Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Min venninnes barn blir mobbet på skolen, og har blitt det i flere år. Til de grader at hun nå får hjelp fra helsevesenet. Skolen tar ikke ordentlig tak i problemet, og eleven og foreldrene ønsker nå å bytte skole. Det er kun en skole i kommunen, og de ønsker derfor å bytte til skolen i nabokommunen. De har snakket med naboskolen og er velkomne der. De har nå fått avslag fra rektor på skolen der eleven går, på grunnlag av at barn ikke lærer noe ved å "stikke av fra problemene sine". (Hva gir du meg??! ) Foreldrene har ikke fått beskjed om klageadgang, og rektor sier i dag at de konsekvent avslår alle søknader om skolebytter. Jeg kjenner at jeg er virkelig provosert på min venninnes vegne, og lurer nå på om noen her har erfaringer/råd å komme med. Kan skolen i det hele tatt avslå søknaden? Anonymous poster hash: 13b82...48c
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Rektor ved nåværende skole har uansett ikke noe med hva hun gjør for sine barn. Anonymous poster hash: 535c8...e59
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Men kan rektor ved nåværende skole bestemme det da? Isåfall hadde jeg anmeldt skole pga sviktende oppfølging samt å hindre at problemet kan løses enkelt.. Personlig mener jeg at det er mobber(ene) som burde ha byttet skole!! Anonymous poster hash: c8b41...013
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 Det kan da ikke nåværende rektor bestemme. Det er IKKE skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. Dersom foreldrene ønsker å oppfylle opplæringsplikten ved en annen skole så står de fritt til det. Det er fritt skolevalg. Anonymous poster hash: 64f89...b37
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Hun burde anmelde skolen, selv om hun bytter skole Anonymous poster hash: 9c634...67f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Noe av problemet her er at den andre skolen ligger i en annen kommune og det er kommunen som betaler utdanningen (skolebygg, bøker, lærere osv). Hvis du vil gå på skole i en annen kommune må den kommunen du bor i betale den kommunen du vil gå på skolen i for dette. Skolen har imidlertid plikt på å gi elevene et godt psykososialt miljø. Hvis du sender en skriftlig søknad om skolebytte med begrunnelsen mobbing og får avslag kan du kreve en skriftlig begrunnelse for avslaget og du kan klage til den som er overordnet fkolen. Det kan være kommunens skolesjef, rådmann eller kommunestyre, avhengi av hvordan det er organisert. Anonymous poster hash: 3940a...08e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå