Gå til innhold

Sex etter totalruptur+ litt mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

fått rift, 3b. Blir så trist og urolig av å lese om dette. Er det noen som har opplevd å revne slik og som ikke syns det var vondt på sex etterpå? Tenkte å vente med sex til det har gått nesten tre mnd, men så forsøke før kontrollen på sykehuset, slik at jeg kan svare på om det gjør vondt eller ikke. Er så redd for at den delen av samlivet blir ødelagt!

Og ellers- dere med alvolige rifter. Leser noen plasser at 40 prosent får plager i ettertid, andre plasser opp i 80 prosent. er det noen som har blitt helt bra? Jeg har hatt lite smerter etterpå, og opplever ingen plager ennå. Bortsett fra at magen ikke er helt i orden, litt forstoppet, og når jeg fiser(gjør det når jeg er alene, for å ikke gå å holde inne- redd for mer forstoppelse)(kan kontrollere det) men da lukter det skikkelig dårlig.

Hvor lang tid tar det før stingene gror?

Hvor lang tid tok det før dere begynte å løfte mer enn 10 kilo?

Håper på svar. Denne rifter ligger som en skygge over barselstiden.

Anonymous poster hash: 9919d...c79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler virkelig med deg! Jeg fikk samme grad rift som deg og slet veldig i barseltiden. Var ofte forstoppet og satt ofte og gråt på do for det gjorde så vondt.

Jeg venta 4 mnd før sex, det var vondt og ubehagelig. Sakte men sikkert ble det bedre, men mener at det var først 11 mnd etter fødselen jeg ikke hadde noe ubehag under sex. Etter det har jeg ikke kjent noe.

Jeg vil bare gi deg en stor klem og et råd om å ta tiden til hjelp.

Anonymous poster hash: a9ac5...401

Skrevet

Tusen takk for svar og for klemmen- virkelig ikke noe gøy dette. Godt å vite at det finnes flere, selv om bare tre prosent :)

Har ikke vondt på do, for bruker både olje og avføringstabl, så har unngått at det blir så hardt. tenkte å fortsette emd det til det har gått 4 uker. 

men har du andre plager? Tenker du mye på det ennå? hvor lenge satt du i lactasyd bad, vet du hvor lang tilhelingen er? Hvilken oppfølging har du fått etterpå? Hva tenker du om evt. flere fødsler? Beklager at jeg bombanderer med spørsmål ,men så godt å komme i kontakt med noen andre- siden det kun er 3 prosent av oss der ute :)

klem tilbake!

Skrevet

Tusen takk for svar og for klemmen- virkelig ikke noe gøy dette. Godt å vite at det finnes flere, selv om bare tre prosent :)

Har ikke vondt på do, for bruker både olje og avføringstabl, så har unngått at det blir så hardt. tenkte å fortsette emd det til det har gått 4 uker.

men har du andre plager? Tenker du mye på det ennå? hvor lenge satt du i lactasyd bad, vet du hvor lang tilhelingen er? Hvilken oppfølging har du fått etterpå? Hva tenker du om evt. flere fødsler? Beklager at jeg bombanderer med spørsmål ,men så godt å komme i kontakt med noen andre- siden det kun er 3 prosent av oss der ute :)

klem tilbake!

Bare sånn litt på siden, og ikke for å være slem, men hvis du bruker avføringstabletter i fire uker, ødelegger du tarmen din. Den naturlige bevegelsen blir svekket på permanent basis. Hvis du trenger avføringsmiddel, velg laktulose. Det er ikke avhengighetsskapende.

Hilsen farmasøyt

Anonymous poster hash: b8042...119

Skrevet

Ingen erfaring selv, men min mor hadde samme type skade etter første fødsel. Tok ca et år før hun følte seg helt bra, født tre bsrn i ettertid og kun måttet sy et par pyntesting da. Ingen plager langsiktig. Og dette skjedde dir snart 40 år sida, de har kommet enda lengre nå, så du har gode muligheter.

Et tips bår det har grodd så start med å massere arrvevet med jordnøttolje, det kan hjelpe. Oljen fås kjøpt på apotek, er rimelig og drøy.

Anonymous poster hash: 2a871...18a

Skrevet

Fikk grad 3a. Sex første gang etter 2 mnd var vondt, jeg klarte ikke og vi måtte stoppe. Deretter gradvis, sakte bedre. Etter 11 mnd var det tilbake til normalen. Akkurat som før, og hvertfall ikke dårligere! Krysser fingrene for deg også!

Anonymous poster hash: c8066...1e6

Skrevet

Ble du operert?

Jeg fikk totalruptur, ble operert i 2,5 timer etter fødsel. Lite plager idag :) 3,5 år siden fødsel.

Anonymous poster hash: fce97...aa3
Skrevet

Jeg hadde en ruptur 3b sist, med 80% ruptur av lukkemuskelen.

Har ikke hatt noe problemer i ettertid og var ikke noe vondt med sex.

Husker jeg hadde mye smerter da jeg kom hjem fra sykehuset, men jordmoren min nå sier at det også kan ha vært bekkenløsning.

Husker ikke når stingene forsvant.

Det er synd dette har lagt en demper på barseltiden din, kan kanskje være lurt å snakke med noen om det.

Masse lykke til.

Skrevet

Fikk 3, husker ikke om det var a eller b, for 18 år siden. Det grodde fort og fint, stinga var borte etter 3-4 uker. forsøkte sex første gangen etter ca 12 uker. Det var sårt, og strammet litt i arret, men det hjalp med litt ekstra glidemiddel. Når man ammer så kan man fort være litt tørr, og det gjelder alle, ikke bare de med ruptur. Etter det gikk det greit framover, og jeg har ingen varige men. Ikke engang et arr som synes.

At det lukter når du fiser har jo med hva du spiser, og kanskje avføringsmidlene å gjøre, neppe rupturen. Men, har du virkelig fått beskjed om å bruke det så lenge? Jeg skulle ta flytende parafin i en uke, og etter det fikk jeg beskjed om at det var veldig viktig å komme i gang naturlig etterpå, men spise mye fiber og drikke mye vann.

Anonymous poster hash: f27db...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...