Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Noterer ned noen symptomer to-åringen vår har, og håper noen her kan hjelpe meg med mulige årsaker: Svært løs avføring, og har hatt diarelignende avføring i flere uker nå. Kaster opp både titt og ofte, etter å ha drukket melk, på biltur, på morgen, kveld, alt ettersom. Finner ikke noen klare trekk. Og har gjort dette nå i noen uker, men det har tiltatt den siste uka. Hadde brått økende feber på søndag, men den forsvant fort igjen. Plutselige smertefulle tak i magen. Blek om munnen. Ikke nødvendigvis avføring eller oppkast etterpå. Plutselig sliten, trøtt og grinete, men kommer seg igjen etter kortere tid, og har lengre perioder med helt normal allmenntilstand. Men plutselig kan hun deretter kaste opp eller ha svært løs illeluktende avføring igjen, uten noen tydelig grunn eller forvarsel. Spiser enkelte dager helt greit, andre dager har hun mindre matlyst. Legen har nylig tatt blodprøve for å finne ut om det er melkeallergi, men han tok ikke andre prøver. Jeg skal prøve å få en time der igjen i morgen, men tror det blir vanskelig. I kveld har hun kastet opp igjen, og vi lurte på å ringe legevakta, men siden hun tilsynelatende hadde det helt greit igjen kort tid etterpå og ikke er dehydrert, så dropper vi det. Hva kan dette være? Anonymous poster hash: 2709b...fe7 Anonymous poster hash: fe463...e8a
It's all about me Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Cøliaki. Dette er jeg 98% sikker på at et cøliaki. Krev alle prøver for dette! Min cøliaki-gutt var slik.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Sjekk ut for cøliaki. Anonymous poster hash: 7c7d6...a39
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Jeg tenker også cøliaki. Få legen til å teste, og start for all del IKKE opp med glutenfri kost før en evt diagnose er satt. Anonymous poster hash: 8d59c...e19
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Takk for svar. Nå har jeg googlet cøliaki, og funnet ut at dette kan være en mulighet, ja. Jeg trodde ikke oppkast var et symptom på dette, men etter litt finlesning, så virket ikke dette som en unormal reaksjon for små barn. Vil dette vises på en blodprøve? Legen tok blodprøve her om dagen, og hadde krysset av på 'Matallergier'. Står gluten oppført som en av de tingene de sjekker for da? Jeg blir stresset av dette siden det nå er blitt så mye verre, og den siste uka har hun kastet opp eller bæsjet gjennom bleia i sengen tre ganger, og kastet opp i begge bilsetene sine. Men det har vart for lenge til å være omgangssyken. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å vaske om dagen... Anonymous poster hash: fe463...e8a
It's all about me Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Cøliaki er en tarmsykdom og ingen allergi. Så om det da testes for det når legen krysser av for allergi vet jeg ikke. Men det kan vises på blodprøve ja. Det kan også være cøliaki selv om det ikke vises på blodprøven også, blodprøven kan vise feil den veien. Så hadde presset gjennom videre utredning uansett. Apoteket har en enkel hjemmetest du kan begynne med mens du venter. Uansett er det utrolig viktig å ikke teste ut glutenfritt kosthold på egenhånd før en diagnose er stilt. Da leges tarmtottene og fremtidige prøvet viser feil. Å få diagnosen på riktig måte er viktig i forhold til at cøliaki automatisk gir grunnstønad. Fra 4 år er denne på underkant av 1900,- i mnd.
Contura Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Helt enig - dette er omtrent som å lese om min datter som har cøliaki - be om å få tatt tarmbiopsi, ikke slå deg til ro med bare blodprøver eller at de ber deg prøve glutenfritt kosthold over en periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå