Gå til innhold

Smakspolitiet på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som er veldig opptatt av interiør. Hun bor i et funkishus og kjøper stadig nyeste design. Det meste hun kjøper av møbler er kjente design merker.

Hos meg er det en klassisk stil. Hver gang hun kommer får jeg kommentarer som sårer meg. Sist hun var her fikk jeg høre at hun blir helt satt ut av alle blomstene jeg har i vinduet. Hun har også sagt at hun ser hva jeg har prøvd på hjemme hos meg, men at jeg ikke helt har fått det til. Den svei, for jeg har virkelig prøvd etter beste evne å gjøre det koselig her. Selv syntes jeg det ser veldig flott ut her, og andre gir også komplimenter.

Smakspolitiet liker hodeskaller. Jeg får godfølelsen av hjerter. Smakspolitiet kjøper kun merkedesign, mens jeg også liker IKEA og andre med god og rimelig design.

Jeg er så lei de stadige kommentarene. De sårer. Det som plager meg er at hun liksom skal ha best smak, så da er min smak liksom dårlig. Selv syntes jeg vi har forskjellig smak, men jeg syntes hun har det rålekkert.

Jeg vet jo at det er hvordan jeg vil ha det og min smak som teller, men hvordan stålsetter jeg meg for kritikken? Noen trøstende ord? Noen flere her som også får besøk fra smakspolitiet innimellom? Hvordan håndterer du det?

Anonymous poster hash: abd6b...9bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy søren, for en ufordragelig kjerring!

Du får prøve å smile litt medlidende til henne og si at heldigvis har man forskjellig smak - du personlig kunne ikke tenke deg å bo i en interiørutstilling, samme hvor lekkert det er.

Prøv å svar at du trives med din stil hver gang hun sier noe, så går det kanskje inn til slutt?

Skrevet

Til neste gang smakspolitiet kommer øver du inn følgende setning: 

"Vet du, jeg er så utrolig glad i huset mitt, og nå har vi endelig fått det helt slik vi vil ha det her. Om du er misfornøyd med noe så driter jeg faktisk loddrett i det, for det er VI som bor her, ikke du". Så serverer du hjemmebakst med et smil. 

Skrevet

Da gir du bare klar beskjed om at du selv er strålende fornøyd med hjemmet ditt, og at hun ikke bryr deg døyten om hva hun måtte mene om det- og at du dermed ganske enkelt ikke er interessert i å høre hennes mening.

Alternativt ber du henne bare om å holde kjeft.

Skrevet

Hvorfor i all verden er du venner med henne?

Anonymous poster hash: 4a6bc...6bf

Skrevet

Du kan bare svare at hun skal slippe og flytte inn.

Anonymous poster hash: 428e4...890

Skrevet

Jeg antar denne jenta har noen andre veldig gode egenskaper, at hun bortsett fra når det er snakk om interiør er empatisk, morsom og raus. Hvis ikke, skjønner jeg ikke hvorfor du finner deg i det. Jeg ville nok bygd opp litt sinne og hentet det ut ved neste negative kommentar. "Jeg blir irritert over at du tillater deg å snakke negativt om hvordan vi har det her. På samme måte som deg, har jeg skapt det hjemmet jeg vil ha og hvis du ikke liker det, får du holde det for deg selv".

Skrevet

Eller du kan si: Å, så du syns jeg har dårlig smak og et stygt hjem?"

Hun har tydeligvis ingen egen smak, men er totalt avhengig av det som er "in" og dyrt (da er hun trygg fordi det er en smak andre har bestemt skal være den "gode smaken" akkurat nå for tiden, så slipper hun å vise hvem hun egentlig er pog hva hun hadde valgt selv hvis hun for eksempel aldri hadde lest i et interiørblad eller sett andre "stilige" hjem).

Anonymous poster hash: e524e...193
Skrevet

Høres ut som ei skikkelig sugge.

"Hvis du plages sånn av hvordan huset mitt er innredet kan vi kanskje treffes på café neste gang?"

Eventuelt:

"Min mor lærte meg at har man ikke noe pent å si kan man likegodt holde kjeft!"

Eventuelt:

"Helt utrolig at du klarer å få huet ditt så jævlig langt opp i din egen ræv.. Sjallabais!"

Skrevet

Du får svare at du ikke har meldt deg på noen interiørkonkurranse og derfor heller ikke trenger kritikk/poengscore på valg av innredningsstil. "Jeg ser hva du har prøvd på men du får det ikke helt til". Det er jo en direkte replikk fra det der programmet "Norges flotteste hjem" eller hva det nå heter. Høres ut som hun leker at hun er vert på det programmet :P. Du får spørre henne om det er det hun leker at hun er ;)

Skrevet

Hodeskaller  :fnise:  Finnes det virkelig designerhodeskaller? 

Anonymous poster hash: 6c5d1...1e3
Skrevet

Hodeskaller :fnise: Finnes det virkelig designerhodeskaller?

Anonymous poster hash: 6c5d1...1e3

Ja fra Kosta Boda.

Anonymous poster hash: abd6b...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...