Akuma Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Hei :-) Hva tenker dere om naturbarnehage? Noen som har erfaringer? Har også tenkt på gårdsbarnehage, er det noe av det samme? Jeg er førstegangsfødende :-) Så jeg har egentlig null peiling! Er barna noe inne i det hele tatt? Håper på svar
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 Leste nylig en reportasje i lokalavisen. Der sto det at lærerne på skolen opplevde at barn fra natur og gårdsbarnehagen var flinkere til å sitte i ro og ta til seg lærdom. En psykolog uttalte seg om dette og sa at det var lite forskning på dette men at på generelt grunnlag var barn som var mye ute og også godt utviklet motorisk litt mer skoleklar, hjernen var mer klar for å ta til seg lærdom. Om det er tilfeldighet aner jeg ikke men var spennende å lese da vår lille skal begynne i gårdsbarnehage. :-) Anonymous poster hash: e56cf...8df
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Leste nylig en reportasje i lokalavisen. Der sto det at lærerne på skolen opplevde at barn fra natur og gårdsbarnehagen var flinkere til å sitte i ro og ta til seg lærdom. En psykolog uttalte seg om dette og sa at det var lite forskning på dette men at på generelt grunnlag var barn som var mye ute og også godt utviklet motorisk litt mer skoleklar, hjernen var mer klar for å ta til seg lærdom. Om det er tilfeldighet aner jeg ikke men var spennende å lese da vår lille skal begynne i gårdsbarnehage. :-)Anonymous poster hash: e56cf...8df Vi har samme erfaring og har fått samme tilbakemelding fra barnas lærere. Anonymous poster hash: f71a3...0c4
Akuma Skrevet 22. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2014 Så herlig å høre Er de ute fra de kommer til de drar? Og har mange naturbarnehager småbarnsavd?
NormaJean Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 Mine barn går i naturbarnehage. Eneste negative jeg har å bemerke er vel at de sliter seg i gjennom x antall uteklær igjennom året😜 men det er helt ok altså.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #6 Skrevet 22. juni 2014 Det er store forskjeller fra bhg til bhg. Så hvordan deg er i den bhg du har tenkt å søke om plass i, må du nesten sjekke. I "vår" naturbarnehage så er ungene mye ute. Men de har et par dager i uken da de er inne på formiddagen og lærer om forskjellige ting. Barna på småsiden er ikke ute om det er veldig kaldt eller styrtregn. De har lavvo som de bruker mye og har et fantastisk uteområde Anbefaler virkelig naturbhg Gårdsbhg har jo dyr, men det har vår bhg og (høner, kaniner, hamster og hester) Anonymous poster hash: 0da4a...ded
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Se ann barnet litt, trives det ute? Har det allergier eller andre ting som gjør det vanskelig? Jeg har en mor som jobber i utebarnehage, og hun undrer noen ganger på hvordan foreldre tenker når de søker barna inn i utebarnehage. Ett barn var så allergisk at det hadde problemerr i hele pollensesongen, reinsstyrskinn som de hadde til å sitte på ute kunne de ikke lenger bruke osv. Slikt går utover de andr barna, det stopper mye av det barnehagen pleier å gjøre og ønsker å gjøre. I slike tilfeller er det dårlig tenkt av foreldre og lite gjennomtenkt. Ute kan ikke barn skjermes for annet pollen, så barnet blir så dårlig at de ikke kan dra på tur blandt annet. Har du ett barn som liker seg best inne, og ikke liker å bli skittent blr du tenke deg ekstra nøye om. Det er stor forskjell på å presse ungene til å gå noen turerer i uka med barnehagen og å presse de til å være ute hele døgnet uansett vær og årstid. Hos min mor er de ute såfremt det ikke lyner. De er midt i skogen, ikke det beste stedet å være når det lyner så da går de inn i barnehagen. Barnehagen har ikke plass til de, men i slike tilfellerpresser de seg inn. De er ute såfremt det ikke er ekstrekulde. Om gradestokken går over 15minus vurderer de om de skal gå inn, men jo ikke plass til de i barnehagen så det blir å gå oppå andre. Men de har lavvo og grillhytte, slik at de har steder å være som er varmt når det er veldig kaldt ute. Jeg kunne hatt barn i nsturbarnehage, menjeg valgte barnehagen rett borte i gata. Ønsket at de skulle gå i barnehage med venner de bodde i samme gate med og muligens begynte på skolen med. Jeg har barn som liker å være ute, men jeg tror kanskje de ikke hadde trivdes også. Minstemor som er den som er mest ute her, er også den som likere å ha valgfriheten til å kunne trekke seg inn når hun ønsker. Så glad jeg valgte som jeg gjorde,barnehagen rett borte i gata. Der trivdes de utrolig bra. Kunne være ute veldig mye, planlagt lengre turerer var det ikke veldig mye av, men sjeldentde var en hel dag i barnehagen. De gikk til fotballbanen, gikk på blåbærtur, tok ensykkeltur rundt i lysløypa, dro til akebakken. Slike gjorde de når de hadde lyst, tid og anledning. Barnehagen ligger genialt til med det meste rett ute for portene, slik at det måtte ikke planlegges for å gjøre noe utenfor barnehagen. Og ønsket de en kosedag inne om det sprutregna gjorde de det uten dårlig samvittighet, ønsket noen barn å ut i regnet fikk de lov til det. Anonymous poster hash: 575e3...564
Akuma Skrevet 24. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2014 Ja, om barnet har allergier så må man jo ta høyde for det. Ser absolutt problemstillingen om bebisen skulle hatt pollenallergi eller noe som gjør at det setter en demper på de andre barna. Ikke minst gjør det til at barnet mitt ville blitt "annerledes" kanskje? Er kanskje ikke det beste det heller :-) Mye man skal tenke på! Men tusen takk for mange fine tilbakemeldinger!!
petite fleur Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Sønnen min går i friluftsbarnehage, og de er ute 6-8 timer hver dag. I tillegg til mange allerede nevnte fordeler ved å gå i friluftsbarnehage, er det en til som er viktig for oss: Vår meget aktive og til tider høylytte sønn er absolutt i sitt rette element når han får brukt kropp og sinn ute i naturen. Ute kan han rope litt og herje litt uten at de voksne må hysje på ham hele tiden, noe det fort blir en del av inne. Han har en stor dose nysgjerrighet og pågangsdriv, og det passer perfekt med friluftsliv Når han blir hentet i bhg er han sliten og fornøyd, og jeg er overbevist om at han er en mye gladere gutt enn han ville vært i en vanlig bhg.
scarecrow2011 Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Vær obs på at mange utegrupper bare tar barn fra 3 år og oppover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå