Gå til innhold

Dere som har barn med Asperger syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange barn har dere? Hvor gamle er de? Fikk dere flere barn etter at dere fikk vite at barnet har Asperger syndrom?

Jeg har en gutt på fire år og en jente på ett år. Vi mistenker at fireåringen har Asperger syndrom. Han er meldt til PPT og skal sannsynligvis utredes snart. Både jeg og mannen har lyst på et barn til, men slik situasjonen er nå virker det både utrivelig og uforsvarlig. Det hadde blitt altfor mye.

Anonymous poster hash: 517ba...582
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nysgjerrig på hvorfor dere mistenker at gutten deres har asperger. Hva er symptomenen på så små barn? Kjenner en stor gutt/ung mann som har det.

Anonymous poster hash: 1939e...175
Skrevet

Dårlig samspill med andre barn

Mye alene i barnehagen

Velger heller å være med voksne enn med barn

Stadige raserianfall

Angst

Dominerende

Veslevoksen

Lite selvstendig

Veldig intens

Det jeg kom på i farten.

HI

Skrevet

Dytter

Skrevet

Mulig jeg ta feil, men jeg er ganske sikker på at en av kriteriene for diagnosen er overdrevent interesse å kunnskap om en ting. f.eks skiheiser, ikke bare er det stor interesse for skiheis, men personen er over gjennomsittet opptatt av hvordan skiheisen er bygd, hvordan den funker, hvor mange skiheisr som finnes i norge osv. En annen ting er vel lite forståelse for visuelle biler, eks "skal vi hoppe over middagen å dra på burgerking?" personen vil da føle trang til å fysisk hoppe over tallerken, før den går.

En annen jeg vet om med asberger er så fasinert av det svenske språket at h"n har lagt om til svensk, konswekvent både skriftlig og muntelig.

Men det er jo selvsagt flere grader av det, bare dette jeg vet var typisk for de jeg har jobbet med som har det. 

Anonymous poster hash: 5233b...887
Skrevet

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er egentlig forskjellen på Aspergers og autisme??

Anonymous poster hash: d75cc...282
Skrevet

Aspergersyndrom er en mild form for autisme.

Det er ikke alle autister som har overdreven interesse for en ting. Noen hopper fra ting til ting, andre har ingen spesiell interesse.

Var på et kurs en gang, og da syntes jeg kursholderen sa det så fint: Har du møtt ett barn med asperger, så har du møtt ET barn med asperger. De er like forskjellige de som alle oss andre.

Anonymous poster hash: 83c82...851

Skrevet

Vår sønn har det og han er fem. Han har ikke fått noe han interesserer seg ekstremt mye for enda. Men som vi har forstått det så kommer det mer og mer jo eldre han blir.

Han kan f.eks se en film gang på gang på gang, han blir aldri lei. Men filmene blir byttet ut, Sist var det frost, nå er det lego filmen han ser på.

Han har også hørt på en CD hver eneste kveld i 8 mnd, han kan hele CD platen utenatt.

Han har også venner i barnehagen, men det er to som er hans nærmeste venner, er ikke de i barnehagen leker han ikke med de andre barna. Han er veldig avhengig av de to.

Det vi merker det mest på er at han er ekstremt høysensetiv, kan ikke ha varm mat, tåler ikke for høy lyd, et skrubbsår for han er KJEMPE vondt og han er utrøstelig. Han er veldig forsiktig, analyserer alt.

Kan skrive mye mer, men har dessverre ikke tid nå

Anonymous poster hash: 8460a...fb9
Skrevet

Noen få ting til, han har mange regler for seg selv. Kan ikke ha løk ved siden av seg for da kan han ikke spise maten, det kan ikke være grønne prikker i maten, maten kan ikke være blandet sammen  på fatet, det må ligge pent. Og ingen kan spise av hans gaffel da kan han ikke bruke den mer for da får han smaken til den personen i seg og det liker han ikke.

Mannen min tenkte seg ikke om en gang vi var i byen å spiste soft is, sønnen vår fikk panikk for isen begynte å smelte og rant ned på fingrene hans. Det taklet han ikke. Så da tok mannen min isen og sleiket av det nederste rundt isen. Gutten vår segnet om på gaten for nå var hele isen ødelagt med pappa sin smak, han fikk helt panikk, skrek og ristet i kroppen. Jeg måtte tørke av isen med en serviett før han ville ha den igjen.

Anonymous poster hash: 8460a...fb9
Skrevet

Jeg har same "problem". Vi har en 2,5 år gammel sønn og jeg har begynt å mistenke at det er noe med ham. Min mann har flere aspergere i slekta si...samtidig har jeg veldig lyst på et barn til og tenker at det blir fint for min sønn å ha søsken senere, spesielt hvis han får problemer med å få venner.

Nei, vi klarer ikke å bestemme oss, vanskelig dette..

Anonymous poster hash: 6670d...317
Skrevet

Dytter igjen. Hvordan er det med søsken? Hvor mange osv. som jeg spurte om i hovedinnlegget?

HI

Skrevet

Jeg har en sønn med aspergers syndrom/ høytfungerende autisme. Da han var liten, opp til ca 8 års alder hadde det vært helt uaktuelt å få flere søsken enn den lillesøsteren som ble født før vi mistenkte noe. Men nå er han ti år gammel og er en veldig rolig, omtenksom og harmonisk gutt. Han har fått tre stesøsken nå uten problemer og som han virkelig er glad i. Nå hadde han blitt en fantastisk storebror til en baby. Men de årene det var som tøffest -nei! Da hadde vi ikke klart å følge han opp på samme måte og gjennom det hjelpe han til å komme ut av mange av "vanskelighetene".

Skrevet

Dytter denne for deg!

Anonymous poster hash: a6c79...a27

Skrevet

Takk for dytting:-)

Skrevet

Takk for dytting:-) Anonymous poster hash: 517ba...582

Ingen problem :-)

Jeg har for øvrig en samboer som har en bror med aspergers. De er 3 søsken og det er kun han broren som har dette ;-)

Anonymous poster hash: a6c79...a27

Skrevet

Hei, vår eldste sønn, 5,5 år er utredet for mulig Asperger. Det er ikke avklart om han har denne diagnosen enda da han oppfører seg en del annerledes hjemme enn i barnehagen. Vi har i tillegg to yngre barn, lillebror som er 2 år yngre, minstejenta er 5 år yngre. Vi valgte å få barn nummer 3 selv om eldstemann har slitt en del sosialt sett og han elsker babyen vår og er veldig snill mot henne:)

Vi har hele tiden ønsket oss tre barn og var enige om at det blir travelt og at vi skal klare det. For oss var det viktig å prøve å få de barna vi ønsket og det går bra -lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 315b9...abd

Skrevet

21:26

Synes han det er greit at dere ikke har tid  til han hele tiden på grunn av yngre søsken?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...