Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Hvordan er kveldene der? Min 11-åring har til nå lagt seg i 21-21.15-tiden om kvelden alle kvelder utenom i ferier pga at han har søvnvansker og må ha veldig faste rutiner rundt søvn. Nå ser vi at han har litt mindre søvnbehov og skal flytte leggetiden til 21.30-21.45 etter sommeren. I sommer regner jeg med at klokken fort blir 22-23. Men da blir det jo også litt annerledes for oss som familie. Nå er det jo sånn at når klokken er 21, så er det fortsatt voksentid igjen, men til høsten vil jo han være oppe nesten like lenge som meg som har behov for tidlige kvelder for å fungere dagen etter (jeg legger meg i 22.30-tiden). Jeg lurer litt på hvordan kveldene arter seg for dere som har så store barn at de er nesten like lenge oppe som dere selv? Er dere sammen med dem hele tiden? Ser de tv, spiller, finner dere på noe sammen? osv. Anonymous poster hash: 2e72d...b56
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Voksentid er stikkordet! Kl 21 sier jeg til min 11-åring (med mindre vi ser film eller gjør noe annet sammen) at fra nå og frem til leggetid kan du være på rommet. Funker helt fint :-) Anonymous poster hash: 627c5...7ac
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har en 12 åring. Han legger seg som regel 10:00 på skoledager og kan lett være oppe til 23:00-23:30 i en helg/ferie. Han klager for han er alltid første mann som må avslutte dataspill i vennegjengen. De spiller online. Anonymous poster hash: a30d3...f8f
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Her i huset må 12 åringer legge seg klokka 21 i hverdagen om det ikke er noe spesielt som gjør at leggetiden kan drøyes litt. Om alle andre får spille lenger, så dem om det. Det er lov å ligge å lese (men ikke på nettbrett/telefon) om det er vanskelig å sovne.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er super streng jeg, så min 11 åring må i seng 20.30 på hverdager. Ligger og leser ganske lenge da, så sovner jo ikke Før ca 21.30 (leser like lenge uansett når han legger seg) Får ikke ha noe med skjerm på rommet på kvelden!! I helgene og ferier legger han seg 21.00 Tenkte å flytte leggetid til kl 21.00 til høsten Anonymous poster hash: 1d35d...87f
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har alltid selv hatt lite behov for søvn. Klarer meg fint med 5 timer. Dette har nok 12 åringen min arvet. Så jeg synest det er greit at han er oppe til 10:00. Anonymous poster hash: a30d3...f8f
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er super streng jeg, så min 11 åring må i seng 20.30 på hverdager. Ligger og leser ganske lenge da, så sovner jo ikke Før ca 21.30 (leser like lenge uansett når han legger seg) Får ikke ha noe med skjerm på rommet på kvelden!! I helgene og ferier legger han seg 21.00 Tenkte å flytte leggetid til kl 21.00 til høsten Anonymous poster hash: 1d35d...87f Er oppe lenge på sommeren da, er ikke så streng Anonymous poster hash: 1d35d...87f
sug lut Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Voksentid utraderes i stor grad etterhvert som man får store tenåringer, evt brukes til å vente og hate og hente. Den eneste løsningen jeg ser er at man har stort nok hus til at man ikke merker at det er våkne storebarn i huset, dvs barn som ikke bare vil sitte på rommet, som spiser i elleve-tolvtida, osv.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Man kan jo ha regelen om at de må være i seng innen en viss tid, men at de ikke nødvendigvis må lege seg til å sove- dvs, gutten din kan vel få beskjed om å pusse tenner og legge seg i sengen, mens han kan få lov til å lese, spille eller noe annet i en time eller to etter han har lagt seg? Jeg vet min svigerinne hadde det slik med min niese som også trengte lite søvn ift andre på hennes alder. For øvrig er jeg glad for at vi også har en kjellerstue der de som vil kan trekke seg tilbake for å se det de selv vil på tv.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Min er 12 år. legger seg 21 når det er skole,det er noe han har valgt selv,fordi han synes det var vanskelig og stå opp, står opp halv åtte hver dag. Ferier og helger er oppe til senest 23 30 og sover til 11 stort sett Anonymous poster hash: b0cc2...8d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Voksentid utraderes i stor grad etterhvert som man får store tenåringer, evt brukes til å vente og hate og hente. Den eneste løsningen jeg ser er at man har stort nok hus til at man ikke merker at det er våkne storebarn i huset, dvs barn som ikke bare vil sitte på rommet, som spiser i elleve-tolvtida, osv. Det er i grunnen helt i orden at kvelden strekker seg utover når barna blir eldre, man får jo gjerne mer voksentid på andre tider av døgnet da, men vi har vært dum nok til å få flere barn, så vi har fortsatt barn som må i seng til klokken 20 og spretter opp igjen i 7-tiden. Dermed blir det liksom barn våkne (og hjemme, minste er bare 4,5 år) hele døgnet nå, og selv om jeg elsker dem, så har jeg behov for littegranne voksentid Men vi har stort hus da, med både loftstue og kjellerstue. Det eneste er at jeg føler det fort blir mye tv-titting alene (eller sammen med broren på 10 år) på kvelden, men det gjør kanskje ikke så mye siden de er veldig aktive på dagtid? 11-åring blir 12 år i år og trener 1,5-2 timer 4 dager i uken og er mye med venner på dagtid i helgene. HI Anonymous poster hash: 2e72d...b56
sug lut Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Voksentid utraderes i stor grad etterhvert som man får store tenåringer, evt brukes til å vente og hate og hente. Den eneste løsningen jeg ser er at man har stort nok hus til at man ikke merker at det er våkne storebarn i huset, dvs barn som ikke bare vil sitte på rommet, som spiser i elleve-tolvtida, osv. Det er i grunnen helt i orden at kvelden strekker seg utover når barna blir eldre, man får jo gjerne mer voksentid på andre tider av døgnet da, men vi har vært dum nok til å få flere barn, så vi har fortsatt barn som må i seng til klokken 20 og spretter opp igjen i 7-tiden. Dermed blir det liksom barn våkne (og hjemme, minste er bare 4,5 år) hele døgnet nå, og selv om jeg elsker dem, så har jeg behov for littegranne voksentid HI Anonymous poster hash: 2e72d...b56 Har også erfaring med sånt gap - en som skal hjem til ett om natta og en som legges tidlig og står opp i fem-sekstida. Kan bare si at det er slitsomt...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Voksentid utraderes i stor grad etterhvert som man får store tenåringer, evt brukes til å vente og hate og hente. Den eneste løsningen jeg ser er at man har stort nok hus til at man ikke merker at det er våkne storebarn i huset, dvs barn som ikke bare vil sitte på rommet, som spiser i elleve-tolvtida, osv. Det er i grunnen helt i orden at kvelden strekker seg utover når barna blir eldre, man får jo gjerne mer voksentid på andre tider av døgnet da, men vi har vært dum nok til å få flere barn, så vi har fortsatt barn som må i seng til klokken 20 og spretter opp igjen i 7-tiden. Dermed blir det liksom barn våkne (og hjemme, minste er bare 4,5 år) hele døgnet nå, og selv om jeg elsker dem, så har jeg behov for littegranne voksentid HI Anonymous poster hash: 2e72d...b56 Har også erfaring med sånt gap - en som skal hjem til ett om natta og en som legges tidlig og står opp i fem-sekstida. Kan bare si at det er slitsomt... Samme her. En liten og en stor. Har aldri alene eller voksentid. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: 12f9c...313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå