Gå til innhold

Barnehagestart. Plassert i avd med bare yngre barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tvillinger på to år. Vi var på besøk i barnehagen de skal begynne i forrige uke. De er plassert på en avdeling med bare yngre barn. Det er ingen andre som er født i 2012 på avdelingen. Barna mine sitter på vanlig stol/tripp trapp, mens her bruker de høystol fra Ikea og

mange blir matet.

Den nærmeste i alder er 10 måneder yngre. Resten av toåringene går samlet på en annen avd sammen med fire barn født i 2011.

Ville dere sagt fra eller er det greit å være såpass mye eldre? De henger litt etter med språket, så hadde håpet på litt "drahjelp" fra eldre barn.

Anonymous poster hash: 99ce7...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde jeg regert på, ta deg en prat med de som styrer. Dette må være en feil, de er jo faktisk aktivt med på å senke utviklingen til barna. Eldste vår slet med språket da hun som to åring startet i barnehage. Etter et par måneder så hadde hun utviklet seg i super fart og det sa de som jobbet i barnehagen mest sansynlig var på grunn av at hun kom sammen med eldre barn.

Anonymous poster hash: 28b88...ad4
Skrevet

Du kan jo prøve å lufte det med barnehagen, men sannsynligvis er avdelingen/ gruppa med barn fra 2011/2012 fylt opp fra før da barna startet i barnehagen i 1-års alderen og har ikke plass til flere barn. Vi er i litt samme situasjon da jenta vår og to andre barn født i 2012 skal begynne på avdeling med 11 barn født i 2013, noen nesten 1 år yngre. Jeg velger å avvente å se hvordan de organiserer dagene med deling av gruppe, kaste seg sammen med den andre gruppa på basen på tur med de eldste etc. 

De vil jo møte barn fra andre grupper i fellessamling, utelek etc så går seg nok til! 

Anonymous poster hash: c2148...c61
Skrevet

Småbarnsavdeelinger er opp til 3-4 år. Så siden de er to år så er de for små for storbarnsavdeling.

Anonymous poster hash: f9862...465

Skrevet

Småbarnsavdeelinger er opp til 3-4 år. Så siden de er to år så er de for små for storbarnsavdeling.

Ja, jeg vet det. Sønnen min på fem går på storbarnsavdeling i samme barnehage. I denne barnehagen har de delt inn de små barna i ettåringer og toåringer. Mine barn er de eneste toåringene som går sammen med ettåringene.

Skrevet

De tenker sikkert at det er greit siden de er to..

Anonymous poster hash: 30845...d5a
Skrevet

Synes det er uheldig. Eldste har eitt år igjen på småbarnsavdeling og eg synes det er trist at alle dei eldre ungane skal over på storbarn, ho søker seg gjerne til eldre barn og kopierar dei. Men det vil tross alt vere 7 barn født 2012, så vi har ingen grunn til å klage. Hadde det berre vore 2013-ungar på avdelinga ville eg snakka med bhg for å prøve å få ho flytta.

Men det er ikkje sikkert dei har så mykje rom for å gjere det annleis. Vår går på ei 0-4 årsavdeling, det var 0-3 men mangel på storbarnplasdar gjorde at dei måtte halde att to stk som etter alder skulle gått i storbarnsavdeling. Det har gått veldig fint. Men no forsvinn både 2010- og 2011-ungane.

Skrevet

Kan jo hende det begynner flere 2 åringer i august.

Skrevet

De tenker sikkert at det er greit siden de er to..

Anonymous poster hash: 30845...d5a

Helt sikkert, men det er jo litt diskriminerende? De trenger hjelp til å utvikle identiteten sin og er på mange måter i en tvillingboble hvor de leker med hverandre og har sitt eget språk. Synd hvis det skal fortsette i barnehagen.

Skrevet

Nei, det har jeg spurt dem om og det gjør det ikke.

Skrevet

Synes det er uheldig. Eldste har eitt år igjen på småbarnsavdeling og eg synes det er trist at alle dei eldre ungane skal over på storbarn, ho søker seg gjerne til eldre barn og kopierar dei. Men det vil tross alt vere 7 barn født 2012, så vi har ingen grunn til å klage. Hadde det berre vore 2013-ungar på avdelinga ville eg snakka med bhg for å prøve å få ho flytta.

Men det er ikkje sikkert dei har så mykje rom for å gjere det annleis. Vår går på ei 0-4 årsavdeling, det var 0-3 men mangel på storbarnplasdar gjorde at dei måtte halde att to stk som etter alder skulle gått i storbarnsavdeling. Det har gått veldig fint. Men no forsvinn både 2010- og 2011-ungane.

Tusen takk for svar. Tror jeg prater med dem i morgen. Føler at det blir feil at de begynner der. De er godt over babystadiet og er ferdig med "mø" og "bæ". 😉

Skrevet

Herlighet, skjønner dere (alle) som synes dette ikke er bra for utviklingen til barnet osv, men det er virkelig ikke lett å få barnehruppene til å gå opp bestandig. Ikke alle kan blinfornøyd, dessverre..

I min bhg i år er det så mange små at veldig mange små måtte over på 3-4 års gruppa (vi får da omtrent 2 småbarnsavdelinger enn en liten og mellom(3-4 år).

Jeg er sikker på at bhg gjør ditt beste - de vet jo hva som er "riktig" for de ulike alderene.

Men, det skader jo ikke å høre.

Hilsen ped leder

Anonymous poster hash: 3987f...c55

Skrevet

Nei, det har jeg spurt dem om og det gjør det ikke.Anonymous poster hash: 99ce7...913

Kjipt :-(

Skrevet

Her ser jeg at det gikk litt fort i skrivingen, gitt! Sorry!

Skrevet

Herlighet, skjønner dere (alle) som synes dette ikke er bra for utviklingen til barnet osv, men det er virkelig ikke lett å få barnehruppene til å gå opp bestandig. Ikke alle kan blinfornøyd, dessverre..

I min bhg i år er det så mange små at veldig mange små måtte over på 3-4 års gruppa (vi får da omtrent 2 småbarnsavdelinger enn en liten og mellom(3-4 år).

Jeg er sikker på at bhg gjør ditt beste - de vet jo hva som er "riktig" for de ulike alderene.

Men, det skader jo ikke å høre.

Hilsen ped leder

Det har jeg forståelse for, men jeg synes jo at det er kjipt at det gjelder akkurat mine barn. Hvis de skal gå på denne "mini"avdelingen i ett år, blir det ganske stor overgang til storbarnsavdeling neste år.

Skrevet

Eeeehm.... Hvor har du dette fra?

Min var 1 år og 10 mnd da han begynte så smått å komme over på storebarns avdeling. Da han ble 2 år gikk han fast på storebarnsavdeling..

Hos oss er småbarn 10 mnd - 3 år.

Storebarn fra 2 - 6.

Noen blir holdt igjen på småbarn litt lenger, mens de fleste 2 åringer flyttes over fra høsten det året de fyller 2.

Skrevet

Eeeehm.... Hvor har du dette fra?

Min var 1 år og 10 mnd da han begynte så smått å komme over på storebarns avdeling. Da han ble 2 år gikk han fast på storebarnsavdeling..

Hos oss er småbarn 10 mnd - 3 år.

Storebarn fra 2 - 6.

Noen blir holdt igjen på småbarn litt lenger, mens de fleste 2 åringer flyttes over fra høsten det året de fyller 2.

Hvordan gikk overflyttingen fra småbarn til storbarnsavdeling, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...