Gå til innhold

Er dette dårlig bordskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom det er saus igjen på fatet-dra fingeren langs fatet med saus for så og slikke av fingeren? Drikke opp resten av suppen rett fra skålen? Samboren min mener nei, jeg mener ja!! Han synes jeg er så nøye på dette, flere som er det?

Anonymous poster hash: 4fc92...e1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er dårlig bordskikk!

Anonymous poster hash: 056ed...f8a

Skrevet

Ja ekstremt dårlig bordskikk. Æsj.

Anonymous poster hash: 83502...ee5

Skrevet

Ville aldri gjort noen av de tingene ute blant folk eller om noen så på i hvert fall.

Anonymous poster hash: 056ed...f8a

Skrevet

Det er dårlig bordskikk, ja.

Skrevet

Det er nok ikke så bra bordsikk nei....æsj.

Anonymous poster hash: 86407...f5d

Skrevet

Ja, det er dårlig bordskikk.

Men er man med veeeldig gode venner, så kan man tøye grensene litt ;)

Anonymous poster hash: 15f26...e79
Skrevet

Er vel ikkje tvil om det.  Men likevel kan eg finne på å bryte skikk og bruk innanfor husets fire vegger, dersom sausen er over gjennomsnittet god.

Skrevet

Problemet er at svigerfar gjør dette. Sønnen min ser veldig opp til han og ønsker å gjøre det meste som han! Hvordan kan jeg si nei til dette dersom svigerfar gjør dette og sønnen min hermer?kinkig situasjon..

Skrevet

Jeg ønsker gjerne konkrete tips til hva jeg kan si :-)

Skrevet

Det er dårlig bordskikk ja, helt uaktuell oppførsel hos oss!

Anonymous poster hash: 5aba9...1e8

Skrevet

Det er dårlig bordskikk ja, helt uaktuell oppførsel hos oss!

Anonymous poster hash: 5aba9...1e8

til oss og, men jeg synes det er så ekkelt å si noe foran svigerfar. Derfor jeg lurte på om jeg er prippen, siden svigermor aldri kan ha sagt noe.. Men jeg vil ikke at mine barn skal gjøre det!! Hvordan si nei dersom barna hermer foran han?

Skrevet

Dette var nok helt vanlig før i tiden, da man ikke hadde så god råd og man omtrent vasket fatet med tungen, men nå til dags så er det veldig skjeldent man ser sånt. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter latt mitt barn få lov til dette. Dette er nok til at barnet seinere kan bli mobbet eller utstøtt, spør om det er det samboeren din ønsker seg for barnet sitt?

Anonymous poster hash: 97f35...b32

Skrevet

Dette var nok helt vanlig før i tiden, da man ikke hadde så god råd og man omtrent vasket fatet med tungen, men nå til dags så er det veldig skjeldent man ser sånt. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter latt mitt barn få lov til dette. Dette er nok til at barnet seinere kan bli mobbet eller utstøtt, spør om det er det samboeren din ønsker seg for barnet sitt?

han sleiker ikke av med tungen, men drar fingeren langs fatet så sausen kommer på fingeren, og putter fingeren i munnen! Samboeren min er vant med det og reagerer ikke på det.. Jeg har reagert fra dag 1, men det er ikke et problem før sønnen min gjør det samme.. Og han hermer etter på det meste andre han gjør, så det blir nok dette og..:(

Skrevet

Du driter i din svigerfar og gir din sønn klar beskjed om at slikt gjør man ikke, og han kan pelle seg på badet for å vaske fingrene sine.

Sier han at bestefar gjør det får du bare si at bestefar er voksen og bestemmer over seg selv, men han er et barn og du vil at han skal spise pent og oppføre seg med bordet.

Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 2e45d...d68
Skrevet

Du driter i din svigerfar og gir din sønn klar beskjed om at slikt gjør man ikke, og han kan pelle seg på badet for å vaske fingrene sine.

Sier han at bestefar gjør det får du bare si at bestefar er voksen og bestemmer over seg selv, men han er et barn og du vil at han skal spise pent og oppføre seg med bordet.

Enkelt og greit.

godt poeng at han skal gå og vaske fingrene sine ja! Men kan jeg si det foran farfaren da?

Skrevet

Enkelt og greit.

godt poeng at han skal gå og vaske fingrene sine ja! Men kan jeg si det foran farfaren da?

Eh ja? Du har jo ansvar for å oppdra barnet ditt, det må det gå an å gjøre samme hvem som sitter rundt. :)

Skrevet

Dette var nok helt vanlig før i tiden, da man ikke hadde så god råd og man omtrent vasket fatet med tungen, men nå til dags så er det veldig skjeldent man ser sånt. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter latt mitt barn få lov til dette. Dette er nok til at barnet seinere kan bli mobbet eller utstøtt, spør om det er det samboeren din ønsker seg for barnet sitt?Anonymous poster hash: 97f35...b32

han sleiker ikke av med tungen, men drar fingeren langs fatet så sausen kommer på fingeren, og putter fingeren i munnen! Samboeren min er vant med det og reagerer ikke på det.. Jeg har reagert fra dag 1, men det er ikke et problem før sønnen min gjør det samme.. Og han hermer etter på det meste andre han gjør, så det blir nok dette og..:(Anonymous poster hash: 4fc92...e1d [/quote

Det går omtrent for det samme, enten man bruker fingen eller tunga, det dårlig bordskikk uansett, og jeg hadde ikke funnet meg i det.

Skrevet

Enkelt og greit.

Eh ja? Du har jo ansvar for å oppdra barnet ditt, det må det gå an å gjøre samme hvem som sitter rundt. :)

joda, men blir det ikke at jeg oppdrar svigerfar og da? Det er så vanskelig! Jeg er opptatt av at barna mine skal være flinke rundt bordet..

Skrevet

Hadde brydd meg midt i peanøtta hva svigerfar mener om oppdragelsen min, mine unger skal oppføre seg som folk og ikke griser. Men jeg er relativt frittalende og har ingen problemer med å si fra.

Skrevet (endret)

Hvor godt kjenner du svigerfar? Kanskje du kan snakke med han på tomannshånd, slik at han ikke blir konfrontert angående dette når dere sitter å spiser.

Jeg hadde da dratt en hvit løgn for svigerfar og sagt at barnehagen/skolen har lært barna at de ikke skal gjøre dette og at det derfor er litt dumt når han som bestefar går foran som et dårlig eksempel. Spør han derfor om han kan la være å gjøre dette foran barna.

Deretter hadde jeg selvsagt tatt tak i dette overfor mine egne barn og gitt beskjed om at de ikke får gjøre slikt ved matbordet og at det er dårlig bordskikk.

Endret av Mamma4livet
Skrevet

Hvor godt kjenner du svigerfar? Kanskje du kan snakke med han på tomannshånd, slik at han ikke blir konfrontert angående dette når dere sitter å spiser.

Jeg hadde da dratt en hvit løgn for svigerfar og sagt at barnehagen/skolen har lært barna at de ikke skal gjøre dette og at det derfor er litt dumt når han som bestefar går foran som et dårlig eksempel. Spør han derfor om han kan la være å gjøre dette foran barna.

Deretter hadde jeg selvsagt tatt tak i dette overfor mine egne barn og gitt beskjed om at de ikke får gjøre slikt ved matbordet og at det er dårlig bordskikk.

jeg kjenner han jo godt, men han er vanskelig å si noe til. Han bestemmer selv liksom...

Skrevet

Jeg hadde da dratt en hvit løgn for svigerfar og sagt at barnehagen/skolen har lært barna at de ikke skal gjøre dette og at det derfor er litt dumt når han som bestefar går foran som et dårlig eksempel. Spør han derfor om han kan la være å gjøre dette foran barna.

jeg kjenner han jo godt, men han er vanskelig å si noe til. Han bestemmer selv liksom...

Jeg hadde prøvd å snakke med han uansett. Da har du fått sagt i fra. Dersom han da fortsetter å gjøre dette fremfor barna, så hadde jeg irettesatt mine barn ved middagsbordet selv om han var tilstede.

Skrevet

Drikke suppe av skålen synes jeg ikke er så ille. Det er ikke noe man gjør i fine selskaper, men hjemme til en hverdagsmiddag ser jeg ikke noe galt i å drikke kraften av en dyp skål. Ta sausen med fingeren bør vente til man er alene på kjøkkenet og skal ta oppvasken.

Anonymous poster hash: 1fded...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...