Gå til innhold

Muslimhatet minner om jødehatet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På trettitallet (dvs før 2. verdenskrig) var det vanlig og akseptert å komme med svært negative ytringer mot jøder og jødedommen, mye basert på fordommer, konspirasjonstenking og oss-vs-dem. Jødene var en minoritet, de bodde stort sett i områder med sine egne, og ville ikke integreres 100%, av frykt for å miste sin egenart og hvem de var.

Hmm... Hvor har jeg sett noe lignende i det siste? Å jo! Nå husker jeg det! I Europa. Uttalt sterkest av Breivik, Tybring-Gjedde og deres likemenn, men lignende holdninger ulmer i kommentarfelt, hos mange nordmenn generelt, og kan sees her i anonymforum. Tanker om at muslimer har en skjult agenda om å ta over (konspirasjonsteori? Nei?), at de er snylterne som utnytter seg av oss. At det de koser seg mest med er å voldta hverandre eller krige.

Jeg er norsk, er ikke muslim selv, er ikke en gang religiøs. Men fordi jeg er født og oppvokst i Oslo, og bodd her hele mitt liv, har jeg blitt kjent med mange muslimer og familiene deres opp gjennom årene. Og de er ikke sånn som man får inntrykk av at de er på anonyme forum og kommentarfelt. Ikke slik som media av og til vinkler det heller.

På alle skolene jeg har gått på har jeg hatt muslimer i klassen, også på Oslo Katedralskole (som da jeg gikk der var vanskeligst å komme inn på i Oslo) og på UiO. På Katta hadde jeg hele fem muslimer i klassen, svært oppegående alle fem. Tre av dem pendlet inn fra Groruddalen, den fjerde fra Holmlia, den femte fra Bislett. Fire av fem var altså født og oppvokst i "de verste områdene". Likevel var sette svært oppegående, ressurssterke ungdommer, som alle gikk videre til ordentlige studier og jobber (medisin for to av dem, jus og informatikk og arkitekt på de tre andre). Senere, på Blindern traff jeg svært mange oppegående muslimer, mest pakistanere, men også marokkanere og somaliere. Senere i arbeidslivet har jeg alltid hatt et par pakistanske kolleger uansett hvor jeg har jobbet. Med gode karakterer og høyere utdanning, herlige mennesker med skjønne familier, som gjerne hadde med godteri dagen etter id. De færreste muslimene jeg kjenner bruker hijab, men de som gjør det er ikke som man skulle tro.. De har valgt det fordi de synes det er flott og fordi de er stolte av den,ikke fordi de er islamister eller vil påtvinge den på andre, og ikke fordi de er redd for manneblikk. Greit nok er sitåstnevnte koranens grunn til at kvinner skal dekke seg til, men det har blitt en tradisjon, og en måte å vise tilhørighet. Akkurat som at når kristne døper barna sine, er det som regel ikke av dyp frykt for at barna skal lomme til helvete, men fordi man synes det er hyggelig. De fleste (kanskje alle)muslimene jeg kjenner tar vare på det synes er hyggelig og koselig med religionen sin, det de synes gir mening. De færreste spiser svinekjøtt, men mange av dem bryr seg ikke om det kjøttet de spiser er slaktet på halalmåte. Men de færreste av dem drikker alkohol, noe jeg godt kan forstå. Likevel er de med på julebord og festligheter, og sitter der med en brus og ler og koser seg og er med like mye som alle andre.

Men også jeg kan bli påvirket av det jeg leser i media, til tross for alle de trivelige muslimene jeg kjenner.så da jeg skulle slutte i den gamle jobben min og ga hadeklem til alle stoppet jeg litt opp da jeg kom til pakistaneren (en hyggelig rund fyr som er født og oppvokst i Norge og gift med en annen norskpakistaner som ikke får med hijab og som har karriere, og det han liker aller best er å kose seg med god mat, derav rundheten!) spurte jeg om det var ok for han å klemme meg. Selvfølgelig! Sa han, og jeg fikk en bamseklem.

Når jeg leser stygge kommentarer og utspill mot muslimer blir jeg så lei meg, med tanke på alle muslimene jeg har kjent og kjenner, alle sammen er trivelige hyggelige mennesker, som gjerne er opptatt av familie og barn, og av å lage og servere god mat. Det de er minst opptatt av er sharialover. Mange gikk på koranskole i oppveksten, men når de går i moskeen går mye av det som sies inn det ene øret og ut det andre, og de går,dit først ogmfrmst for å treffe hverandre og ha det hyggelig sammen.

For all del, det finnes syke og gale islamister som er slemme mot kvinner og barn og vantro, men hvor få er ikke de? Det er 1,4 milliarder muslimer i verden, hadde de alle vært ondskapsfulle hadde verden vært helt annerledes.

Alle som synes muslimer er slemme og skumle, anbefaler dere å bli kjent med noen! Ignoranse og avstand fører til hat og rasisme. Vi bør lære av det som skjedde under andre verdenskrig, og av det som skjedde den 22. juli. Det var ikke en muslim som slaktet ned mange tenåringer, det var en blond, norsk, muslimhater. Glem ikke det

Anonymous poster hash: 59776...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er ikke imot muslimer. De er imot islamister. Men de blander de to.

Anonymous poster hash: b8e7f...9be

Skrevet

Det du sier er her i beste fall kunnskapsløst.

Anonymous poster hash: f4c5b...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...