Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Bor i USA og blir litt... Jeg vet ikke jeg, kanskje litt kulturkrasj?Min svigerinne fikk en prematurbaby for litt siden. Min svigerinne sa før hun fikk barnet at hun ikke ville amme, for hun så på brystene som noe seksuelt, og ikke matfat. Jeg trodde likevel hun kom til å amme siden barnet var prematurt, men det gjorde hun ikke. Barnet sliter en del med magen, og er allergisk for alle typer MME hun og mannen har prøvd. Nå gir de barnet soyamelk og geitemelk, og for meg høres dette så ubeskrivelig merkelig ut. Kan det skade barnet på lang sikt? Anonymous poster hash: a0480...b1a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har faktisk hørt at man kan gi geitemelk til spedbarn. Veit at det ble gjort før i tida før alle dissa fancy mme'ne. Her til lands er det vel ikke anbefalt lenger så vidt jeg har skjønt. Aner ikke om det er skadelig eller ei heller. Anonymous poster hash: 2a12a...eea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har faktisk hørt at man kan gi geitemelk til spedbarn. Veit at det ble gjort før i tida før alle dissa fancy mme'ne. Her til lands er det vel ikke anbefalt lenger så vidt jeg har skjønt. Aner ikke om det er skadelig eller ei heller. Anonymous poster hash: 2a12a...eea Ja, men syns det er så merkelig siden barnet er prematurt. Men takk for svar Anonymous poster hash: a0480...b1a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har faktisk hørt at man kan gi geitemelk til spedbarn. Veit at det ble gjort før i tida før alle dissa fancy mme'ne. Her til lands er det vel ikke anbefalt lenger så vidt jeg har skjønt. Aner ikke om det er skadelig eller ei heller. Anonymous poster hash: 2a12a...eea Ja, men syns det er så merkelig siden barnet er prematurt. Men takk for svar Anonymous poster hash: a0480...b1a At det er rart er det ingen tvil om! Hvor mye for tidlig ble barnet født? Er nok litt kulturforskjeller ja. I Norge ville vel de fleste, men kanskje ikke alle kjempa veldig hardt for å få til å amme. Jeg fødte 4 uker for tidlig, fikk igang amminga, men så var det slutt etter bare fire uker. Og det er jeg kjempe lei meg for. Ville jo gi barnet mitt den beste starten, men så fikk vi det ikke til... Anonymous poster hash: 2a12a...eea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Om man ikke får det til, det er en ting. Men å bevisst velge å ikke amme et prematurt barn fordi man anser sine bryst som noe seksuelt - det er ubeskrivelig egoistisk etter min mening! Om ikke annet så håper jeg at de bruker økologisk soya! Hvis ikke så bør de lese seg opp på hva genmanipulert soya gjør med tarmsystemet. Anonymous poster hash: 6d783...d67
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Om man ikke får det til, det er en ting. Men å bevisst velge å ikke amme et prematurt barn fordi man anser sine bryst som noe seksuelt - det er ubeskrivelig egoistisk etter min mening! Om ikke annet så håper jeg at de bruker økologisk soya! Hvis ikke så bør de lese seg opp på hva genmanipulert soya gjør med tarmsystemet. Anonymous poster hash: 6d783...d67 Ja, det er det jeg syns er spesielt også. Skal sjekke om de bruker økologisk soya, takk for tips! Anonymous poster hash: a0480...b1a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Barn under 3 år skal ikke ha soya. Mye soyaprodukter kan føre til sterilitet hos gutter/menn. Anonymous poster hash: 473a9...3e0
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har faktisk hørt at man kan gi geitemelk til spedbarn. Veit at det ble gjort før i tida før alle dissa fancy mme'ne. Her til lands er det vel ikke anbefalt lenger så vidt jeg har skjønt. Aner ikke om det er skadelig eller ei heller. Anonymous poster hash: 2a12a...eea Ja, men syns det er så merkelig siden barnet er prematurt. Men takk for svar Anonymous poster hash: a0480...b1a At det er rart er det ingen tvil om! Hvor mye for tidlig ble barnet født? Er nok litt kulturforskjeller ja. I Norge ville vel de fleste, men kanskje ikke alle kjempa veldig hardt for å få til å amme. Jeg fødte 4 uker for tidlig, fikk igang amminga, men så var det slutt etter bare fire uker. Og det er jeg kjempe lei meg for. Ville jo gi barnet mitt den beste starten, men så fikk vi det ikke til... Anonymous poster hash: 2a12a...eea Nå husker jeg ikke i farten om det var 6 eller 8 uker, men en av dem. Anonymous poster hash: a0480...b1a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Om man ikke får det til, det er en ting. Men å bevisst velge å ikke amme et prematurt barn fordi man anser sine bryst som noe seksuelt - det er ubeskrivelig egoistisk etter min mening! Om ikke annet så håper jeg at de bruker økologisk soya! Hvis ikke så bør de lese seg opp på hva genmanipulert soya gjør med tarmsystemet. Anonymous poster hash: 6d783...d67 Ja, det reagerer jeg også på. Og iallefall at hun ikke engang gadd å pumpe. Melk hadde hun, nemlig. Stakkars lille mark, håper alt går bra. Anonymous poster hash: a0480...b1a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Barn under 3 år skal ikke ha soya. Mye soyaprodukter kan føre til sterilitet hos gutter/menn. Anonymous poster hash: 473a9...3e0 Huff... Jeg skylder på svigermor, for hun gjorde det samme med min sønn (Min svoger) Han tålte ingenting og fikk servert ku og soyamelk. Hjelp! Anonymous poster hash: a0480...b1a
Gjest Antarctica Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Jeg har faktisk hørt at man kan gi geitemelk til spedbarn. Veit at det ble gjort før i tida før alle dissa fancy mme'ne. Her til lands er det vel ikke anbefalt lenger så vidt jeg har skjønt. Aner ikke om det er skadelig eller ei heller. Anonymous poster hash: 2a12a...eea Har også hørt at geitemelk (og merkelig nok: hestemelk) er mye bedre egnet til spedbarn enn kumelk er. Det har å gjøre med sammensetningen, for kumelk har for mye kasein, protein og fett, men for lite sukker. Geitemelk har nivåer som tilsvarer morsmelka. Når det er sagt: hvis barnet sliter med magen og er prematurt, så syns jeg det er skitdårlig gjort at mor ikke en gang vil PRØVE å amme - eller pumpe.
shari_z Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Min fetter og hans kona (de bor også i USA) ga sitt barn, som visste seg å være allergisk over mange typer MME, en blanding av rismelk og geitemelk, pluss tilsatt vitaminer og mye annet som jeg ikke vet hva var. Kona til fetteren fikk aldri amme, selv om det var sterkt ønsket (hun var spansk, så normal for henne, i motsetning til amerikanere, hvor det IKKE er normalen) da hun ble innlagt med anfall et par timer etter fødselen. Visste seg at hun hadde hjernekreft og hun døde 9 måneder senere. På grunn av medisiner hun måtte gå på, så var det alltid umulig for henne å amme. Jeg passet babyen i én uke mens hun døde og ga den denne blandingen og babyen virket veldig fornøyd. På lang sikt vet jeg ikke hva det vil ha gjort med henne, men hun nærmer seg 2 år og virker helt normal på alle mulige måter. Geitemelk skal være mye bedre, som andre har sagt, enn kumelk for menneskebabyer. Hun tålte ikke soya, dermed prøvde de rismelk (og det er heller ikke anbefalt for babyer, men det var den kombinasjon babyen tålte - og dét er bedre enn ingen mat). At din svigerinne ikke vil amme eller pumpe ser jeg på som kulturell-betinget. Jeg er selv amerikansk og trodde at amming var noe som ble gjort i gamle dager, før man visste bedre. Kan tro at jeg ble sjokkert da jeg kom til Norge og så å si alle ammet! Ja, din svigerinne kunne gjerne prøvd å pumpe og/eller amme, men når man er oppvokst i en kultur der dette blir sett ned på (og faktisk er ulovlig å amme noen steder offentlig, dette har jeg personlig erfaring med), så forstår jeg hennes valg - selv om jeg ikke er enig i det. Får bare håpe de finner en god løsning for den lille babyen deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå