Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 De er hyggelig, men holder seg mye for seg selv, og er veldig religiøse. De har 5 barn, nå har far reist med den eldste datteren på 10 år, bare de 2 til Somalia, Jeg syntes dette høres litt skummelt ut. Tenker på tvangsekteskap eller omskjæring :-( Anonymous poster hash: 007e5...d78
Berta_78 Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag. Det hjelper vel ikke så mye nå da, om faren allerede har tatt datteren med seg til Somalia. En får heller håpe at det ikke er som hi frykter, at hun skal omskjæres. Anonymous poster hash: 1f015...923
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag. Jeg har tidligere prøvd å bli kjent med dem. Våre barn på samme alder leker lit sammen nemlig Anonymous poster hash: 007e5...d78
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9
Berta_78 Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Da ringer du barnevernet når de kommer hjem og så setter de opp til underlivssjekk av jenta. Anonymous poster hash: c4975...9c6
Gjest Julia1984 Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Jeg synes du skal bry deg! Ta en tlf til bv og forhør deg...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg. Naive damer som deg er med på at folk blir lemlestet iallefall. Anonymous poster hash: c4975...9c6
Tough Shit Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg. Naive damer som deg er med på at folk blir lemlestet iallefall. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Er forsåvidt enig i at hun fremstår noe naiv med tanke på at det er akkurat somalske innvandrere som har hatt tilknyttning til denne problematikken de siste 10 årene. Det er desverre en gang slik at det ofte er fredre som reier på "ferie" men jentebarn i denne aldreren. Ofte varsler flyselvskapet BV når det bestilles reiser til Somalia med far og jentebarn. Når dette er sagt er det langt fra greit at du svarer denne damen med slike beskyldninger. Upassende og ikke minst udannet.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Synes du bør ta kontakt med bv så fort som mulig. Kanskje du kan forhindre noe ved at de tar kontakt å sier at de vil undersøke dette nærmere etter "ferien". Dette handler ikke om å ha fordommer, men en reell problematikk. Det er jo ikke uten grunn at du tenker dette. Veldig spesielt at far og datter reiser på feire sammen bare de. Ok, ingen kan jo være 100% sikre, men det er overveiende sansynlig at det er snakk om omskjæring. Håper virkelig du ringer til bv å bare hører med de hva de tenker om situasjonen, så får det være opp til dem hva de ønsker å gjøre med det. Du trenger jo ikke melde før du har lufta saken med de for å høre hva du bør gjøre Anonymous poster hash: ff1d7...3bf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #12 Skrevet 21. juni 2014 98% av somaliske damer er omskjært. You do the math. Så han tok med dattera til hjemlandet (som de flyktet fra i frykt for livet, jaja alt blir bedre med en gang man har fast oppholdstillatelse i europa et sted). Jeg hadde tatt en telefon med barnevernet. Men det vil nok ikke hjelpe en drit, det har skjedd allerede og det offentlige i Norge vil helst ikke vite om det, da må de ikke gjøre noe heller. Anonymous poster hash: ca0cf...a96
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #13 Skrevet 21. juni 2014 Legg en lapp i postkassa der det står at hun vil bli sjekket ved hjemreise. De vet kanskje ikke hvordan det fungerer med slike saker i norge, og kanskje de blir skremt fra å gjennomføre... om det ikke er for seint. Lenge siden de dro? Anonymous poster hash: ff1d7...3bf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #14 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg. Naive damer som deg er med på at folk blir lemlestet iallefall. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Er forsåvidt enig i at hun fremstår noe naiv med tanke på at det er akkurat somalske innvandrere som har hatt tilknyttning til denne problematikken de siste 10 årene. Det er desverre en gang slik at det ofte er fredre som reier på "ferie" men jentebarn i denne aldreren. Ofte varsler flyselvskapet BV når det bestilles reiser til Somalia med far og jentebarn. Når dette er sagt er det langt fra greit at du svarer denne damen med slike beskyldninger. Upassende og ikke minst udannet. Jeg syns det er mer upassende å komme med rasismebeskyldninger når det gjelder en slik alvorlig sak. Anonymous poster hash: c4975...9c6
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #15 Skrevet 21. juni 2014 De er hyggelig, men holder seg mye for seg selv, og er veldig religiøse. De har 5 barn, nå har far reist med den eldste datteren på 10 år, bare de 2 til Somalia, Jeg syntes dette høres litt skummelt ut. Tenker på tvangsekteskap eller omskjæring :-( Anonymous poster hash: 007e5...d78 Håper virkelig du er et troll som vil ja en debatt, hvis ikke gråter hjertet mitt må.... Anonymous poster hash: c2472...6ae
Berta_78 Skrevet 21. juni 2014 #16 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg. Naive damer som deg er med på at folk blir lemlestet iallefall. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Er forsåvidt enig i at hun fremstår noe naiv med tanke på at det er akkurat somalske innvandrere som har hatt tilknyttning til denne problematikken de siste 10 årene. Det er desverre en gang slik at det ofte er fredre som reier på "ferie" men jentebarn i denne aldreren. Ofte varsler flyselvskapet BV når det bestilles reiser til Somalia med far og jentebarn. Når dette er sagt er det langt fra greit at du svarer denne damen med slike beskyldninger. Upassende og ikke minst udannet. Jeg syns det er mer upassende å komme med rasismebeskyldninger når det gjelder en slik alvorlig sak. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Jeg sier virkelig ikke at det ikke kan hende at denne familien i dette øyeblikk begår et grusomt overgrep mot jenta si. Jeg sier bare at det jo er kliss umulig å bli "normal" i et samfunn der alle forventer at du er jævlig. Og at det er ekkelt og komplett meningsløst å sitte og sladre om naboene sine om svært alvorlige emner på et mammaforum. Hvis man er opptatt av det, får man engasjere seg. Hvis ikke fremstår det bare som helt alminnelig grell hverdagsrasisme. Der - jeg trakk kortet. Fyr løs.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. juni 2014 #17 Skrevet 21. juni 2014 Skjønner godt bekymringen din, og vil tro den er reel. Nå er det faktisk sånn at det er stort sett kvinner som utfører omskjæringen og som sørger for at tradisjonen blir vedlikeholdt, men samtidig er det logisk at far reiser. Du får følge godt med når de kommer tilbake og rett og slett se om datteren går med lange raske steg, sykler og hopper på trampoline. Dersom hun ikke gjør det bør du kanskje kontakte helsesøster eller barnevern og fortelle om din bekymring. Du får ikke gjort noe nå når de har reist uansett.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #18 Skrevet 21. juni 2014 Hvis du tenker så fælt på hvordan de har det, kunne du vel invitert dem på te og kjeks en dag.Hva skal hun oppnå med det da? At de forteller at eldstedatteren skal omskjæres eller giftes bort?? Herregud for en kommentar... Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Og hva skal hun oppnå med å formidle fordommene sine her på dib? Jeg blir helt sprø av å tenke på hvor vanskelig det er å få innpass i samfunnet vårt. Kanskje de ønsker at barna skal få bli kjent med bakgrunnen sin? Og at det er for dyrt å reise hele familien? Og det medfører at naboene sladrer og det sitter en gjeng navnløse tupper og nikker megetsigende foran pcen. I stedet for at man ringer på, inviterer familien inn, blir kjent med dem og kan ta en klok beslutning på om noe er galt eller ikke, og eventuelt melder fra til rett instans om noe virker ugreit. Det vil forresten heller ikke avverge overgrepet at HI uttrykker frykten sin her etter at de har reist. Det tjener faktisk ikke til noe annet enn at noen nok en gang får skrevet hvor skrekkelige somalierne er. Men det kan vel ikke skrives for mange ganger, antar jeg. Naive damer som deg er med på at folk blir lemlestet iallefall. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Er forsåvidt enig i at hun fremstår noe naiv med tanke på at det er akkurat somalske innvandrere som har hatt tilknyttning til denne problematikken de siste 10 årene. Det er desverre en gang slik at det ofte er fredre som reier på "ferie" men jentebarn i denne aldreren. Ofte varsler flyselvskapet BV når det bestilles reiser til Somalia med far og jentebarn. Når dette er sagt er det langt fra greit at du svarer denne damen med slike beskyldninger. Upassende og ikke minst udannet. Jeg syns det er mer upassende å komme med rasismebeskyldninger når det gjelder en slik alvorlig sak. Anonymous poster hash: c4975...9c6 Jeg sier virkelig ikke at det ikke kan hende at denne familien i dette øyeblikk begår et grusomt overgrep mot jenta si. Jeg sier bare at det jo er kliss umulig å bli "normal" i et samfunn der alle forventer at du er jævlig. Og at det er ekkelt og komplett meningsløst å sitte og sladre om naboene sine om svært alvorlige emner på et mammaforum. Hvis man er opptatt av det, får man engasjere seg. Hvis ikke fremstår det bare som helt alminnelig grell hverdagsrasisme. Der - jeg trakk kortet. Fyr løs.Og dette er rasistisk fordi?? Og du tror det hjelper å engasjere seg ved å invitere familien på te og kjeks?! Våkn opp vær så snill! Anonymous poster hash: 0b075...ea9
Gjest Antarctica Skrevet 21. juni 2014 #19 Skrevet 21. juni 2014 Selvfølgelig hjelper det å kjenne folk og ha gode relasjoner med dem, over en kopp te eller noe annet. Da slipper man de merkeligste utslagene av hysteri og demonisering, populært kalt fremmedfrykt. Det du flagger, anonym ()ea9, ligner veldig på frykt. Har du lurt på hvorfor du føler frykt, eller legger du det bare på noen andre?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #20 Skrevet 21. juni 2014 Selvfølgelig hjelper det å kjenne folk og ha gode relasjoner med dem, over en kopp te eller noe annet. Da slipper man de merkeligste utslagene av hysteri og demonisering, populært kalt fremmedfrykt. Det du flagger, anonym ()ea9, ligner veldig på frykt. Har du lurt på hvorfor du føler frykt, eller legger du det bare på noen andre?Fremmedfrykt? For hvem? Jeg er ikke norsk selv, så er isåfall livredd nordmenn også. Hvordan du får det til å virke som frykt, undrer jeg meg over. Men men. Jeg er ikke så naiv at jeg tror et godt naboforhold kan forhindre en tradisjon som er så urokkelig som omskjæring.. Hvordan skal det gå for seg? Anonymous poster hash: 0b075...ea9
Gjest Antarctica Skrevet 21. juni 2014 #21 Skrevet 21. juni 2014 Selvfølgelig hjelper det å kjenne folk og ha gode relasjoner med dem, over en kopp te eller noe annet. Da slipper man de merkeligste utslagene av hysteri og demonisering, populært kalt fremmedfrykt. Det du flagger, anonym ()ea9, ligner veldig på frykt. Har du lurt på hvorfor du føler frykt, eller legger du det bare på noen andre?Fremmedfrykt? For hvem? Jeg er ikke norsk selv, så er isåfall livredd nordmenn også. Hvordan du får det til å virke som frykt, undrer jeg meg over. Men men. Jeg er ikke så naiv at jeg tror et godt naboforhold kan forhindre en tradisjon som er så urokkelig som omskjæring.. Hvordan skal det gå for seg? Anonymous poster hash: 0b075...ea9 Ved at folk blir del av et samfunn. Da blir man også del av det nye samfunnets normer og tradisjoner. Det kalles integrering, og starter med nærmiljøet, jobben og skolen, og utvides til å gjelde fritiden, vennene og samfunnsdeltakelsen for øvrig. (Men det pleier ikke å stå og falle på en eneste nabo, det er så.) Vil du påstå at du lever eksakt som folk gjør i det landet du har dine røtter i?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #22 Skrevet 21. juni 2014 Skjønner ikke helt dette. Faren har reist til Somalia med sin 10 år gamle datter, og nå skal du ringe barnevernet?? Omskjæring av jenter er forsovet kulturelt forankret, og har ingen ting med Islam å gjøre. Så om far er så religiøs som du sier, vet han at det er forbudt å omskjære jenter i Islam. Når jenta er tilbake, kan du kanskje inviterer familien over på middag, for å sjekke om jenta klarer å gå ordentlig, drikker hun brusen du har servert, har hun gått mye ned i vekt, osv. før du evt tar kontakt med bv. Evt kan du invitere mor over på te nå i disse dager, og prate litt vagt om ulike ting, bla omkjæring og hvordan hun forholder seg til dette. Det kan jo hende hun selv forteller om hun evt er omskjært osv. Om hun er omskjært, kan du mot formodning ta kontakt med bv. Anonymous poster hash: 82991...ee8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #23 Skrevet 22. juni 2014 , nå har far reist med den eldste datteren på 10 år, bare de 2 til Somalia, Hvorfor/hvordan kan de, frivillig og i fordragelighet, reise tilbake til et land de flyktet fra? Opplys meg i min uvitenhet. Anonymous poster hash: c9b97...a64
☆☆☆ Skrevet 22. juni 2014 #24 Skrevet 22. juni 2014 , nå har far reist med den eldste datteren på 10 år, bare de 2 til Somalia, Hvorfor/hvordan kan de, frivillig og i fordragelighet, reise tilbake til et land de flyktet fra? Opplys meg i min uvitenhet. Anonymous poster hash: c9b97...a64 Er ikkje HI, men tillet meg å komme med eit forslag. Somaliland er fredelig no for tida, det er i dei andre delane av landet det er krig. Mulig dei reiste dit.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #25 Skrevet 22. juni 2014 Skjønner ikke helt dette. Faren har reist til Somalia med sin 10 år gamle datter, og nå skal du ringe barnevernet?? Omskjæring av jenter er forsovet kulturelt forankret, og har ingen ting med Islam å gjøre. Så om far er så religiøs som du sier, vet han at det er forbudt å omskjære jenter i Islam. Når jenta er tilbake, kan du kanskje inviterer familien over på middag, for å sjekke om jenta klarer å gå ordentlig, drikker hun brusen du har servert, har hun gått mye ned i vekt, osv. før du evt tar kontakt med bv. Evt kan du invitere mor over på te nå i disse dager, og prate litt vagt om ulike ting, bla omkjæring og hvordan hun forholder seg til dette. Det kan jo hende hun selv forteller om hun evt er omskjært osv. Om hun er omskjært, kan du mot formodning ta kontakt med bv. Anonymous poster hash: 82991...ee8 Det står ingen steder at de er muslimer? Dessverre er det rene fakta at 98% av jentene i Somalia er omskjært. Det har overhodet ingenting med rasisme å gjøre, slik en annen påstår her i tråden. Jeg ville også vært bekymret, av naturlige grunner. Det er jo nettopp dette man leser om. At jenter reiser bort i sommertiden, og kommer tilbake til skolen omskjært. Og, det kan hende det er noe så uskyldig som at far og datter skulle ha en hyggelig tur tilbake til familien. Umulig å vite, men jeg forstår at du blir bekymret, HI. Anonymous poster hash: d08ce...399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå