Gå til innhold

Småbarn som slår.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten tass på to år her, noen ganger slår han fordi han synes det er morro virker det som, han ler å ler å slår bare enda mer. Andre ganger slår han i sinne/irritasjon. Slåingen skjer kun hjemme, og det er kun hjemme han ikke hører etter. Hvordan få slutt på dette? Eller går det over av seg selv?

Snakker til han, gir beskjed om at det ikke er lov å slå, har prøvd å si at mamma får vondt osv, men til ingen nytte. Han forstår heller ikke konseptet med timeout (og det er heller ikke noe vi ønsker å bruke på ham), men noen ganger blir det så bale at det fungerer å sette han i gangen, da roer han seg på null komma niks og ferdig med det (jeg sitter et lite stykke fra, han vil helst rase fra seg alene og situasjonen blir verre om jeg sitter oppi han men vil likevel ikke være helt alene). Når han er rolig igjen prøver jeg å si at det er helt ok at han blir sint/frustrert men at det ikke er ok at han slår. 

Han sliter med språket- og forståelsen, så jeg forstår jo at det ikke er lett for han å si hva han egentlig vil, men han er kjempe flink til å vise hva han vil/ikke vil. Men hele situasjonen er så slitsom, og i det siste skjer det bare oftere og oftere. Jeg forholder meg rolig så godt det lar seg gjøre, men blir jo samtidig så frustrert av og til fordi ingenting av det jeg gjør virker. 

Anonymous poster hash: c6611...8b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går over. Hadde en periode rett før hun ble god på å prate. Fikk ikke ut det hun ville si fort nok og da kom slagene.

Det ble bedre en dag vi hadde besøk av kusina som er ett år eldre og hun slo igjen. Hun ble så redd da men tror hun lærte.

Uansett når språket ble bedre opphørte det veldig fort.

Anonymous poster hash: 50600...484

Skrevet

Det går over. Hadde en periode rett før hun ble god på å prate. Fikk ikke ut det hun ville si fort nok og da kom slagene.

Det ble bedre en dag vi hadde besøk av kusina som er ett år eldre og hun slo igjen. Hun ble så redd da men tror hun lærte.

Uansett når språket ble bedre opphørte det veldig fort.

Anonymous poster hash: 50600...484

Takk! Jeg håper virkelig at dette går over, er ikke en kjekk hverdag dette her :-( Det er selvsagt mer godt enn vondt i vår hverdag, men dette tærer virkelig på meg (fordi jeg faktisk har trodd det har vært min feil at han var slik, så det legger jo en viss tyngde. 

Anonymous poster hash: c6611...8b4

Skrevet

Det går over :) vi så en tendens til aggresjon før språket løsna, og nå ser vi igjen slåinga, men tilbakemeldingen fra barnehagen er at hun kopierer de andre ungene. Her er vi konsekvente på å ta henne ut av situasjonen, og forklare henne at vi ikke synes det er gøy å bli slått, på lik linje som at hun ikke synes det er gøy når hun blir tatt vekk de ta leken eller satt ned fra sofaen o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...