Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Min gutt på 2.5 har nettopp sluttet med bleier. Det gikk overaskende greit bortsett fra litt angst for å bæsje på do. Når kan man forvente at de ordner seg selv på do? Først og fremst med bare tissing. Han liker best potta og tømmer selv. Men vil ikke gå på do helt alene selv om han greier fint ta klær av, tisse og klær på selv. Hvor lenge er det ok å følge/hjelpe ham? Og når greier de nr to og det å tørke selv? Noen tips til det å få bæsje på do? Bruker dere doring og krakk foran do for at de skal nå opp? Hvor lenge trengs det? Og setter dere unga klask ned på doringen på offentlige doer? Jeg sitter ikke selv fordi jeg synes det er ekkelt... Anonymous poster hash: 9b72c...73e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Min er ett år eldre, men har nettopp slutta med bleia. Han klarer også å kle av seg og sette seg på do, men han vil helst ha hjelp. Vi har krakk og doring, har ikke brukt potte. Jeg syns han er liten enda jeg, så jeg tenker jeg hjelper en stund til. Innen han blir 4 år (6mnd til) så tenker jeg at han klarer å gå på do alene. Men tørke seg tror jeg nok han trenger hjelp til enda, men tenker at vi begynner å øve på det etter hvert. Til han er førskolebarn mener jeg at han minimum burde tørke seg selv og klare seg helt alene på do. Vi setter han på doringen på offentlig toalett, det er ikke det som sprer bakterier, det er nøye håndvask som er viktigst (noe som er mye fokus på her i huset og som er grunnen til at vi nesten _aldri_ er syk) Dette er mine tanker, men jeg lurer også på hva andre tenker? Anonymous poster hash: b0415...220
Honningmelon Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Jenta mi er 3 år og går på do alene når hun må tisse. Hun tørker seg og kler på og av seg selv. Og vasker hender etterpå. Når hun må bæsje får hun hjelp til tørk. Brukte doring og krakk en god stund. Nå vil hun ikke bruke hverken doring eller krakk. Jeg bestakk henne med godteri for å få henne til å bæsje på do, og det funket
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Guttene klarte seg på tissingen fra de sluttet med bleie som 2,5-åringer, mens jenta måtte hjelpes litt fram til hun var 3-3,5 år fordi hun ikke tørket godt nok alltid og ble sår. Helt selvhjulpne på do har de vært fra de var ca 4 år gamle (noen mnd etter bursdagen), altså da har de tørket etter bæsjing også. Jeg har inntrykk av at mine har vært litt tidlig her, for det har skjedd mange ganger at små venner på 4,5-5 år har måtte hatt hjelp til å tørke bak. En gang hadde vi en 6-åring i 1. klasse også, men da nektet jeg å tørke og forklarte i stede hva han skulle gjøre. Ble helt flau på vegne av foreldrene som ikke hadde lært et så stort barn noe så enkelt... Anonymous poster hash: e8d0d...42d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Fra hun var nesten 3 år klarte hun fint å ordne seg selv på do etter tissing. Å tørke seg bak får hun ikke helt til enda (hun er 4 år nå), men vi øver på det. Anonymous poster hash: 9d9bc...8ce
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Jeg jobbet i barnehage ett år, da var det noen av de største barna (de som har sitt siste år i barnehage) som trengte hjelp med tørking etter bæsj i august, men i løpet av høsten klarte de aller fleste seg selv, slik at de var selvhjulpne i minst 8mnd før de begynte på skolen. Tror lysten til å klare seg selv ble stor ved å observere at andre unger på samme alder klarte seg selv. :-) Noen klarte seg selvfølgelig selv da de var mindre enn det. :-) Anonymous poster hash: e56d5...729
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå