Gå til innhold

Flytte over grensen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det vi har snakket om i så mange år, skal endelig bli realisert. Vi skal flytte til Sverige, til byen der min mann kommer fra (har felles venner, og hans familie der). Vi mangler litt sparing å at han får fullført lappen før vi pakker bilen å reiser. 

Jeg har jo da funnet denne siden som forklarer hva man skal og bør gjøre når en er flyttet til Sverige, for å kunne skatte, omregistrering på bil osv. Men det jeg lurer på, er i hvilken rekkefølge alt skal gjøres? Vi har jo da også med oss barnet vårt, og det blir å bo i Sverige permanent. Noen som kanskje har peiling på når vi bør gjøre hva rundt flyttingen? 

Anonymous poster hash: f322d...7d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det förste dere må gjöre når dere flytter over er å få dere svenskt personnummer. Man må ha det når man bor her. Overalt når du skal noe så spör dem etter dette. Gå til skatteverket. Går fort for at dere kommer fra Norge. Dere kan bruke den norskreg bilen i 1 år för du må registrere den svensk.

Skrevet

Om barnet skal gå i barnehage, så gå inn på komunens hjem side og så kan du söke på barnehager. Hvor skal dere flytte?

Skrevet

Takk for svar! 

Jeg har forstått det slik at folkeregistrering må skje innen èn uke etter flytting til Sverige? 
Da trenger vi vel ikke å stresse ang omregistrering på bilen nei, hva med lappen? Må den flyttes over til Sverige også? Når bør vi så gjøre dette? 

Ja barnet skal i en førskole, det er planlagt etter samtale at han skal inn her: http://ekofroet.se/ i Härnösand da vi har vennepar med barn der fra før og kjenner til førskolen fra før. 

Takk for svar! 

Skrevet

For at barnet skal få gå i barnehagen i Sverige, så må du være i jobb!

Anonymous poster hash: 2d6e4...e0d
Skrevet

Du trenger ikke å ha svenskt förerkort. Norsk er like bra. Og du må ikke ha jobb for at barn skal gå i förskolan. Men det kan hende at du får ha barnet bare 15 timer i uka. Om du ikke bor i Stockholm. Da kan du ha barnet heltid om du vil.

Skrevet

Lykke til. Det kommer til å gå bra. Jeg har bodd her i 5 år nå og stortrives. Bor i Stockholm

Skrevet

Her er det han som skal jobbe det første året ettersom at vi flytter pga hans jobb, planen er at jeg skal ha barnet hjemme det første året før jeg skal ut i deltidsjobb der, jeg fortsetter nemlig studier herfra mens jeg er der første året. :-) 

Men når jeg leser på disse sidene, så leser jeg om så mye at det hele virker noe overveldende å komme i gang med og det er jaggu ikke lett å vite hvor jeg skal starte og med hva :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...