Gå til innhold

Alenemor og student, hva kan jeg få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da går vi fra hverandre.. Jeg blir alene med et lite barn under fire år og jeg student uten inntekt. Har tre år igjen på studiet. Far skal ha vanlig samvær med barnet, jeg skal ha hovedomsorgen.

Studielån blir alt for lite å leve av, kan jeg søke noe støtte hos f.eks nav? Er det mye man kan få da?

Trenger litt hjelp med dette siden jeg må lage skikkelig budsjett for meg og barnet. Håper jeg kan få det til å gå rundt.. Tusen takk til den som vil svare:)

Anonymous poster hash: eecd2...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

overgangsstønad, dobbel barnetrygd, barnebkdrag og evt. utdanningstønad

Anonymous poster hash: a2065...23a
Skrevet

Når dere har vært i mekling, så bør du bestille time hos NAV. Der vil du få den informasjonen som du trenger. Hvis du ikke har en fullverdig utdanning fra før så er det muligheter for at NAV kan godkjenne utdanningsløpet ditt. I så fall kan du ha krav på utdanningsstønad.

Du kan da ha krav på: 

Overgangsstønad (stønad til enslig mor/far)

Stønad til barnetilsyn

Utdanningsstønad: Reiseutgifter til/fra studiested, støtte til økte boutgifter, studiemateriell bla)

Barnetrygd for ett barn mer enn du har.

Barnebidrag (dette er i utg. pkt.  privat avtale mellom deg og barnefar,men dere kan søke om å ta det gjennom NAV).

Skrevet

Når dere har vært i mekling, så bør du bestille time hos NAV. Der vil du få den informasjonen som du trenger. Hvis du ikke har en fullverdig utdanning fra før så er det muligheter for at NAV kan godkjenne utdanningsløpet ditt. I så fall kan du ha krav på utdanningsstønad.

Du kan da ha krav på:

Stønad til barnetilsyn

Utdanningsstønad: Reiseutgifter til/fra studiested, støtte til økte boutgifter, studiemateriell bla)

Barnebidrag (dette er i utg. pkt. privat avtale mellom deg og barnefar,men dere kan søke om å ta det gjennom NAV).

skjønner det kommer litt an på, men hvor mye sånn ca utgjør dette i mnd? Og blir det mer hvis man har 2 barn?

Anonymous poster hash: 2a76c...19f

Skrevet

Du kan da ha krav på:

Stønad til barnetilsyn

Barnebidrag (dette er i utg. pkt. privat avtale mellom deg og barnefar,men dere kan søke om å ta det gjennom NAV).

skjønner det kommer litt an på, men hvor mye sånn ca utgjør dette i mnd? Og blir det mer hvis man har 2 barn?

Anonymous poster hash: 2a76c...19f

De største variasjonene skyldes bidrag. Ser man bort fra bidrag, så havner de fleste rundt 17 - 19 tusen pr mnd.Med flere barn så blir det litt mer, men jeg har ikke tallene i hodet ;)

Skrevet

Du vil fint kunne klare deg økonomisk (ihvertfall dersom du bor noenlunde billig), da vi var studenter med barn, var vår samlede inntekt mindre enn hva jeg ville fått som alenemor (de årene du får overgangsstønad). Og vi levde fint som en liten familie på den mindre summen. :-)

Anonymous poster hash: b5681...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...