Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 I slutten av april så jeg meg lei av å være i en kropp jeg ikke trives og bestemte meg for å gå skikkelig inn for å gå ned i vekt. Før det har jeg vært aktiv i hverdagen ( går mye og trener hest), tilnærmet ikke spist noe godteri, kake, brus, juice ol. Utenom helt spesielle anledninger. Har nok spist større porsjoner enn nødvendig men da med overvekt av grønnsaker og sund mat. Jeg antar at inntaket har ligget på 1800-2000kcal, og da har jeg ammet også.. I april/mai begynte jeg med myfitness app, og skulle legge meg på ca 1200kcal. I tillegg til at jeg trener minst 5 dager i uka ( jogging, klatring, zumba, ripped in 30 ol) går fremdeles til og fra jobb, triller turer ol. Spiser ikke mer selv om jeg trener, så appen mener jeg ligger på et gjennomsnitt på ca 800kcal pr dag.( når trening er trekt ifra) startet da på 68kg, og er nå nesten 3 mnd etter nede på 66-65kg, synes det er lite... Spiser jevnlig ( grove knekkebrød, cottage cheese, salater, kylling/ fisk og magert kjøtt, grønnsaker), tar tilskudd av vitaminer, kalsium og omega 3. Ja, jeg veier alt og skannet alt. Om jeg får i meg noe jeg ikke registrerer er det snakk om en cherrytomat, noen skjeer babygrøt el. ( skal ikke utgjøre mange hundre kcal) Drikker kun vann. Mange mener at hele slankegreia handler om inntak og forbruk, hvordan forklarer dere dette da? Andre vil si at jeg spiser for lite, ja men om jeg spiser normalt går jeg jo opp i vekt... Jeg orker ikke å være i denne kroppen lengre... Hva kan jeg gjøre da? Med i historien hører det at jeg har sovet dårlig de siste 4 årene, går til søvnterapaut og har ført søvnlogg som indikerer at jeg sover grenomsnittlig rett under 4 timer pr natt.. Dette jobber vi med.. Nå går jeg rundt og har jevnlige svimmelhetsanfall og er så sliten/trøtt at jeg tidvis ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg... Noen tips og råd på veien? Anonymous poster hash: 89e11...3e6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Jeg lever sunt og trener mye og holder meg slank så kan ikke hjelpe deg med kaloritelleing dessverre. Men husker hunden vår (schæfer) gikk opp mange kilo da vi fikk vårt første barn og veterinæren lurte på om hunden fikk slikke grøttallerken til babyen. Det fikk hun og veterinæren så det var der verste man kunne gjøre for det var grøt sammensatt for vekst. Anonymous poster hash: 2903e...e60
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 I slutten av april så jeg meg lei av å være i en kropp jeg ikke trives og bestemte meg for å gå skikkelig inn for å gå ned i vekt. Før det har jeg vært aktiv i hverdagen ( går mye og trener hest), tilnærmet ikke spist noe godteri, kake, brus, juice ol. Utenom helt spesielle anledninger. Har nok spist større porsjoner enn nødvendig men da med overvekt av grønnsaker og sund mat. Jeg antar at inntaket har ligget på 1800-2000kcal, og da har jeg ammet også.. I april/mai begynte jeg med myfitness app, og skulle legge meg på ca 1200kcal. I tillegg til at jeg trener minst 5 dager i uka ( jogging, klatring, zumba, ripped in 30 ol) går fremdeles til og fra jobb, triller turer ol. Spiser ikke mer selv om jeg trener, så appen mener jeg ligger på et gjennomsnitt på ca 800kcal pr dag.( når trening er trekt ifra) startet da på 68kg, og er nå nesten 3 mnd etter nede på 66-65kg, synes det er lite... Spiser jevnlig ( grove knekkebrød, cottage cheese, salater, kylling/ fisk og magert kjøtt, grønnsaker), tar tilskudd av vitaminer, kalsium og omega 3. Ja, jeg veier alt og skannet alt. Om jeg får i meg noe jeg ikke registrerer er det snakk om en cherrytomat, noen skjeer babygrøt el. ( skal ikke utgjøre mange hundre kcal) Drikker kun vann. Mange mener at hele slankegreia handler om inntak og forbruk, hvordan forklarer dere dette da? Andre vil si at jeg spiser for lite, ja men om jeg spiser normalt går jeg jo opp i vekt... Jeg orker ikke å være i denne kroppen lengre... Hva kan jeg gjøre da? Med i historien hører det at jeg har sovet dårlig de siste 4 årene, går til søvnterapaut og har ført søvnlogg som indikerer at jeg sover grenomsnittlig rett under 4 timer pr natt.. Dette jobber vi med.. Nå går jeg rundt og har jevnlige svimmelhetsanfall og er så sliten/trøtt at jeg tidvis ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg... Noen tips og råd på veien? Anonymous poster hash: 89e11...3e6 Det er da ikke tre måneder siden slutten av april? Anonymous poster hash: 51629...7f9
MBSS Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Hehe, nei det er det absolutt ikke... Det er også en greie ja. Har blitt veldig surrete og klarer med jevne mellomrom ikke å tenke igjennom noe som helst, prøver, men det sirkulerer liksom ikke oppi der.. Takk for tips ang grøt, tror kanskje ikke det er utslagsgivende, er veldig lite, men absolutt verdt et forsøk!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Dårlig søvn kombinert med stress (alle typer... nattevåk, dårlig søvn, mye trening, slanking, krangling, reising, mye jobb osv. osv. osv.) kan hos en del sabottere vektnedgang. Med tanke på at du sover så lite/dårlig så tror jeg at du trener for mye og kanskje er litt for tøff med slankingen. Ikke slutt å trene, men kjør færre tunge økter i uken en periode. og kanskje gå litt opp i kalorier. Min kropp fungerer det ikke å telle kalorier på om jeg ønsker å gå ned i vekt. Hos meg er det sammensetningen av maten som er viktigere enn kaloriene. Spiser jeg korn, pasta, ris, mais, poteter - spesielt korn og mais, da er det omtrent umulig å gå ned i vekt. Hvis du er blodtype A eller B så hold deg unna tomater, mais og kylling en periode. Paprika og kalkun er greit. Du bør ta det med svimmelheten på alvor, det tyder på at kroppen din ikke er fornøyd med det opplegget du kjører nå. Se også på sammensetningen i det du spiser. Jeg mistenker at du ikke greier å holde blodsukkeret ditt stabilt nok, og da vil det ytterligere bidra til at du blir sliten, samt at vektnedgangen saboteres. Anonymous poster hash: 5c3b0...6ec
MBSS Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Takk for svar. Ja vet at dårlig søvn og stress ikke er en god kombo med slanking, men nå når søvnen har vært dårlig så lenge og jeg har vært så lite komfortabel med meg selv og kroppen jeg bor i, ønsker jeg bare å få tatt tak i det.. Problemet mitt akkurat nå er at jeg absolutt ikke vil gå opp igjen, og det vil jeg jo gjøre om jeg kutter ned/opp på trening/mat. Dette stresser meg veldig, så jeg legger stadig til mer trening... Prøver å holde meg unna de tingene du nevner, men grove korn typer blir det en del av- knekkebrød, hva bruker du som alternativ der? Jeg liker ikke å bruke tid på mat så trenger enkle måltider. Er blodtype A og spiser mye kylling og tomat, så det skal jeg prøve å få gjort noe med! En typisk dag hva kosthold angår: Frokost: 100g cottage cheese, 20g syltetøy u sukker, 1 fiber knekkebrød med makrell i tomat Lunch 1: 3 fiber knekkebrød med makrell i tomat, eller kylling/skinke pålegg, kan også bruke riskaker Lunch 2: protein bar Middag: 1 porsjon med kyllingsalat, kylling eller svine wok, grønnsakssuppe, fiskesuppe, fullkornspasta med tomatsaus- mye grønnsaker i alt( størrelse på porsjon avhenger av hvor mange kcal det er i maten) Kveldsmat: samme som frokost Det er godt mulig sammensetningen ikke er bra, men jeg prøver å spise godt med proteiner, ikke så mye fett, og spise jevnlig... Ikke vet jeg.. Igjen tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 Hva med å kontakte kostholdsveileder? Anonymous poster hash: 73d02...8cd
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Takk for svar. Ja vet at dårlig søvn og stress ikke er en god kombo med slanking, men nå når søvnen har vært dårlig så lenge og jeg har vært så lite komfortabel med meg selv og kroppen jeg bor i, ønsker jeg bare å få tatt tak i det.. Problemet mitt akkurat nå er at jeg absolutt ikke vil gå opp igjen, og det vil jeg jo gjøre om jeg kutter ned/opp på trening/mat. Dette stresser meg veldig, så jeg legger stadig til mer trening... Prøver å holde meg unna de tingene du nevner, men grove korn typer blir det en del av- knekkebrød, hva bruker du som alternativ der? Jeg liker ikke å bruke tid på mat så trenger enkle måltider. Er blodtype A og spiser mye kylling og tomat, så det skal jeg prøve å få gjort noe med! En typisk dag hva kosthold angår: Frokost: 100g cottage cheese, 20g syltetøy u sukker, 1 fiber knekkebrød med makrell i tomat Lunch 1: 3 fiber knekkebrød med makrell i tomat, eller kylling/skinke pålegg, kan også bruke riskaker Lunch 2: protein bar Middag: 1 porsjon med kyllingsalat, kylling eller svine wok, grønnsakssuppe, fiskesuppe, fullkornspasta med tomatsaus- mye grønnsaker i alt( størrelse på porsjon avhenger av hvor mange kcal det er i maten) Kveldsmat: samme som frokost Det er godt mulig sammensetningen ikke er bra, men jeg prøver å spise godt med proteiner, ikke så mye fett, og spise jevnlig... Ikke vet jeg.. Igjen tusen takk for svar! Hadde en kortslutning i hodet i sted! Blodtype A tåler som regel kylling og kalkun greit. Men hold deg unna tomat og mais. Kan være at du heller ikke tåler melkeprodukter særlig. Noen med blodtype A kan slite med vekta om de bruker melkeprodukter. Rødt kjøtt kan også være problematisk for en del med din blodtype. Ut fra eksemplet du gir så vil du enkelte dager ha kornprodukter til tre måltider. Det kan hende det er det du reagerer på. Lunsj kan du i hvert fall kutte ut kornproduktene. Ta middagsrester fra dagen før (rester av en wok, salat, bakte grønnsaker osv.) eller lag en salat. Lager du større porsjoner med salat til middag kan du samtidig ha nok til lunsj dagen etterpå. Omelett er også greit å ha med til lunsj sammen med salat, likeså egg, en boks tunfisk e.l. Du trenger ikke bruke særlig mer tid på maten om du bare får nye vaner. Riskaker kan du like gjerne kutte helt ut først som sist. Puffet ris er omtrent som å spise sukker med skje - påvirker blodsukkeret ditt veldig! Da hjelper det ikke om det kalorimessig er lite kalorier, for blodsukkerstigningen i etterkant av at du har spist riskakene gjør at du må produsere mye insulin - og insulin er et hormon som i tillegg til å normalisere blodsukkeret ditt også virker som et fettlagrende hormon, og i tillegg hemmer det fett-tap. Samme med andre raske karbohydrater. Hva med å kutte en av de hardere treningene dine og bytte det ut med en yogatime i steden for? Da får du brukt deg litt, men samtidig blir det nedstressing og balansering av kroppen. Anonymous poster hash: 5c3b0...6ec
MBSS Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Takk for forslag og råd. Jeg skal til legen neste uke, så får vi se hva legen mener i forhold til kostholdsveileder og sånt. Ellers skal jeg bruke det dere kommer med, det er jo enkle bytter og salat er absolutt en favoritt så det er lett å velge.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Sitat HI: Problemet mitt akkurat nå er at jeg absolutt ikke vil gå opp igjen, og det vil jeg jo gjøre om jeg kutter ned/opp på trening/mat. Dette stresser meg veldig, så jeg legger stadig til mer trening... Dette er første tankesteg på vei mot en spise/treningsforstyrrelse. Det står ingenting om hvor høy du er, men 64 kilo for meg på 180 for eksempel, er så lite at jeg fortsatt var regent som undervektig da jeg var innlagt for anorexia som ung (da målte man selvsagt kroppsmasse generelt og fordeling av vekt av indre organer, ben mm) Altså, jeg var 44 da jeg ble innlagt, og da jeg ble skrevet ut var jeg mellom 55-60, med beskjed om at med min kroppssammensetning, om jeg ville være trent og sunn burde veie MINST 70 kilo, men at ca 75 kilo, avhengig av muskelmasse burde være målet......... Jeg tror du trener for mye og faktisk spiser en del mindre enn du sier. Jeg tror, med ette sitatet at du heller overdriver antall kcal du spiser, eller inn/runder av OPP når du legger inn gram av ulike matvarer du spiser også trekker du fra intensitet og tid på trening. Har du trent 55 min INTENS, så skriver du tre kvarter moderat til høy trening..... Bare for og komme med et eksempel. Dårlig søvn kan komme av underernæring/feilernåring og/eller overtrening. Et av de første tegn p åat man overdriver trening og/eller diett er trøbbel med søvn. Kroppen er i "kriseberedskap" nemmelig. Nå skal ikke jeg krisemaksimere noe her, men av hva du skriver, så kjenner jeg til og legger merke til de ord og uttrykk du bruker for og gjøre deg sunn i både hode og kropp, samtidig som det sitatet,- OG andre ord/uttrykk viser at du ikke er helt "på plass" i hodet ditt. At du har tatt det LITT for langt....Uten at jeg sier du ER syk, eller kommer til og bli det. Men jeg tror tiden er inne for og ta en test av psykisk helse: Når du når målet ditt, vektmessig, hvordan har du da tenkt og "avslutte "Prosessen og finne den mengde/type mat og mengde/type trening du må gjennom for og HOLDE den? skal du gå ned "Litt ekstra" så du ha noe og "prøve og feile på"? Eller hvordan tenker du det? Om du ser for deg ei langhelg med mann og barn, torsdag-søndag. Kan du dra et sted uten treningsstudio? Et sted det KANSKJE ikke er mulig og jogge en gang? Og selvsagt, bagasjerestriksjoner gjør at kettelbells/manualer eller annet tyngre treningsutstyr må bli hjemme. Rett og slett, tre dager uten trening? Hvordan føler du deg, med tanke om ei slik helg? Kan du prøve ei slik helg hjemme neste helg? Eller gir det deg "panikk"? Om du blir bedt til kaffe og kaker i kveld, bursdag altså, tenker du da som noe av det første at det ikk epasser med trening eller matopplegget ditt, eller synes du det bare er koselig og at det skal bli deilig med en sosial kveld med god kake og småprat med kjentfolk......Dette er bare eksempler, men håper du skjønner hvor jeg vil med en "test"... Selv kjører jeg slike tester jevnlig, rett og slett for og forsikre meg om at JEG har kontroll på mat og trening og ikke motsatt. Nå gruer jeg meg som en hund til ferien, da jeg ikke vet om jeg får trent. Samt at hele sommeren er amputert treningsmessig, da jeg i stedet for ei ukentlig langøkt på 16-19 km, og tre kortere økter, må ta bare kortøkter på 10-11km. Fordi jeg har et barn på krykker, og da får jeg dårlig samvittighet av og etterlate ham alene hjemme i særlig mye over en time for at JEG skal trene... En vanlig sommer så kan jeg ta langtur og sende ham på sykkeltur SAMMEN med meg eller for og se om venner er hjemme.... Men nå er sommeren i gang og jeg føler det skal gå greit. Og ei eller to langøkter i løpet av barnets 8 uker ferie, skal jeg få til.:Jeg jobber og har bare tre uker ferie selv i sommer da, slik at barnevakt/selskapdsdamer/-venner bruker jeg mye den tid jeg er på jobb. Føler meg dum om jeg må spørre om MER selskap til ham fordi jeg skal trene... igjen, små ting som det er tungt og tenke på når man har forholdsvis "strenge rutiner",- men små ting det er megaviktig og bryte nå og da for og holde hode friskt. Og ferieturen jeg gruer meg til, jeg vet det går bra når vi først er der.. Så hver ferie vi drar på så går ting litt letter og jeg ser litt mindre mørkt på flere dager på rad uten trening. Lykke til! Lykke til:) Anonymous poster hash: cb181...9b5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Takk for forslag og råd. Jeg skal til legen neste uke, så får vi se hva legen mener i forhold til kostholdsveileder og sånt. Ellers skal jeg bruke det dere kommer med, det er jo enkle bytter og salat er absolutt en favoritt så det er lett å velge. Jeg synes du bør være forsiktig med å ta til deg råd om diverse humbug-dietter a la blodtypediett fra DiB-hønene. Snakk med kostholdsveileder eller ernæringsfysiolog. Å kombinere flere poppis-dietter vil ikke gjøre deg noe bra. Ellers har jeg hørt (som sagt, ikke sikker) at veldig lite søvn forsinker metabolismen og kan gjøre det så å si umulig å gå ned. Sliter med det samme, de siste 3 kiloene jeg skal ned sitter som støpt fordi jeg aldri sover nok. Men har man små barn, får man som regel ikke gjort så mye med det. Lykke til! Anonymous poster hash: ffedb...6b2
MBSS Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 Takk for at dere bryr dere og kommer med egne erfaringer! Jeg er 163 høy, så langt fra underernært og har nok ikke gått så langt som du over her beskriver. Kjenner meg igjen med at jeg heller legger til litt ekstra på mat og regner et tillegg på 200kcal hver dag, tilfelle jeg spiser noe ekstra i løpet av dagen, eller regner litt feil.. Likevel, jeg klarer å slappe av en dag innimellom, er bare veldig nøye på å trene dagene rundt og spise veldig sparsommelig ellers den dagen.. Planen er å komme meg ned under 60- 58 eller så, mange her inne mener vel det er altfor mye, men tror det kan være en passende vekt for meg. Hvordan jeg skal holde meg der er jeg usikker på, akkurat nå føles det som om jeg må fortsette det regime jeg har nå og kanskje bare ha en dag i uken hvor jeg tillater litt utskeielse. Jeg går som nevnt til en psykiatrisk sykepleier som hjelper meg med søvn og som sikkert ville fanget opp om det var noe annet å ta tak i. Søvnen har vært et problem lenge før jeg gikk inn aktivt for å gå ned i vekt, så det kom nok ikke pga slanking. At de to påvirker hverandre kan nok godt hende, men usikker på hva mer jeg kan gjøre. Skal som sakt til legen neste uke, så vi får se hva hun sier.. Men synes det er godt å få høre andres erfaringer underveis her, så får jeg kanskje noen tips til hva jeg kan spørre legen om og kanskje da på sikt finne løsningen for meg...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Takk for at dere bryr dere og kommer med egne erfaringer! Jeg er 163 høy, så langt fra underernært og har nok ikke gått så langt som du over her beskriver. Kjenner meg igjen med at jeg heller legger til litt ekstra på mat og regner et tillegg på 200kcal hver dag, tilfelle jeg spiser noe ekstra i løpet av dagen, eller regner litt feil.. Likevel, jeg klarer å slappe av en dag innimellom, er bare veldig nøye på å trene dagene rundt og spise veldig sparsommelig ellers den dagen.. Planen er å komme meg ned under 60- 58 eller så, mange her inne mener vel det er altfor mye, men tror det kan være en passende vekt for meg. Hvordan jeg skal holde meg der er jeg usikker på, akkurat nå føles det som om jeg må fortsette det regime jeg har nå og kanskje bare ha en dag i uken hvor jeg tillater litt utskeielse. Jeg går som nevnt til en psykiatrisk sykepleier som hjelper meg med søvn og som sikkert ville fanget opp om det var noe annet å ta tak i. Søvnen har vært et problem lenge før jeg gikk inn aktivt for å gå ned i vekt, så det kom nok ikke pga slanking. At de to påvirker hverandre kan nok godt hende, men usikker på hva mer jeg kan gjøre. Skal som sakt til legen neste uke, så vi får se hva hun sier.. Men synes det er godt å få høre andres erfaringer underveis her, så får jeg kanskje noen tips til hva jeg kan spørre legen om og kanskje da på sikt finne løsningen for meg... Hvorfor være å opptatt av tall? Du blir bare misfornøyd om du har et spesifikt antall kg du MÅ være for å føle deg bra. For om du kun tenker kg vil du egentlig aldri bli fornøyd. Det må da være bedre å sikte seg inn på en sterk og sunn kropp? Tren vekter, tunge vekter, så skal du se at du får drømmekroppen etter en stund. En sterk kropp er så veldig mye penere enn en spinkel og tynn.. Anonymous poster hash: 9e3f2...0c8
MBSS Skrevet 26. juni 2014 #15 Skrevet 26. juni 2014 Misfornøyd vil jeg nok desverre alltid være, men om jeg setter meg et mål, har jeg noe å gå etter ihvertfall. Sterk og sunn kropp vil jeg påstå at jeg har hatt hele tiden, uavhengig av vekt, men klarer ikke å 'ta til takke' med det.. Spinkel og tynn vil jeg nok aldri bli så det er ingen bekymring. Skulle ønske jeg klarte å droppe tallene, men uten dem sliter jeg med å se framgang i det hele tatt, så for meg har det nok blitt litt målet på om jeg har vært 'flink' eller ikke..
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #16 Skrevet 26. juni 2014 Misfornøyd vil jeg nok desverre alltid være, men om jeg setter meg et mål, har jeg noe å gå etter ihvertfall. Sterk og sunn kropp vil jeg påstå at jeg har hatt hele tiden, uavhengig av vekt, men klarer ikke å 'ta til takke' med det.. Spinkel og tynn vil jeg nok aldri bli så det er ingen bekymring. Skulle ønske jeg klarte å droppe tallene, men uten dem sliter jeg med å se framgang i det hele tatt, så for meg har det nok blitt litt målet på om jeg har vært 'flink' eller ikke.. Da synes jeg du skal sette deg fysiske prestasjonsmål i stedet. Hva med og løpe 10 km på 50 min, eller på 60 min, alt etter hva du bruker nå? Også finner du deg et styrkemål i tillegg. Hva med 10 push ups, hvor brystkassa er ned i gulvet. Eller om du klarer det allerede nå,- 30stk? Altså, finn noen øvelser, en utholdende (som kan gå på og jogge sammenhengende 10km, 30 km eller hva som passer deg, eller være og gjennomføre en distanse du allerede "har inne" på en mye bedre tid) og en (eller flere) styrkeøvelse du vil forbedre deg i og jobb mot det. Skal love deg det er mer givende og morsomt. Og fremgangen er så mye enklere og måle. De jeg kjenner som har lykkes med og gå ned gravide kiloene og holdt de unna, er de som har meldt seg på løp, mini-triatlon og liknende som de har hatt som mål i stedet for og gå og veie og måle seg hele tida Anonymous poster hash: cb181...9b5
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #17 Skrevet 26. juni 2014 Har du målt midje osv? Det kan være at dersom du har gått fra forholdsvis utrent til trent, så har du faktisk økt muskelmassen. Jeg gikk ned 2 størrelser i klær og beholdt vekta da jeg begynte å trene etter ikke å ha kunnet trene en laaaang periode. Forøvrig merker jeg veldig forskjell på kaloribehovet nå som jeg har forholdsvis mye muskler i forhold til da jeg ikke hadde det. Muskler forbrenner fett. Anonymous poster hash: 7422d...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå