Gå til innhold

Overvektig stedatter. Far gjør ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er frustrert! Jeg er stemor til en nydelig jente på 8 år. Hun er en stor jente,såpass stor at legen har bemerket og kommentert det.far fortsetter å gi ungen mye godteri, sauser, smør, brus etc. Jeg har prøvd å ta det opp,men det er er så sårt tema for han at det blir et helvete hver gang. Ungen blir tykkere og tykkere. Hva i all verden kan jeg gjøre?? Det går jo under kategorien omsorgssvikt!

Anonymous poster hash: d988c...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang og hva veier hun?

Anonymous poster hash: 27514...4d3
Skrevet

132 høy og 42 kg. Hi

Skrevet

Jeg er frustrert! Jeg er stemor til en nydelig jente på 8 år. Hun er en stor jente,såpass stor at legen har bemerket og kommentert det.far fortsetter å gi ungen mye godteri, sauser, smør, brus etc. Jeg har prøvd å ta det opp,men det er er så sårt tema for han at det blir et helvete hver gang. Ungen blir tykkere og tykkere. Hva i all verden kan jeg gjøre?? Det går jo under kategorien omsorgssvikt!

Bor hun hos dere?

Eller bor hun hos mor? Er i så fall mor like ergerlig over hva far gir datteren å spise.

Anonymous poster hash: 82e4d...7e9

Skrevet

bv?

Anonymous poster hash: fdf01...c89
Skrevet

Å herre.. Her trengs det veiledning ja! Helsestasjon og fastlege kan være rett instans.

Anonymous poster hash: 5e542...91d

Skrevet

Hva er normal vekt på jenter 132 cm? Høres mye ute, men jeg har mye yngre barn så vet ikke

Skrevet

Helt klart svikt på flere steder. Spent på hva folk svarer da barn, overvekt og BV har vært diskutert tidligere. Alltid med den konklusjon at de som mener det er omsorgssvikt ikke vet hva de prater om.

Stakkar jente hun må få veiledning og hjelp så tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: 5b5c0...d69

Skrevet

Er vel først og fremst foreldrene som trenger hjelp og veiledning her..

Skrevet

Bor dere sammen? I såfall må du faktisk KREVE at han innser hva faen han driver med, og spørre ham helt seriøst om han ønsker at datteren hans skal bli en hval. Spør alvorlig, og la ham bli sint. Tydelig at du treffer en nerve. Si at du vil hjelpe, og at du lager mat fra nå av, og dere skal ALLE sammen gå tur en times tid hver dag, og på fjellet på søndager f.eks. Her må dere ta tak før det blir enda verre, den jenta er alt alt for stor.

NEKTER han å høre hadde jeg ringt barnevernet uten å blunke, for han trener en reality check.

Anonymous poster hash: f69f2...19e
Skrevet

Hva er normal vekt på jenter 132 cm? Høres mye ute, men jeg har mye yngre barn så vet ikke

Vet ikke med jenter, men har en gutt på snart 8 som er 128 høy og veier 26-27 kg. Han er helt normal og slank, så 42 kg på bare 4 cm høyere høres enormt ut.

Bor barnet 50/50 HI? Hva sier moren?

Anonymous poster hash: 3c6d5...195

Skrevet

Jeg har en jente på 7 år, hun er 133 cm og veier ca 28 kilo. Hun ser normalvektig ut, absolutt ikke av de aller tynneste, men slank og fin. 

Skrevet

Oi, jeg er 159 cm og veier 45 kg. Høres ikke særlig sunt ut for en liten jente. Hva sier moren?

Anonymous poster hash: ba9ba...862

Skrevet

I følge KMI kalkulator lider jenta av fedme. Hun er 11 kg over normalvekt. Vis tallene til far, og legg fram problemet som en bekymring. Dette er ikke noe du sier om jenta for å være stygg.

Ta kontakt med helsesøster på skolen, og be henne om å ta kontakt med far, dersom du ikke når igjennom til han.

Snakk med mor, og hør om dere kan alliere dere mot far.

Anonymous poster hash: 2093e...a42
Skrevet

Oioi. Her må det sunn mat og aktiviteter inn i heimen!! Du bør kanskje alliere deg med legen, og få legen til å ha en samtale med far der legen forklarer hvor skadelig det det kan bli/ er å være så overvektig. 

Anonymous poster hash: 513fa...192
Skrevet

Det er utrolig viktig at dere og moren står samlet her. Dere må alle være enige om en kost- og treningsplan, men det er også Ekstremt viktig at dette gjøres på en slik måte at jenta ikke selv føler at dere slanker henne!

Jeg ville tatt over matlagingen, det finnes mange gode og sunne oppskrifter. Og vær aktive :)

Om jenta ikke allerede er involvert i en idrett så kunne dere kanskje meldt henne på noe hun liker å drive med som koster litt svette?

Anonymous poster hash: 287ff...e93

Skrevet

Ta kontakt med helsestasjon og få time hos en kostholdsveileder.

Anonymous poster hash: 601fb...d43

Skrevet

Om far ikke vil høre så burde du ta over matlagingen i heimen sånn for jentas skyld.

Begynn i det små sånn at de ikke fatter teininga. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, ha mer grønnsaker i middagen, bytt til lettrømme eller ekstra lett rømme bytt ut kaloririk drikke med vann, funn lighet eller lett brus.

Rens kjøleskap, fryser og skap for usunn mat, å kjøp inn frukt å annen kalorifattig mat. Kjøp kun letter pålegg som kylling og kalkun pålegg, skinke, makrell i tomat, fiskepålegg ol.

Er det mulighet for å øke aktivitetsnivået hennes ? Ta henne med i svømmehallen, lekeland, sykkelturer, skog og fjellturer ? Har hun noen venninner som du/ dere kan ta med på disse aktivitetene ? Si til far at dette er fine aktiviteter som far og datter kan gjøre sammen.

Men hva sier jenta selv ? Syns hun det er ok å være så pass overvektig eller er det tydelig at jenta sliter og er flau over seg selv,har dårlig selvtilitt osv ? Kan det være enklere om du kanskje tar praten med jenta ?

Om verken far, mor eller datter ser at dette faktisk er et problem så hadde jeg tatt en prat med helesøster på helsestasjonen, hun har nok taushetsplikt sånn i forholdt til jenta siden du verken er far eller mor, men hun kan nok snakke generellt om overvekt og problemene dette kan føre med seg. Så kanskje hun kan banke vett i hode på far eller mor ved neste kontroll. 

Det er jo ganske utrolig at foreldrene ikke vil gjøre noe, stakkars jente !

Skrevet

Hvis man regner om BMI til iso-BMI, som er den man bruker på barn, er hun mellom 30-35. Ta kontakt med helsestasjonen og ta kontakt med legen! 

Anonymous poster hash: 61fd7...5e1
Skrevet

Er enig med de andre her inne om at din stedatter trenger hjelp til å stagnere vekten sin. Men vær forsiktige!!! Dersom helsesøster blir kontaktet, har hun rent faktisk ressurser til å følge opp? Driver jenta med noe på fritiden? Kunne dere påvirke henne litt i retning av noe fysisk aktivitet som er gøy? Eks. ridetimer etc. Kanskje dumt med en lagidrett dersom hun ikke klarer holde følge med de andre. 

Men jeg ber deg innstendig... vær forsiktig med hvordan dere går frem her. På barneskolen (9år) var jeg av det lubne slaget! Ikke feit, men lå over den forbanna kurven alle skulle følge. Jeg ble hentet ut av helsesøster fra klassen, med jevne mellomrom. Altså for å veies... ikke noe veiledning eller noe, kun veies... Jeg ble mobbet noe så forferdelig av de andre i klassen, at du tror det ikke. Til da hadde jeg hatt et normalt syn på meg selv. Jeg gikk til og fra skolen, 2 km hver vei, hver dag. Spilte håndball med en trening og en kamp hver uke. Dette resulterte i at, da jeg kom til 7 klasse, var jeg en mester i å kaste opp maten uten at mamma hørte det! Jeg var så tynn at kunne telle ribbein da jeg stod å så meg i speilet. Allikevel gråt jeg meg i søvn fordi jeg var feit! Helsesøster hadde nå selvfølgelig sluttet å veie meg! Jeg er nå 40, og har fire barn. Jeg har aldri fått et normalt forhold til mat. Hver gang jeg ser den gamle damen som var helsesøster for mange år siden, får jeg lyst til å gråte...

Hjelp henne, men trå varsomt.... lykke til!

Anonymous poster hash: 314d7...ac0
Skrevet

Til sammenligning er min sønn på 9 år 142 cm og 31 kg og han er helt vanlig.

Anonymous poster hash: b917d...4b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...