Gå til innhold

gje opp amming etter barselsvekene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) eg vurderer å gje opp amminga. får det ikkje til. kjem til å bli lei meg kvar gong eg ser nokon som ammer om eg sjølv slutter er eg redd. hadde så lyst å få det til. fekk det ikkje til med første, men har Høyrd om fleire som fekk det til med nr to,og har håpt på å vera blant dei.

no før eg gjer meg,tenkte eg eg skulle skriva eit innlegg her inne. om nokon kan få meg frå tanken på å slutta må det vel vera her inne?! :)

problemet mitt er at babyen ikkje legg på seg. var det samme problemet med broren. eg nekta å gje opp amminga til tross for råd frå helsestasjonen. eg amma minimum kvar andre time,pumpa osv. då han var eit halvt år datt han ut av vektkurven,eg gjekk endeleg med på å gje opp amminga, og me fekk eit nytt liv. han byrja å sova,var tilfreds osv.

no ser det ut til å bli heilt likt. ho er berre tre veker. eg ammer og pumper. hatt helsestasjonen heime to gongar for veiing og veiledning. har snakka med ammehjelpen. ho legg på seg 60 gram i veka. måltidsveiing har vist egypt gong ti og ein tretti. då har ho sugd lenge på kvart bryst. når ro gjjjm vil ha meir er det enno stråle i brystet. altså ho sug ikkje effektivt. pumpa stopper også å pumpe ut mens eg får stråle med handa. altså verken baby eller pumpe gjer effektiv utmelking,og slik blir det nesten umulig å få auka produksjonen.

det andre barnet er 22 mnd og går ikkje i barnehage. snart reiser far i nordsjøen. eg ammer heile dagen, babyen blir ikkje mett,eg tar meg ikkje av det andre barnet,og har det ikkje akkurat særlig bra sjølv heller. tenkte gje det to veker til. har kjøpt nye ammebher i dag for motivasjonen. ringte også ammehjelpen. kva syns de? what to do?

tar imot råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ammeforkjemper uten like, men kjære vene, det finnes grenser. Du tjener fint lite på å slite deg ut for en dråpe her og en dråpe der. Rull inn puppen og nyt barseltiden. Du kan jo delamme for kosen sin del, men ha for all del ikke følelsen av at du har gitt opp for lett. For det har du ikke med den historen der. Og nå har du ikke bare en baby, men en større som trenger mor si, så i ditt tilfelle vil jeg si det eneste rette er å finne frem flaska, og heller konsentrere deg om å gjøre barseltiden levelig og god for dere alle sammen. Uten dårlig samvittighet. 

Skrevet

Hvor mye klarer du å pumpe ut? Det gir en pekepinne på hvor mye melk du har. Jeg fikk bare ut sånn 10-20 ml + at babyen ikke klarte å sutte, så ga fort opp. Du jobber hardt virker det som og jeg tenker at du kan slutte med god samvittighet, eller delamme for kosen ja :)

Anonymous poster hash: 0bdb3...c52
Skrevet

Hvor mye klarer du å pumpe ut? Det gir en pekepinne på hvor mye melk du har. Jeg fikk bare ut sånn 10-20 ml + at babyen ikke klarte å sutte, så ga fort opp. Du jobber hardt virker det som og jeg tenker at du kan slutte med god samvittighet, eller delamme for kosen ja :)

Du, det der er direkte feil! Mange som har masse melk til babyen som ikke klarer å få ut mye med pumpe. 

Anonymous poster hash: b2189...5b1

Skrevet

Amming er flott når det fungerer, men det er ingen grunn til å ta knekken på deg selv i forsøket.

Er helt enig med prinsessa over her, prøv delamming om du vil, men gi flaske med god samvittighet.

Spedbarnstiden går så fort og det er trist om du går glipp av både den og kos med storesøsken pga at baby henger i puppen hele tiden.

Skrevet

Du har vært kjempeflink!

Babyen skal også ha en fungerende mamma som har det bra.

Amming er fantastisk når det går fint, men også vondt og frustrerende når det ikke går.

Babyen din har det helt fint med flaske og:)

Skrevet

Men kjære meg- prøv å delamme i stedet:) gjort det med legge mine frem til de var 6,5 mnd. Da ville de ikke ha mer pupp. Det viktigste er ikke å amme men at du har en mett og tilfreds baby og en lykkelig mor. Barseltiden handler ikke om amming bare men om kos med baby:) spesielt viktig siden du har en fra før som også vil ha din del av mamma.

Husk at det er ikke mengden morsmelk som avgjør om baby får i seg antistoffer etc. Hver minste lille dråpe er bra. Og får du ikke ut en liten dråpe så har du prøvd! Viktigste er som sagt en mett og lykkelig baby og mamma:)

Anonymous poster hash: 5ae42...42f

Skrevet

Oj ble visst mange skrivefeil! Begge mine 2 skulle det stå;)

Skrevet

Jeg sier ikke dette for å dømme deg men for å si hvor viktig det er at babyer har reserver. Ei jeg kjenner holdt på slik som deg med nr 2. Ungen la ikke på seg men hun nektet å gi flaske. Fikk helt vondt av ungen! Ble ikke bedre da babyen utviklet spisevegring. Ville ikke spise noe mat og moren måtte starte arbeid etter endt perm men sykmelding for å amme ungen. Mange turer på sykehuset og forsøk på alt mulig. Startet å spise til slutt men nå spekuleres det i senskader på hjernen.

Skrevet

Fortsett ammingen! Det er best for barnet ditt! Amm så ofte du klarer og ve om nesespray som letter utdrivingen. Etter så kort tid er ikke ammingen etablert, men etter to-trd måneder begynner ting å bedre seg.

Anonymous poster hash: 0f8fb...46e

Skrevet

Det du sier er direkte feil! Ikke uttal deg om noe du ikke vet!

Skrevet

Gjør det som skaper mest ro for deg og barnet ditt med GOD samvittighet!

Amming er flott når det fungerer, men ikke på bekostning av mor og barns trivsel!

Jeg kjenner meg forsovit godt igjen i det du skriver. Sønnen min la ikke tilstrekkelig på seg (mellom 30 og 60 gram i uken) da han var mindre. Jeg ammet som deg, HELE tiden. Helsestasjonen fortalte meg gang på gang at amming var best og at jeg bare måtte legge til rette for å kunne amme hele tiden. Vi var på sykehuset og sjekket han ut og det viste seg at han kun fikk i seg 20 ml per måltid. Likevel mente alle jeg møtte at jeg bare måtte amme videre.

Jeg var utslitt av all ammingen og av bekymring for at han ikke la på seg. Da han var tre mnd (høres ikke lenge ut) turte jeg endelig å følge min egen magefølelse, og ga gutten min mme. Han slukte det rått, og jeg grååååt og gråt av dårlig samvittighet for at jeg hadde latt gutten min være sulten så lenge. Husker fortsatt den følelsen av å se han god og mett for første gang.

Jeg fortsatte å delamme, og ammet til han var 9 mnd og han ikke ville mer selv.

Uansett...poenget mitt er..følg magefølelsen din, og ikke ha dårlig samvittighet for at du tar de valgene du mener er best for deg og ditt barn.

Lykke til, og gratulerer med barn nr to :)

Skrevet

Jeg er skikkelig ammefanatiker, men i ditt tilfelle synes jeg det virker som du har gjort alt riktig! Du har vært kjempeflink og kan med god samvittighet gi flaske og eventuelt delamme ved siden av hvis du vil/orker. Du har et annet barn å ta deg av også, og kan rett og slett ikke sitte og amme hele dagen (slik jeg kunne og måtte med mine for at de skulle bli mette).

Det blir veldig fine barn av mme også! :-)

Men jeg ville prøvd å delamme en stund for å se om produksjonen kan øke.

Anonymous poster hash: 2480c...1c3

Skrevet

Hugs at det viktigaste er å amme dei fyrste vekene, med tanke på immunforsvaret. No har du amma i tre veker, og då er det ingen fare ved å slutte. :)

Anonymous poster hash: 7c8c5...db8

Skrevet

Det er ikke riktig. Jeg klarer Max å pumpe ut 20 ml, men har en plugg av en unge som ligger øverst i skalaen. Har plenty av melk.

Hi: ikke slit deg ut, gi flaske og kos deg i permisjonen.

Anonymous poster hash: ca72c...1af

Skrevet

Er nesten som å lese om meg selv.

Men hs sa til slutt at jeg måtte gi en flaske i løpet av dagen fordi hun ikke la på seg nok. Fortsatte å amme pluss flaske. Mi måtte vi lære å suge for å få mat. Måtte etterhvert øke antall flasker pr dag. Ble slutt på amming ved 3 mnd. Da var hun ikke interessert i puppen lenger.

Med første holdt jeg på med pumping amming og flaske i 5 mnd. Men da var det bare oss to. Med 2 mann var ikke dette mulig da man også må utfylle en annen rolle en bare matfat for den minste. Nå er hun 1 år og følger sin egen kurve. Har gjort det siden vi begynte med flaske.

Kast inn håndkleet og delam. Det fungerer så lenge det fungerer, men barnet for fortsatt mat iform av flaske.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8c1e8...5de

Skrevet

tusen Milliona takk for så fine svar,for ein lettelse! :) eg får ut 50 totalt frå begge bryst når eg pumper når dei er fulle,og 20 etter ho har ete ca. det eine brystet er av og til så vondt at eg ikkje klarer amma,men pumper i staden. lege på helsestasjonen skal sjå på det i i morgon. har fått salve. har og fått resept på nasespray, brukte det sist og. etter å ha lese desse gode svara tenker eg at eg gjer det ei veke til, og så gjer meg om det ikkje skjer eit mirakel. det gjer så vondt i mammahjertet for det andre barnet,mgwdg føler eg ikkje er tilstade i eige liv. har det ikkje så bra. tusen tusen takk gode damer!!!

Skrevet

tusen Milliona takk for så fine svar,for ein lettelse! :) eg får ut 50 totalt frå begge bryst når eg pumper når dei er fulle,og 20 etter ho har ete ca. det eine brystet er av og til så vondt at eg ikkje klarer amma,men pumper i staden. lege på helsestasjonen skal sjå på det i i morgon. har fått salve. har og fått resept på nasespray, brukte det sist og. etter å ha lese desse gode svara tenker eg at eg gjer det ei veke til, og så gjer meg om det ikkje skjer eit mirakel. det gjer så vondt i mammahjertet for det andre barnet,mgwdg føler eg ikkje er tilstade i eige liv. har det ikkje så bra. tusen tusen takk gode damer!!!

:)

Anonymous poster hash: 7c8c5...db8

Skrevet

Det høres ut som en god plan :)

Det viktige nå er at du får kose deg med barna dine og nyte denne spesielle tiden. Jeg syns du har vært kjempeflink som har prøvd så hardt og du kan godt gi deg med god samvittighet.

God sommer :)

Skrevet

Har hatt det heeelt like med deg!! Storebror på 22 mnd ble flaskebarn etter 3 uker her, gikk strålende og vi har et nært og godt forhold. Han er heller ALDRI syk og har ingen allergier. Lillesøster på 6 uker la på seg 50-70 gram i uka de første 3 ukene. Ble veldig lei meg da de mente jeg måtte gi mme.

Nå gir jeg en flaske mme på kveld og formiddag og har innstilt meg på at delamming er godt nok frem til jeg evt bare gir mme.

Mitt råd er å stresse ned dette med ammingen. Skjønner det er veldig vanskelig å ta avgjørelsen, men når den er tatt er ammekapittelet raskt ute av verden. Kos deg med dine små i stedet:)

Skrevet

Hei igjen

Har ikkje slutta enno. Pumpa ut 60 fra kvart bryst i dag etter å ha latt brysta vera i fred i heile natt. Tenkte at prodoksjonen kanksej var gått opp, men nokre timar seinare var det det vanlige 45 totalt igjen. Elels har ho lagt på puppen i heile dag. Det gjer endeleg mindre vondt på den vonde puppen. legen såg på det og meinte det kun var eit sår, men no har eg byrja på penicilin på grunn av noko anna og lurer på om det er det som gjer at det gjer mindre vondt, ja og så tar eg jo ein del smertestillande også, pga infeksjonen.

Er så usikker på kva eg skal gjera! ho er så liten, får så dårlig samvittighet! men i går gav eg ho flaske for første gong med mme (tidlegare fått kopp pga sugeforvirring) ho tok flaska kjempegreit, og måltidet var over på et par minutt. Et øyeblikk der såg kvardagen så enkel ut, men så har eg altså ikkje samvittighet til å slutta. 

Trur eg får måltidsveia ho igjen eit par gongar til veka, og så sjå om ho tar til seg meir. og viss ikkje- gje det opp. Då er det jo uansett berre eit spørsmål om tid før eg må gje opp, pga vekta. og då kan eg jo liksomgodt ta livet tilbake no- av hensyn til broren, og også meg sjølv. 

Andre i samme situasjon??

Skrevet

Måltidsveiing er bare tull. Det eneste som hjelper er å amme døgnet rundt, og du må drikke masse! Da øker produksjonen. Les på ammehjelpen.no.

Skrevet

Kvifor meiner du det er tull? når ein har amma etter alle kunstens regler, samt pumpa i 3 veker og måltidsveieng viser at babyen ikkje tar til seg mat, då er jo det noko som må følgast opp. Er du ikkje enig?

Skrevet

Jeg slet mye med ammingen med nr1, hun var rett og slett ikke sterk nok til å få i seg nok mat, gikk bare ned og ned i vekt helt til vi begynte med flaske. Angrer fortsatt den dag i dag på at jeg kjempet slik med det når jeg ser tilbake. Her fikk vi en helt annen baby etter vi begynte med flaske...

Må si at jeg synes du har stått på for å få det til, men husk å ta vare på deg selv oppi alt også, det er ikke alle som får til å amme, det er ikke det man ser på for å se om noen er en god mor eller ikke!

Om du føler for å slutte, så slutt med god samvittighet og kos deg med begge barna i barselstiden :)

Skrevet

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon selv, bare at storesøsken gikk i barnehage, og at mannen min gjennomgikk en depresjon samtidig. Mao mye å håndtere på hjemmebane i tillegg til ammekrisen. Etter tre uker fikk jeg beskjed av helsesøster om å forsøke å gi en flaske. Etter to dager gikk jeg endelig med på det - og babyen SOV skikkelig for første gang på tre uker. Og da han våknet var han rolig og FORNØYD for første gang på tre uker. Jeg fortsatte med flaske, og hadde et helt annet barn. Han suste plutselig opp i vekt. Jeg delammet ca en måned til, men ammingen fortsatte å gå dårlig (stadig sår og rifter), og jeg la den helt på hylla etter to måneder. Med storebroren gikk ammingen greit uten større kriser, så det var et sjokk at det skulle gå sånn - men jeg har ikke angret. I min situasjon var det det eneste riktige å gjøre, for livet er en totalpakke, og ammingen er bare en del av det. Særlig når man har andre barn også. Ta vare på deg selv! Man vil til slutt nå punktet når man har kjempet nok. Du har kjempet masse. Du må selv kjenne på når grensen din er nådd. Ikke la andre få gi deg dårlig samvittighet. 

Anonymous poster hash: 1ba36...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...