på gulvet og reise seg selv, han kan ikke noe av delene. Vet at han egentlig ikke er så sent ute med div men så kjipt at han henger etter så mange andre barn, er ubehagelig på barseltreffa når de andre kommenterer det Sønnen til ei venninne er 6 mnd i morgen og krabber nesten, han har hoppet over det å åle seg. Så føler at han er den tregeste av alle, men vet at han egentlig ikke er det Traff ei jente i Åpen bar ehage på 10 mnd som ikke krabber, ble litt lettet da, for nettopp hadde flere spurt om ikke min krabbet for deres krabbet "for lenge siden". Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: f894c...f6f Da er du med i en veldig uvanlig barselgruppe. Gjennomsnittsbarnet krabber ved 8-9 mnds alder, og normalen er 6-11 mnd. At så mange som 8 barn i en og samme barsegruppe krabber før de er 7 mnd gammel er jo nesten sensasjonelt. Da et av mine barn krabbet på samme alder (6,5 mnd) mente helsesøster at det var veldig tidlig, og ingen av de andre barna på barselgruppen var i nærheten av å krabbe en gang da. De fleste begynte ved 8-10 mnds alder. Anonymous poster hash: 1f8b2...fff
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #15 Skrevet 27. juni 2014 Å hjelpes. La babyer få babyer, og la de få den tiden de trenger. Hva i alle dager er det du har sånn hastverk med? De blir altfor fort store uansett, så slapp nå heller av og kos deg med babyen din:) nå er jeg hykler til de grader, for jeg gjorde akkurat det samme med min første... Sammenlignet med alle andre babyer hele tiden, selv om jeg ikke burde, stressa med en gang noen hadde lært noe før han. Da var det rett hjem å trene! Og jeg blir trist når eg tenker på det, hvorfor dreit jeg ikke mer i hva andre gjorde.. Og bare hadde kost meg med babyen min! Nå har andremann kommet, og her er det totalt avslappa på den fronten, heldigvis. (Mener ikke at noen skal drite i utviklingen til barnet, men er alt innenfor normalen og du har kontakt med helstestajonen, så slapp litt mer av;)) trenger ikke lære de opp til selskapstriks og greier, bare for å imponere og slekta og bekjente. Anonymous poster hash: 12d65...4b4
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #16 Skrevet 27. juni 2014 Det er ikke alle babyer som kryper, selv om man gjerne tror det. Jeg har en som ålte seg fram, helt til han begynte å gå. Søstera mi har en som lå på gulvet uten å komme seg noen vei, helt til han begynte å gå. Anonymous poster hash: 0878f...e7b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #17 Skrevet 27. juni 2014 Han åler seg med full fart bakover og virker veldig fornøyd med det. Alle de andre 8 barna i barselgruppa krabbet før 7 mnd, han har alltid hengt etter de barna Han ser på de men hermer ikke, har prøv å krabbe selv men han følger ikke med. Har vist han babyer som krabber på youtube Han reiser seg ikke. De fleste i barselgruppa kan nå gå rundt bord, de som ikke kan det kan iallefall sette seg selv opp på gulvet og reise seg selv, han kan ikke noe av delene. Vet at han egentlig ikke er så sent ute med div men så kjipt at han henger etter så mange andre barn, er ubehagelig på barseltreffa når de andre kommenterer det Sønnen til ei venninne er 6 mnd i morgen og krabber nesten, han har hoppet over det å åle seg. Så føler at han er den tregeste av alle, men vet at han egentlig ikke er det Traff ei jente i Åpen bar ehage på 10 mnd som ikke krabber, ble litt lettet da, for nettopp hadde flere spurt om ikke min krabbet for deres krabbet "for lenge siden". Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: f894c...f6f Da er du med i en veldig uvanlig barselgruppe. Gjennomsnittsbarnet krabber ved 8-9 mnds alder, og normalen er 6-11 mnd. At så mange som 8 barn i en og samme barsegruppe krabber før de er 7 mnd gammel er jo nesten sensasjonelt. Da et av mine barn krabbet på samme alder (6,5 mnd) mente helsesøster at det var veldig tidlig, og ingen av de andre barna på barselgruppen var i nærheten av å krabbe en gang da. De fleste begynte ved 8-10 mnds alder. Anonymous poster hash: 1f8b2...fff Ja vet, de er uvanlige De rullet alle rundt fra rygg til mage før 4 mnd, mens min var nesten 6 mnd. Og annet de har klart lenge før min. Og jeg har flere venninner med babyer som krabbet før 8 mnd, men selvsagt ikke alle. Å hjelpes. La babyer få babyer, og la de få den tiden de trenger. Hva i alle dager er det du har sånn hastverk med? De blir altfor fort store uansett, så slapp nå heller av og kos deg med babyen din:) nå er jeg hykler til de grader, for jeg gjorde akkurat det samme med min første... Sammenlignet med alle andre babyer hele tiden, selv om jeg ikke burde, stressa med en gang noen hadde lært noe før han. Da var det rett hjem å trene! Og jeg blir trist når eg tenker på det, hvorfor dreit jeg ikke mer i hva andre gjorde.. Og bare hadde kost meg med babyen min! Nå har andremann kommet, og her er det totalt avslappa på den fronten, heldigvis. (Mener ikke at noen skal drite i utviklingen til barnet, men er alt innenfor normalen og du har kontakt med helstestajonen, så slapp litt mer av;)) trenger ikke lære de opp til selskapstriks og greier, bare for å imponere og slekta og bekjente. Anonymous poster hash: 12d65...4b4 Eh, koser meg masse med babyen min og lar han være baby, så aboslutt. Selskapstriks??? Hva slags person tror du jeg er? Syns du er frekk som antar at jeg er fæl med ungen min og tror at han liksom er til for å underholde slekta Og jeg har ALDRI dratt rett hjem for å trene som deg, du ser tydeligvis for deg litt av hvert. Er for HANS del jeg vil at han skal krabbe (da manuellterapeuten anbefaler det for å hindre låsninger og han er litt ekstra stiv i kroppen enn andre babyer, en "normal" stivhet som aldri går over), ikke for min del, er forresten nettopp ferdig med min permisjon så ikke flere barseltreff for oss så sammenligner ikke fremover med de. Når de andre sier ting som "herregud krabber han ikke ennå?" mens de måper så er det ubehagelig. Dessuten er det NORMALT når man har baby og er med venninner med baby at man sammenligner, eks "når kunne din gjøre ditten og datten?". De gjør også de jeg kjenner med flere barn. Og alle jeg har diskutert krabbing med sier (og noen har vist meg) at de motiverer babyen med å f.eks legge ting foran de. Er ikke snakk om å gjøre det hele døgnet når han er våken. Kanskje 5 min per dag. Og det er å ikke nyte babyen sin? Jeg nyter han uansett hva jeg gjør med han Uansett om han hyler av magesmerte, tidligere måtte trene med øvelser som vi fikk av manuellterapeuten, eller om han ligger i armene mine. Har elsket permisjonen min som bare det selv om jeg har hatt noe fokus på utvikling og babyen min har vært en blid og fornøyd baby hele veien! Det er ikke alle babyer som kryper, selv om man gjerne tror det. Jeg har en som ålte seg fram, helt til han begynte å gå. Søstera mi har en som lå på gulvet uten å komme seg noen vei, helt til han begynte å gå. Anonymous poster hash: 0878f...e7b Vet det, jeg krabbet ikke, men manuellterapeuten sa at det er en stor fordel at de krabber fordi hvis ikke kan de få låsninger i hoftene. Og siden han er oppe i ordentlig krabbestilling helt på egenhånd og ikke åler seg frem i det hele tatt så regner vi med at det blir krabbing. Anonymous poster hash: f894c...f6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå