Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Vi fikk en liten katt for litt over 2 uker siden. Han er kvikk og leken om dagen, men om kvelden når vi går på soverommet blir han helt pøbel og hopper rundt, raser i senga og angriper bare vi rører på ei tå under dyna. Vi prøver alltid å leke med han på kvelden men samtidig roe ned litt før sengetid så han skal bli trøtt. Men det funker dårlig, med en gang vi kommer inn på soverommet så er det full fres, han logrer med halen og spretter rundt. Han bare leker tror jeg, men han har skarpe klør og tenner! Leste at det var anbefalt å sove sammen med katten i begynnelsen så den ble trygg, men nå orker jeg snart ikke mer. Vi prøver å overse han og han gir seg jo til slutt og sovner, men så sover han 3-4 timer så er det på'n igjen. Jeg har jo mer nattevåk med katten enn jeg hadde med ungene når de var små. Hehe :-) Om dagen når vi er på jobb er katten på gjesterommet. Der har han do, mat og vann, pluss endel leker. Virker som han roer seg der, han ligger stort sett å sover når jeg kommer hjem. Mitt spørsmål er om han kan sove der alene om natta? Jeg trenger god nattesøvn snart! Beklager om det er et rart spørsmål men jeg lurer oppriktig. Har ikke hatt katt før. Anonymous poster hash: f6a1d...de7
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Selvsagt Anonymous poster hash: 99e24...4bf
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Det som er når man skaffer en kattunge, og den i starten har fått lov å sove sammen med dere på samme rom, er at det kan bli veldig utfordrende å så skulle ha den over på eget rom om natten, spesielt i og med at den er " innestengt " på kun et rom hele dagen imens dere er på jobb. Risken er at den vil komme til å kjede seg veldig og føle seg isolert og ikke velkommen i sitt hjem. Og den kan kjede seg såpass at den til slutt kan bli apatisk. Noen forslag ( fra beste til ok ) * skaff snarest mulig en katt til slik at de har hverandre ( løser godt mange av problemene jeg skrev ovenfor ) * hold ut på nettene ( vet det et vanskelig, har selv 2 stykk ( 4 mndr mellomrom på de ), men det har blitt mindre konsentrasjon på oss etter katt 2 kom i hus, men 1 pus roet seg en del da hun tippet 5 mndr. * steng katten inne på natten ( selv om dette langt i fra er anbefalt. Mener ikke å være frekk, men hadde dere ikke undersøkt dette med kattunge på forhånd ? 90 % av kattunger er akuratt slik. Katter er nattedyr og er i sin primetime på kvelden. Og det å stenge en katt inne på et rom om natten grenser til dyreplageri, fordi katten behøver å kunne bevege seg på stor plass om natten. Hele hjemmet ( såfremt det er trygt ) skal være tilgjengelig for den. Anonymous poster hash: f805a...967
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 Selvsagt Anonymous poster hash: 99e24...4bf Ikke selvsagt uten forbehold nei... Anonymous poster hash: f805a...967
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Selvsagt Anonymous poster hash: 99e24...4bf Ikke selvsagt uten forbehold nei... Anonymous poster hash: f805a...967 Jo. Med mindre den er under 12 uker eller syk. Anonymous poster hash: 99e24...4bf
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Selvsagt Anonymous poster hash: 99e24...4bf Ikke selvsagt uten forbehold nei... Anonymous poster hash: f805a...967 Jo. Med mindre den er under 12 uker eller syk. Anonymous poster hash: 99e24...4bf Nei, dette er desverre feilinfo du må ha fått en eller annen plass. Anonymous poster hash: f805a...967
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Den kan dessverre ikke være alene i resten av huset, fordi vi har galleri fra 2 etg. Som er åpent ned (med rekkverk) og jeg er redd katten kan hoppe ned der. Jeg vet at katter er nattdyr og er aktive om natten. Det er greit det, men han skifter totalt atferd fra stua og inn på soverommet. Han er aktiv i stua men blir helt vill når vi går inn på soverommet. Jeg viste at katter var aktive om natten men at vi ikke kunne røre på oss under dyna i senga uten å bli bitt til blods viste jeg faktisk ikke. Vi får prøve litt til ellers så får vi se om det er noen andre som vil overta katten. Jeg prøver virkelig å gi den det beste men klarer det tydeligvis ikke. Jeg må ha litt mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn for å fungere. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 Det kan de som regel, men hvorfor kan han ikke være andre steder enn på gjesterommet? Det må jo være ufattelig kjedelig å ligge der nesten hele dagen for så å være alene om natta, enten han er i soverommet eller ikke. Får han ikke fri tilgang til huset? Jeg har pleid å ha dem på ett rom om natta bare et par uker i begynnelsen, når de er veldig små for så å slippe dem ut. Det er bare for at de skal bli vant til huset og ikke klatre og falle eller rote seg bort i noe dumt når vi ikke er i nærheten. Kan du ikke la ham være fri og lukke døra inn til soverommet om natta? Anonymous poster hash: 2dafa...cbc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Det kan de som regel, men hvorfor kan han ikke være andre steder enn på gjesterommet? Det må jo være ufattelig kjedelig å ligge der nesten hele dagen for så å være alene om natta, enten han er i soverommet eller ikke. Får han ikke fri tilgang til huset? Jeg har pleid å ha dem på ett rom om natta bare et par uker i begynnelsen, når de er veldig små for så å slippe dem ut. Det er bare for at de skal bli vant til huset og ikke klatre og falle eller rote seg bort i noe dumt når vi ikke er i nærheten. Kan du ikke la ham være fri og lukke døra inn til soverommet om natta? Anonymous poster hash: 2dafa...cbc Rakk ikke lese det innlegget med galleriet... Anonymous poster hash: 2dafa...cbc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Den kan dessverre ikke være alene i resten av huset, fordi vi har galleri fra 2 etg. Som er åpent ned (med rekkverk) og jeg er redd katten kan hoppe ned der. Jeg vet at katter er nattdyr og er aktive om natten. Det er greit det, men han skifter totalt atferd fra stua og inn på soverommet. Han er aktiv i stua men blir helt vill når vi går inn på soverommet. Jeg viste at katter var aktive om natten men at vi ikke kunne røre på oss under dyna i senga uten å bli bitt til blods viste jeg faktisk ikke. Vi får prøve litt til ellers så får vi se om det er noen andre som vil overta katten. Jeg prøver virkelig å gi den det beste men klarer det tydeligvis ikke. Jeg må ha litt mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn for å fungere. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7 Ok, skal vi se, jeg forslår da at du skaffet en myk og god katteseng som du i starten lar stå inne på soverommet om natten, gjerne med en t-skjorte som du eller mannen har brukt oppi, og gjerne ha litt catnip oppi der også ( katten blir tiltrukket av dette. Om dagen flytter dere denne kattesengen inn på rommet der katten er på dagtid ( sett den alltid på en fast plass, som er godt unna matskåla og toaletten. Når katten sovner en eller annen plassen da dere er hjemme, løft den forsiktig over i denne kattesengen, slik at den etter hvert føler seg trygg på den. ( ikke vekk den med kos og lek, bare flytt den forsiktig over. Etter noen dager ( når det føles rett for deg/ dere - forsøk å la sengene stå inne på dette rommet en natt, gi katten nattkos og en godbit, og løft den opp i sengen. Si god natt og gå rolig ut av rommet. Katten vil sannsynligvis skrape på døren og mjaue en stund, men ikke gå inn for å trøste den. Etter en stund vil katten forstå at dette er rutine og den vil nok venne seg på det. Håper dette fungerer slik at dere og kattepus får det bra . Vil igjen si, hva med en katt til ? Anonymous poster hash: f805a...967
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Den kan dessverre ikke være alene i resten av huset, fordi vi har galleri fra 2 etg. Som er åpent ned (med rekkverk) og jeg er redd katten kan hoppe ned der. Jeg vet at katter er nattdyr og er aktive om natten. Det er greit det, men han skifter totalt atferd fra stua og inn på soverommet. Han er aktiv i stua men blir helt vill når vi går inn på soverommet. Jeg viste at katter var aktive om natten men at vi ikke kunne røre på oss under dyna i senga uten å bli bitt til blods viste jeg faktisk ikke. Vi får prøve litt til ellers så får vi se om det er noen andre som vil overta katten. Jeg prøver virkelig å gi den det beste men klarer det tydeligvis ikke. Jeg må ha litt mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn for å fungere. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7 Ok, skal vi se, jeg forslår da at du skaffet en myk og god katteseng som du i starten lar stå inne på soverommet om natten, gjerne med en t-skjorte som du eller mannen har brukt oppi, og gjerne ha litt catnip oppi der også ( katten blir tiltrukket av dette. Om dagen flytter dere denne kattesengen inn på rommet der katten er på dagtid ( sett den alltid på en fast plass, som er godt unna matskåla og toaletten. Når katten sovner en eller annen plassen da dere er hjemme, løft den forsiktig over i denne kattesengen, slik at den etter hvert føler seg trygg på den. ( ikke vekk den med kos og lek, bare flytt den forsiktig over. Etter noen dager ( når det føles rett for deg/ dere - forsøk å la sengene stå inne på dette rommet en natt, gi katten nattkos og en godbit, og løft den opp i sengen. Si god natt og gå rolig ut av rommet. Katten vil sannsynligvis skrape på døren og mjaue en stund, men ikke gå inn for å trøste den. Etter en stund vil katten forstå at dette er rutine og den vil nok venne seg på det. Håper dette fungerer slik at dere og kattepus får det bra . Vil igjen si, hva med en katt til ? Anonymous poster hash: f805a...967 Takk, jeg skal forsøke det :-) Vi har prøvd både catnip og feliway men virker ikke som at han reagerer på det egentlig. Vi skal vurdere muligheten får å skaffe en katt til. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Den kan dessverre ikke være alene i resten av huset, fordi vi har galleri fra 2 etg. Som er åpent ned (med rekkverk) og jeg er redd katten kan hoppe ned der. Jeg vet at katter er nattdyr og er aktive om natten. Det er greit det, men han skifter totalt atferd fra stua og inn på soverommet. Han er aktiv i stua men blir helt vill når vi går inn på soverommet. Jeg viste at katter var aktive om natten men at vi ikke kunne røre på oss under dyna i senga uten å bli bitt til blods viste jeg faktisk ikke. Vi får prøve litt til ellers så får vi se om det er noen andre som vil overta katten. Jeg prøver virkelig å gi den det beste men klarer det tydeligvis ikke. Jeg må ha litt mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn for å fungere. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7 Ok, skal vi se, jeg forslår da at du skaffet en myk og god katteseng som du i starten lar stå inne på soverommet om natten, gjerne med en t-skjorte som du eller mannen har brukt oppi, og gjerne ha litt catnip oppi der også ( katten blir tiltrukket av dette. Om dagen flytter dere denne kattesengen inn på rommet der katten er på dagtid ( sett den alltid på en fast plass, som er godt unna matskåla og toaletten. Når katten sovner en eller annen plassen da dere er hjemme, løft den forsiktig over i denne kattesengen, slik at den etter hvert føler seg trygg på den. ( ikke vekk den med kos og lek, bare flytt den forsiktig over. Etter noen dager ( når det føles rett for deg/ dere - forsøk å la sengene stå inne på dette rommet en natt, gi katten nattkos og en godbit, og løft den opp i sengen. Si god natt og gå rolig ut av rommet. Katten vil sannsynligvis skrape på døren og mjaue en stund, men ikke gå inn for å trøste den. Etter en stund vil katten forstå at dette er rutine og den vil nok venne seg på det. Håper dette fungerer slik at dere og kattepus får det bra . Vil igjen si, hva med en katt til ? Anonymous poster hash: f805a...967 Takk, jeg skal forsøke det :-) Vi har prøvd både catnip og feliway men virker ikke som at han reagerer på det egentlig. Vi skal vurdere muligheten får å skaffe en katt til. Hi Anonymous poster hash: f6a1d...de7 Ikke noe problem, spør gjerne om du lurer på noe mer, så skal jeg forsøke å hjelpe . Men et veldig godt tips og en fin " regel " er å huske at katter er rutinedyr. Så om man klarer å legge inn noen faste rutiner rundt for eksempel nattetid, så skal man klare å leve veldig fint sammen, uten en litten puseterrorist og blodige kroppsdeler i sengen hver kveld . Anonymous poster hash: f805a...967
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Kattemynte (Catnip) fungerer ikke på katter under ett år, og introduserer man det så tidlig så kan man risikere at de ikke får noen effekt senere i livet. Jeg sov med min kattunge for å knytte sterkere bånd, og hun ser på meg som mamma enda, 14 år senere Når hun var lita og klorte eller bet så gjorde jeg som kattemor. Tok et lett tak i nakkeskinnet og dyttet henne litt ned, eller klynket til når hun gjorde meg vondt. Det var effektivt her iallefall. (Nei, jeg var ikke slem med katten, bare så det er sagt) Anonymous poster hash: 69df0...d07
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Kattemynte (Catnip) fungerer ikke på katter under ett år, og introduserer man det så tidlig så kan man risikere at de ikke får noen effekt senere i livet. Jeg sov med min kattunge for å knytte sterkere bånd, og hun ser på meg som mamma enda, 14 år senere Når hun var lita og klorte eller bet så gjorde jeg som kattemor. Tok et lett tak i nakkeskinnet og dyttet henne litt ned, eller klynket til når hun gjorde meg vondt. Det var effektivt her iallefall. (Nei, jeg var ikke slem med katten, bare så det er sagt) Anonymous poster hash: 69df0...d07 Der har du litt feil, catnip fungerer også på katter under 1 år, men det har selvsagt forskjellig effekt på de forskjellige individene. Anonymous poster hash: f805a...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå