Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Ser på bivirkningslisten for rhituximab (cellegift) . Den er lang som et vondt år og man kan tom dø, få multiorgansvikt, kreft, hjertesvikt mm. Cellegiften brukes bla til autoimmun sykdom, slik jeg har. Jeg er livredd for å ta denne medisinen, men vil jo også bli frisk. Jeg er redd for å bli kvitt 1 sykdom og deretter få mange og evt akutt død. Man skrur på en måte av et overaktivt immunsystem, og åpner opp for flere sykdommer i etterkant. Kan jeg motsette meg behandlingen? Stopper da NAV utbetalingene? Jeg vil ikke dø fra barna mine. Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Du kan motsette deg behandling, ja. Anonymous poster hash: e0e73...da0
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Men mister jeg da NAV støtte? HI Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 Jg vet ikke. Du burde ringe NAV og høre, er det noen alternativ behandling du kan ta? Anonymous poster hash: e0e73...da0
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 "Hvis medlemmet motsetter seg hensiktsmessig behandling eller arbeidsrettede tiltak? Etter bestemmelsen i § 21-8 første ledd kan en søknad om ytelse som gis på grunnlag av sykdom mv. avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses dersom en bruker uten rimelig grunn nekter å ta i mot tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak." nav.no Anonymous poster hash: 4a8de...1d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Du kan risikere å miste støtte fra NAV. Regner med at du mottar AAP. Det er et vilkår for stønad at man er under behandling med utsikt til bedring eller er i et arbeidsretta tiltak. Bestill time hos legen din og diskuter redselen din. Det kan hende at hun/han kan berolige deg. De alvorligste bivirkningene er svært skjldne. Sannsynligvis er det mer risikabelt å kjøre bil. Er det annen behandling som kan hjelpe? NAV godkjenner også annen behandling, men ikke alternativ. Du fyller også vilkårene dersom du deltar i et arbeidsretta tiltak. Anonymous poster hash: 28981...9ee
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 'Uten rimelig grunn' står det. Men når bivirkningene er så mange og man har økt sannsynlighet for kreft og man kan dø?!!! Er ikke det en rimelig grunn? Man bedrer 1 sykdom men får flere? Jeg er livredd. Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 'Uten rimelig grunn' står det. Men når bivirkningene er så mange og man har økt sannsynlighet for kreft og man kan dø?!!! Er ikke det en rimelig grunn? Man bedrer 1 sykdom men får flere? Jeg er livredd. Anonymous poster hash: c5e39...5bc Jeg vil tro at det går under "rimelig grunn", men dette bør du diskutere med legen din og med NAV. Gjerne i et felles møte. #5 Anonymous poster hash: 4a8de...1d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Du kan risikere å miste støtte fra NAV. Regner med at du mottar AAP. Det er et vilkår for stønad at man er under behandling med utsikt til bedring eller er i et arbeidsretta tiltak. Bestill time hos legen din og diskuter redselen din. Det kan hende at hun/han kan berolige deg. De alvorligste bivirkningene er svært skjldne. Sannsynligvis er det mer risikabelt å kjøre bil. Er det annen behandling som kan hjelpe? NAV godkjenner også annen behandling, men ikke alternativ. Du fyller også vilkårene dersom du deltar i et arbeidsretta tiltak. Anonymous poster hash: 28981...9ee Jeg skal på mestringskurs og er hos legen 1 gang i måneden for en prat om hvordan det går. Ja død er nok sjeldent, men lista er lang. Man skrur av et overaktivt immunsystem, og da er det fritt frem for alt mulig annet å blomstre. Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 'Uten rimelig grunn' står det. Men når bivirkningene er så mange og man har økt sannsynlighet for kreft og man kan dø?!!! Er ikke det en rimelig grunn? Man bedrer 1 sykdom men får flere? Jeg er livredd. Anonymous poster hash: c5e39...5bc Jeg vil tro at det går under "rimelig grunn", men dette bør du diskutere med legen din og med NAV. Gjerne i et felles møte. #5 Anonymous poster hash: 4a8de...1d6 Takk :-). Jeg smiler igjen :-). Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Du kan nekte behandling, og eventuelt spørre spesialisten om det finnes alternativer. Men, du må ta stilling til hva som er verst - at grunnsykdommen din utvikler seg, eller risikoen for alvorlige bivirkninger som KANSKJE skjer. Omtrent som å kjøre bil - man vet det er farlig og at det er en risiko for å kollidere hver gang man setter seg i den, men man gjør det alikvel, man bare tenker ikke over det på samme måten. Hva hvis sykdommen din utvikler seg, du blir skikkelig dårlig, og Rituximab er den eneste behandlingen de har å tilby? Snakk med legen din du, helst spesialisten, så får du skikkelige svar, og du får også vite hva konsekvensene av å ikke ta medisinen er. Anonymous poster hash: e5859...a28
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Du kan nekte behandling, og eventuelt spørre spesialisten om det finnes alternativer. Men, du må ta stilling til hva som er verst - at grunnsykdommen din utvikler seg, eller risikoen for alvorlige bivirkninger som KANSKJE skjer. Omtrent som å kjøre bil - man vet det er farlig og at det er en risiko for å kollidere hver gang man setter seg i den, men man gjør det alikvel, man bare tenker ikke over det på samme måten. Hva hvis sykdommen din utvikler seg, du blir skikkelig dårlig, og Rituximab er den eneste behandlingen de har å tilby? Snakk med legen din du, helst spesialisten, så får du skikkelige svar, og du får også vite hva konsekvensene av å ikke ta medisinen er. Anonymous poster hash: e5859...a28 Tusen takk for svar. Jeg skal snakke med spesialisten. Sykdommen forverrer seg om jeg anstrenger meg, ellers blir det bedre. Anonymous poster hash: c5e39...5bc
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Hvilken sykdom har du? Jeg har crohns, skrur "av" immunforsvaret med medisiner (men ikke cellegift) Anonymous poster hash: f7500...b9e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Jeg vet ikke hvordan slikt egentlig er, men Jahovas vitne og den gjengen - har de noe som gjør at de ikke kan ta cellegift? Hvis de har det ville jeg meldt meg inn i deres kirke, da tror jeg ikke NAV kan nekte deg noenting av økonomisk støtte grunnet du følger "din" skikk. Er man medlem av enkelte trosretninger kan man "slippeunna" en del ting. Jeg vet f,eks mormonere kan slippe inn i enkelte delstater i USA som krever at man er vaksinert. Anonymous poster hash: d1154...e0c
Høstduft Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 Hvilken sykdom har du? Jeg har crohns, skrur "av" immunforsvaret med medisiner (men ikke cellegift)Anonymous poster hash: f7500...b9e Jeg har også crohns, og tar cellegift. Imurel. Aldri følt meg så dårlig noen gang, får alle slags infeksjoner som ungene kommer hjem med. De er småsyke 2-3 dager, jeg er omtrent sengeliggende i 2-4 uker. Kommer til å be om å få slippe denne medisinen. Kan jeg spørre hvilken medisin du tar?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 Ser på bivirkningslisten for rhituximab (cellegift) . Den er lang som et vondt år og man kan tom dø, få multiorgansvikt, kreft, hjertesvikt mm. Cellegiften brukes bla til autoimmun sykdom, slik jeg har. Jeg er livredd for å ta denne medisinen, men vil jo også bli frisk. Jeg er redd for å bli kvitt 1 sykdom og deretter få mange og evt akutt død. Man skrur på en måte av et overaktivt immunsystem, og åpner opp for flere sykdommer i etterkant. Kan jeg motsette meg behandlingen? Stopper da NAV utbetalingene? Jeg vil ikke dø fra barna mine.Anonymous poster hash: c5e39...5bc Når legene har bestemt seg for å gi deg cellegift er det fordi det er mer skadelig for deg å la være. Jeg var veldig redd for en blindtarmsoperasjon jeg måtte ha da jeg var 19 (blindtarmen min hadde fått koldbrann og jeg hadde bukhinnebetennelse), og sa gråtende at jeg ikke ville ha operasjonen. Redd for å ikke våkne etter narkosen, Da satte de seg med meg og forklarte at jeg har rett til å nekte, men da ville jeg dø. Jeg mannet meg opp og tok operasjonen, ble liggende i to uker med intravenøs antibiotika etterpå, men OVERLEVDE. Og er helt frisk og veldig glad for det i dag! Så vær tøff og gå gjennom det, du kommer ikke til å angre! Anonymous poster hash: de049...976
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Jeg vet ikke hvordan slikt egentlig er, men Jahovas vitne og den gjengen - har de noe som gjør at de ikke kan ta cellegift? Hvis de har det ville jeg meldt meg inn i deres kirke, da tror jeg ikke NAV kan nekte deg noenting av økonomisk støtte grunnet du følger "din" skikk. Er man medlem av enkelte trosretninger kan man "slippeunna" en del ting. Jeg vet f,eks mormonere kan slippe inn i enkelte delstater i USA som krever at man er vaksinert. Anonymous poster hash: d1154...e0c De nekter bare blodoverføring fordi de tror sjelen ligger i blodet. Anonymous poster hash: de049...976
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 Jeg vet ikke hvordan slikt egentlig er, men Jahovas vitne og den gjengen - har de noe som gjør at de ikke kan ta cellegift? Hvis de har det ville jeg meldt meg inn i deres kirke, da tror jeg ikke NAV kan nekte deg noenting av økonomisk støtte grunnet du følger "din" skikk. Er man medlem av enkelte trosretninger kan man "slippeunna" en del ting. Jeg vet f,eks mormonere kan slippe inn i enkelte delstater i USA som krever at man er vaksinert. Anonymous poster hash: d1154...e0c Særiøst? Melde seg inn i Jehovas for å få støtte fra nav? For et tåpelig forslag. Dessuten har de vel ikke "regler" mot cellegift, er blodoverføring.., Forstår ikke helt hvorfor motsette seg behandling heller, legene vet da som oftest hva de prater om, og ville vel ikke gitt en såpass sterk behandling om det ikke var nødvendig.. Anonymous poster hash: 0cece...a37
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 Jeg vet ikke hvordan slikt egentlig er, men Jahovas vitne og den gjengen - har de noe som gjør at de ikke kan ta cellegift? Hvis de har det ville jeg meldt meg inn i deres kirke, da tror jeg ikke NAV kan nekte deg noenting av økonomisk støtte grunnet du følger "din" skikk. Er man medlem av enkelte trosretninger kan man "slippeunna" en del ting. Jeg vet f,eks mormonere kan slippe inn i enkelte delstater i USA som krever at man er vaksinert. Anonymous poster hash: d1154...e0c Særiøst? Melde seg inn i Jehovas for å få støtte fra nav? For et tåpelig forslag. Dessuten har de vel ikke "regler" mot cellegift, er blodoverføring.., Forstår ikke helt hvorfor motsette seg behandling heller, legene vet da som oftest hva de prater om, og ville vel ikke gitt en såpass sterk behandling om det ikke var nødvendig.. Anonymous poster hash: 0cece...a37 Etter flere år med feilbehandling på mannen min kan jeg ikke si at jeg stoler på dem og vi er aldeles ikke de eneste. Det er ikke snakk om å snylte på NAV her, det er snakk om å ungå en behandling som tydeligvis HI ikke har god effekt av. Det handler om rett til å få den behandlingen man selv ønsker. Anonymous poster hash: d1154...e0c
Gemini77 Skrevet 24. juni 2014 #20 Skrevet 24. juni 2014 Jeg vet ikke hvordan slikt egentlig er, men Jahovas vitne og den gjengen - har de noe som gjør at de ikke kan ta cellegift? Hvis de har det ville jeg meldt meg inn i deres kirke, da tror jeg ikke NAV kan nekte deg noenting av økonomisk støtte grunnet du følger "din" skikk. Er man medlem av enkelte trosretninger kan man "slippeunna" en del ting. Jeg vet f,eks mormonere kan slippe inn i enkelte delstater i USA som krever at man er vaksinert. Anonymous poster hash: d1154...e0c Særiøst? Melde seg inn i Jehovas for å få støtte fra nav? For et tåpelig forslag. Dessuten har de vel ikke "regler" mot cellegift, er blodoverføring.., Forstår ikke helt hvorfor motsette seg behandling heller, legene vet da som oftest hva de prater om, og ville vel ikke gitt en såpass sterk behandling om det ikke var nødvendig.. Anonymous poster hash: 0cece...a37 Etter flere år med feilbehandling på mannen min kan jeg ikke si at jeg stoler på dem og vi er aldeles ikke de eneste. Det er ikke snakk om å snylte på NAV her, det er snakk om å ungå en behandling som tydeligvis HI ikke har god effekt av. Det handler om rett til å få den behandlingen man selv ønsker. Anonymous poster hash: d1154...e0c "Unngå en behandling som HI tydeligvis ikke har godt av". Hvordan vet du det?? Bivirkninngalisten er ALLTID lang! Det er alle medisinske ting som har hendt de som har fått på denne medisinen tidligere. Det betyr ikke nødvendigvis at det er sammenheng, samt at det kun kan være snakk om et tilfelle av hver ting bland hundre tusener av mennesker som har gått på medisinen. Les bivirkningene på hvilken som helst medisin og jeg kan love deg at man tror medisinen er livsfarlig..men man må skjønne statistikk og at legen oppveier risiko mot nytte. Jeg går på biologiske medisiner (enbrel) mot autoimmun sykdom som slår ut immunforsvaret. Bivirkningslista er grusom men jeg har et helt nytt liv! Nytte veier opp for risiko..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #21 Skrevet 24. juni 2014 Jeg brukte methotrexate i flere år mot autoimmun sykdom. Sykdommen ødelegger livskvaliteten, men medisinens bivirkninger var minst like ille. Jeg sluttet. Anonymous poster hash: 6d8ce...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå