Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Minsten har fått melkeallergi og vi har fått streng beskjed om å holde oss unna kumelk. Får ikke bruke laktoseredusert heller. Har prøvd oss med soyamelk, rismelk og havremelk. Yoghurt av soya og smør uten melk. Har ikke funnet erstatning for rømme, fløte og surmelk. Hva bruker dere? Anonymous poster hash: 82bf9...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Det finnes både soya og havre-erstatninger for fløte i hvert fall, men varierer veldig med utvalg. Større butikker eller større helsekoster har gjerne større utvalg. Eller ser det å spørre. Surmelk og rømme er jeg ikke sikker på om det finnes noe som kan brukes i steden for. Mener å huske at jeg kanskje har sett et soyaprodukt som skal minne om rømme, men det er lenge siden og husker ikke hvor jeg så det. Det finnes både "hvitost" og smøreoster basert på soya også. Jeg prøver å tenke mat uten melk og bruker minst mulig erstatninger. Men ting går seg til, man finner sin måte å gjøre det på etter hvert. Vær obs på å lese alle innholdsfortegnelser også, mye godteri, pålegg, potetgull, halvfabrikata som inneholder melkeprodukt i en eller annen form. Anonymous poster hash: 31f60...79f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Rømme finnes på enkelte helsekost og smaker høgg, surmelk har jeg aldri hatt behov for å erstatte. Fløte må du skille mellom matfløte og dessertfløte da sistnevnte smaker vanilje. Samme med soyamelk i mat, bruk den røde usøtede eller så smaker det vanilje Melkeallergi er heldigvis en enkel allergi matmessig. Prøvd kokosmelk forresten? Godt i mat. Anonymous poster hash: 906bd...6f8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Takk for svar. Er ikke lenge siden vi begynte så alt dette er så nytt for oss. Anonymous poster hash: 82bf9...69b
Siamese Hellhound Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Er det laktosen eller melkeproteinet hun ikke tåler? Se forøvrig en nettside som heter utenmelk.no, kanskje den kan hjelpe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå