Gå til innhold

Hvordan merket dere at barnet var intelligent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med intelligente og skoleflinke barn. Hvor tidlig merket dere det? Og hvordan? Janteloven gjør seg vel gjeldende her, men jeg spør likevel. Dattera mi er 1 år. Helt fra hun var nyfødt har hun sovet lite, vært ekstremt nysgjerrig, sosial og kontaktsøkende. Er dette tidlige tegn? Både jeg og pappan har høy IQ, gode jobber og mastergrader.   

Anonymous poster hash: fc1b4...72b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Han sov lite, var veldig urolig og det virket som om han kjedet seg. Da han var 18 mnd snakket han i lange setninger. Han kunne lese korte ord da han var to år. Nå når han er fem år kan han lese, skrive, pluss, minus og ganging på nivå med 3.-4. klasse. Han leser femsifrede tall uten problemer og han kan også klokka. Han kan også mye engelsk. Gøy!

Anonymous poster hash: 9dc1b...6ed

Skrevet

Takk for svar:) Blir spennende å se utviklinga:) Gutten din høres kjempeflink ut!

Skrevet

Årvåken, ekstremt god hukommelse, språk og ordforråd langt over gjennomsnittet, interesser.

Skrevet

Jenta mi på to år kan så og si alle farger, kan telle til 20, snakker i setninger med lite feil og har en ekstremt god hukommelse. Dette har hun kunnet i noen mnd allerede .. vi føler verrfall hun et veldig smart for alderen.

Anonymous poster hash: 94aa5...5cf

Skrevet

Her ble det sovet lite på dagtid, veldig aktiv baby som var veldig tidlig ute motorisk og ville tidlig klare seg selv. Han kunne holde hodet selv rett etter fødselen, og ville ikke bli båret vendt mot meg, han foretrakk å kunne se ut.

Senere var han en krevende 2-3 åring som ikke så noen spesiell grunn til å høre på mamma eller pappa, men samtidig veldig selvstendig og flink til å ta vare på seg selv og egenrådig som få. Snakket ikke spesielt tidlig (det er visst ofte det ene eller det andre), men når han begynte hoppet han over babyspråk over til rent språk og fulle setninger på 2 språk.

Nå er han 5 og fremdeles krevende. Stiller spørsmål ved det meste og godtar ikke autoritet dersom han ikke ser legitimitet i den. Ofte helt borte i egne tanker, ikke alltid helt synkron med barn på egen alder (blir mer synlig med alderen), veldig opptatt av eksistensielle spørsmål og store sammenhenger. Leksikon kunnskap (og interesse) for flere felt, fra dinosaurer til bakterier og viruser. Her er diskusjoner om genetiske sykdommer eller hvorvidt det blir en ende på verden vanlig ved frokostbordet eller sengekanten. Mye følelser i omløp, og tar veldig til seg ting han ser eller hører. Veldig perfeksjonist som ikke vil prøve med mindre han er 100% sikker på å lykkes; samtidig kommerdet meste så lett at han ikke har peiling på hva det betyr å jobbe.

Vi bor i utlandet og han går på en Montessori skole for begavede barn siden mai. De blir ikke foret opp med faktakunnskap, men utfordret ut fra egne interesser og egen rytme. For tiden lærer han 2 fremmedspråk i tillegg til de 2 han kan fra før, i tilleg til musikk, svømming og de vanlige Montessori fagene (lesing, skriving ol.). Tidlig å si hvordan det vil gå, men han trives VELDIG. Han er også en dreve alpinist som har bedre kontroll og forståelse for fjellet enn mange voksne.

Det han ikke kan er gangetabellene, lese (enda, like før) eller skrive, for han har lite interesse for det og vi har ikke pushet fordi den forrige skolen ikke likte barn som ikke fulgte den vanlige progresjonen. Han er ikke en høy IQ som er kjempeflink på et bestemt område, bare en gutt med veldig dyp forståelse for ting rundt seg og stor evne til å forstå abstrakte konsepter.

Faren var sjakkmester, snakker 4 språk (pluss 2 på begynner nivå) og har 2 mastergrader. Jeg er tidligere pianist, snakker 4 språk (pluss 2 på begynner nivå) og holder på med mastergrad nr 2. Vi tenkte egentlig at han var spesiell smart før en barnepsykolog vi så ifm dødsfall i familien snakket om det. Han er liksom helt lik oss.

Anonymous poster hash: 5acad...23c

Skrevet

Tidlig ute med setninger, ordforståelse, nysgjerrighet. (Sov MYE som baby, så der er det motsatt som de andre her) I barnehagealder var det vel resonneringen som slo meg, om det var noe hun lurte på hvor jeg forklarte delvis, så resonnerte hun seg frem til konklusjonen. På skolen tok hun alt lett, så lenge det ble forklart skikkelig. Veldig lik meg i nysgjerrighet/lesing/skolearbeid/forståelse. (Flere ganger hun har kommet fra skolen og ikke forstått, men tar det etter to minutter hvor jeg forklarer). 

Ikke minst merket alle andre det på at hun er veldig kjapp i oppfattelsen, husker mye og (dessverre) altfor god i diskusjoner. Umulig å "målbinde", hun tar meg på 1-2-3. Har måtte prentet inn at mange ting er sånn "bare fordi noen sier det". Ellers hadde hun blitt ufordragelig av krav på forklaringer om alt. Mye hun skjønner selv, sosiale koder feks og nye ord. 

Skrevet

Jeg kjenner en unge som er virkelig intelligent, altså sånn mensanivå og spesialskole-smart.

Der var det veldig tydelig veldig tidlig at ungen var lynende intelligent. Tror ungen kunne lese før den kunne gå, omtrent. Veldig, veldig opptatt av kunnskap fra dag én, og tilegnet seg den som småbarn helt selv. Fascinerende unge.

Anonymous poster hash: 8ecb9...9e5

Skrevet

Født prematurt i uke 26. Er nå 9 år. Kunne lese som 4-åring. Ligger to klassetrinn foran klassen i matematikk. Spiller fiolin på 5.året. Vi foreldre har betydelig mer utdanning enn en vanlig norsk mastergrad (som er allemannseie i Norge visstnok , og jobber begge to i høye sjefsstillinger som leger.

Anonymous poster hash: 6d7c4...f3c

Skrevet

Jeg kjenner en unge som er virkelig intelligent, altså sånn mensanivå og spesialskole-smart.

Der var det veldig tydelig veldig tidlig at ungen var lynende intelligent. Tror ungen kunne lese før den kunne gå, omtrent. Veldig, veldig opptatt av kunnskap fra dag én, og tilegnet seg den som småbarn helt selv. Fascinerende unge.Anonymous poster hash: 8ecb9...9e5

Oi. En ettåring som kan lese?

Anonymous poster hash: 2870e...4a7

Skrevet

Født prematurt i uke 26. Er nå 9 år. Kunne lese som 4-åring. Ligger to klassetrinn foran klassen i matematikk. Spiller fiolin på 5.året. Vi foreldre har betydelig mer utdanning enn en vanlig norsk mastergrad (som er allemannseie i Norge visstnok , og jobber begge to i høye sjefsstillinger som leger. Anonymous poster hash: 6d7c4...f3c

Lese som 4-åring er ikke tidlig. Noen leser som ettåringer.

Anonymous poster hash: 2870e...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...