Gå til innhold

Vil så gjerne hjelpe min venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hun vil ikke. Hun er alene med 3 barn, mannen stakk og hun satt igjen i bunnløs gjeld. Hun har solgt huset og bor nå i en liten kjellerleilighet. Hun jobber over 100 % og gjør alt for å komme ut av dette økonomiske uføret.

Dette er min beste venninne som virkelig har støttet meg gjennom livet, vi har vært gjennom tøffe tak begge to, men vi har alltid hatt hverandre.

Hun står meg nærmere enn mine søsken.

Nå har jeg muligheten til å hjelpe henne, enten ved å betale all gjelden hennes, eller kjøpe en leilighet til henne som en gave, men hun vil ikke ta imot.

Jeg tenker på henne hver dag og det er forferdelig å se på hvordan hun sliter, hun er bare en skygge av seg selv. Jeg frykter at hun blir alvorlig syk snart.

Hvorfor må hun være så sta ? Det er MEG som ønsker for alt i verden å hjelpe.

Anonymous poster hash: 0c40a...e16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hun vil ikke. Hun er alene med 3 barn, mannen stakk og hun satt igjen i bunnløs gjeld. Hun har solgt huset og bor nå i en liten kjellerleilighet. Hun jobber over 100 % og gjør alt for å komme ut av dette økonomiske uføret.

Dette er min beste venninne som virkelig har støttet meg gjennom livet, vi har vært gjennom tøffe tak begge to, men vi har alltid hatt hverandre.

Hun står meg nærmere enn mine søsken.

Nå har jeg muligheten til å hjelpe henne, enten ved å betale all gjelden hennes, eller kjøpe en leilighet til henne som en gave, men hun vil ikke ta imot.

Jeg tenker på henne hver dag og det er forferdelig å se på hvordan hun sliter, hun er bare en skygge av seg selv. Jeg frykter at hun blir alvorlig syk snart.

Hvorfor må hun være så sta ? Det er MEG som ønsker for alt i verden å hjelpe.

Hadde aldri tatt i mot noe slikt selv. Hadde følt jeg sto i evig gjeld til deg og at vennskapet endret seg.

Så du må i så fall finne en måte å hjelpe dem anonymt på, og aldri nevne det.

Anonymous poster hash: 474e2...85d

Skrevet

det er jo utrolig fantastisk at du har mulighet til å kjøpe en leilighet feks til hun, men jeg forstår hun ikke tar imot. 
som 85d sier, hun føler da at hun står i evig gjeld til det. Tanken er fantastisk men.. Håper hun vet hvor fantastisk du er :)

Anonymous poster hash: d8ef8...3f2
Skrevet

Hva med sånn som de gjorde til han uteliggeren? Gi noen falske lodd hvor hun vinner. Så kan du sette inn "premien" på kontoen hennes.. Litt usikker på hvordan det lar seg gjøre ang skatting og sånn da men.

Anonymous poster hash: 83771...9c2
Skrevet

Hva med at du bruker pengene fornuftig og samtidig hjelper henne?

Kjøp en leilighet som hun kan leie for en billig penge. Si at du uansett hadde lyst til å investere i en bolig til.

Anonymous poster hash: d2ba8...d9d

Skrevet

Hva med at du bruker pengene fornuftig og samtidig hjelper henne?

Kjøp en leilighet som hun kan leie for en billig penge. Si at du uansett hadde lyst til å investere i en bolig til.

Anonymous poster hash: d2ba8...d9d

det der var genialt!! Du kjøper en leilighet, hun leier ! det er så vinn vinn som det kan få bli :) 

Anonymous poster hash: d8ef8...3f2

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke tatt imot noe så stort, altså.

Men hva med å kjøpe en leilighet selv, og så leie ut til henne råbillig?

Eller ta med ungene hennes på en flott ferie, kjøpe nye sko og klær til dem, stikke innom med noen bæreposer med mat, ta henne med på spa-dag eller spandere bytur osv? Sånne mindre ting som tilsammen blir endel penger spart?

Skrevet

hvis du har råd til å kjøpe leilighet så kan du jo la henne leie den? Evt gi henne et gunstig (men ikke gratis) lån så hun kan kjøpe selv?

Du kan kjøpe årskort til fritidsparker til henne og barna så de har billige fritidsalternativer?

Spander hotellopphold med spa til henne, så hun får hvile ut, tilby deg å være barnevakt.

Å ta imot en hel leilighet eller nedbetaling av lån kan være for mye, men kanskje hun vil ta imot om du spandere vaskehjelp på henne? Slike middagsabonnenement (kurver levert på døra med mat og oppskrifter)?

Skrevet

Jeg har vært der venninna di er, og så stor gave hadde jeg aldri tatt i mot. Om du derimot hadde latt meg leie veldig billig hadde det vært noe helt annet. Det ville frigjort penger som jeg kunne brukt på å heve levestandarden en smule. F.eks nå betaler jeg 11 000 i mnd på å leie et hus, hadde huseieren sagt at du skal få leie det for 3000 + strøm eller strøm inkl. hadde det jo gjort all verdens forskjell. Da betaler man jo tross alt litt, og stoltheten blir ikke helt knekt tvers over.

Anonymous poster hash: d5f17...1ba
Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg har sagt hun kan leie leiligheten billig også, men hun vil ikke det heller.

Hun hjalp meg så enormt da jeg hadde en langvarig livskrise for noen år tilbake. Hadde ikke hun vært der for meg da aner jeg ikke hvordan det hadde gått med meg, og dette vet hun.

Hun vet også hvorfor jeg har denne muligheten til å hjelpe henne, og at gods og gull betyr ingenting for meg ift hennes ve og vel.

Skulle jeg hjulpet henne anonymt ville hun skjønt det var meg.

Jeg passer ungene hennes, tar de med på turer osv.

Vondt å se at hun sliter.

Skrevet

Så heldige dere er som har et slikt vennskap :)

Kjøp en leilighet som hun "leier" til en overkommelig leie for henne. Samtidig lag en avtale om at hun via denne leien betaler seg inn i leiligheten. Det vil være en ordning som hun trolig kan gå med på uten å føle at hun står i så direkte gjeld til deg. Samtidig er det en kjempehjelp for henne og hun får mulighet til å "kjøpe seg inn" på boligmarkedet.

Min erfaring er at få vennskap tåler at økonomi blir blandet for tett. Og jeg kan tenke meg at din venninne er livredd for at dette skal endre vennskapet til deg. Ingen ønsker at det skal skje, men likevel er det noe ubestemmelig som endrer seg når økonomi blandes inn. Så jeg vil tro at det ikke bare er stolthet som hindrer din venninne å ta imot ditt generøse tilbud, men rett og slett redselen for at vennskapet mellom dere aldri skal bli det samme igjen. Så det bør du egentlig ta som et kompliment :)

Om dere lager en kontrakt på at hun via leie kjøper seg inn i en leilighet som du kjøper så vil det være ryddig, og selv om det også ligger en "gave" i det, så tror jeg det vil føles riktigere. Hun kan beholde sin stolthet, og det økonomiske blir mer formalisert og konkret, ikke noe som går på velvilje.

Få gjerne en advokat til å sette opp en slik kontrakt.

Du har et godt hjerte, HI - og er heldig som har en venninne som betyr så mye for deg. :)

Anonymous poster hash: 97996...cc8
Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg har sagt hun kan leie leiligheten billig også, men hun vil ikke det heller.

Hun hjalp meg så enormt da jeg hadde en langvarig livskrise for noen år tilbake. Hadde ikke hun vært der for meg da aner jeg ikke hvordan det hadde gått med meg, og dette vet hun.

Hun vet også hvorfor jeg har denne muligheten til å hjelpe henne, og at gods og gull betyr ingenting for meg ift hennes ve og vel.

Skulle jeg hjulpet henne anonymt ville hun skjønt det var meg.

Jeg passer ungene hennes, tar de med på turer osv.

Vondt å se at hun sliter.

Men om du låner henne pengene til å kjøpe selv da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...