Gå til innhold

Åpent hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjørt konseptet åpent hus for barn og venner helt fra starten med det resultat at det svært sjelden er tomt hos oss. Veldig koselig og akkurat sånn vi vil ha det.

MEN jeg blir litt overrasket over hvor sjelden det faktisk er at barna har like stor tilgang til og rett på husets 'fasiliteter' som de voksne.

I kveld skal MIDI og vennene arrangere overraskelsefest for en venninne og siden Mini er syk og tross alt skal ha kveldsstell og legge seg akkurat sånn i feststart så sa jeg at det hadde vært fint om de kunne ha festen hos en av de andre 7 som er med å steller i stand. Men det var faktisk helt umulig! Det passet faktisk ikke for en eneste av de andre familiene å få 10-12 feststemte, snille og glade jenter i hus en lørdagskveld!

Må si at jeg blir litt overrasket. Det er oppegående familier uten små barn og ellers alt på stell. Hvordan kan det ikke være koselig å huse glad ungdom som steller i stand fest hjemme i stede for å rave gatelangs?

Så nå blir det febervarm Mini og full fest og stormende jubel i heimen. Vi får heller emigrere til soverommet med iPad og smokk om det blir for heftig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei er berre altfor vant med å ha ungefri sida du innlosjerar alle sammen på dagtid. Og dermed har dei fått for seg at det skal vere slik. Sida du har 15-20 år til med ungerenn i dørene foran deg unnar dei deg sikkert treninga.

Ta deg tid til å synes litt synd i dei, som går glipp av verdifulle innblikk i livet til ungdommane sine.

Skrevet

Det er jo en kjempetillitssak som går begge veier: dere har tillit til at ungdommene er gode å huse, de har tillit til at dere er noen det er godt å være hos. Og de andre foreldrene er så blinde at de ikke ser hva som skjer og hva de går glipp av i sin egolørdag. Det tar på å være det åpne huset innimellom, både på egen ro og fleksibilitet og på lommeboka, men hvis man får det til er det en tidsbegrenset gave man aldri kan hente inn igjen senere når det passer bedre lizzzom.

Skrevet

Siden vi har motsatt agenda enn de som får barna tett 'for å bli ferdig med det' (sier IKKE at det er tilfelle med alle som velger å få barn tett, altså), så kommer vi til å ha tråkk i dørene i sånn ca 40 år tilsammen :D og det er sånn vi vil ha det.

Som Luten sier kan det en sjelden gang røyne på, men når jeg nå sitter og hører på fnis, prat, hemmeligheter og planlegging fra en haug glade tenåringer på kjøkkenet ser jeg at det er vi som er vinnerene her <3 de har pyntet spisebordet med bestemors krystall og rosa duk, det kokkeleres og styres og det er bare glede å høre på. Så kan de andre sitter der med rødvinglassene sine og ikke ane hva de går glipp av.

Mini er feberslapp, men takknemlig hvis noen kommer innom til oss i kosekroken og ser ut til å takle ståket med stor sinnsro.

Skrevet

Eg er glad ungane er tette så vi får unna babytida (søte og greie, men det skal bli deilig å dusje (og ikkje minst bæsje) utan open badedør og å kunne ta ein kåbbåistrekk på ettermiddagen). Etter den kan dei gjerne vere barn leeenge :)

Skrevet

Det er dessverre ikke alle som ser verdien av unger, hverken egne eller andres. 

Jeg håper å ha det nesten sånn som dere. En middelvei er jo greit, av og til kan det være ok å faktisk ha tid alene med bare sine egne unger, men slike anledninger som du nevner er jo bare kos. Ikke minst senere, den dagen ungene kommer hjem til mor og far bare fordi de vil, og stiller opp for en selv om de ikke må- fordi de ønsker, og ikke fordi de må. Og fordi grunnlaget for dette ble lagt da de var små.

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg hadde sagt nei, om det var slik det er nå, men det er ikke fordi jeg ikke syns det er koselig å ha besøk. Jeg skulle gjerne ønske meg litt mer gjennomtrekk av unger her, men jeg har dessverre ett barn som ikke vet å begrense seg i sine påfunn når det er besøk her. Alt som ikke er lov (og det er ikke mange ting, det går generelt på orden og å spørre før man tar ting), er plutselig fritt fram for og det forhandles konstant om hva man kan gjøre og  ikke, som resulterer i små forsurende konflikter hele tida. Det er ikke gøy.

Men, dette er unger på 10 år, eldre ungdommer bør jo kunne holde et selskap uten at det bør merkes på annet enn at de er glade og fornøyde. Jeg hadde glatt hjulpet til med overraskelsesfest i huset i stedet for å glane på tv. 

Skrevet

Det er de andre foreldrene som taper på det i lengden, men de ser det ikke selv. Jeg har også alltid holdt åpent hus for barna og deres venner, og nå er eldste passert 20. Og i sommerferier, når alle kommer hjem fra studiene og skal treffes igjen, gjett hvor de er? Hos oss. Her kommer de unge voksne på besøk, de kan gjerne stikke innom og prate med meg hvis ikke eldste er hjemme. Jeg får vite litt om deres liv og studier, både på godt og vondt. Og jeg kjenner meg rik! De stoler på meg og liker meg, og de vet at er velkommen.

Godt mulig at de andre foreldreparene har renere gulv enn oss som hele tiden har et renn ut og inn, men vi har samvær med barn og ungdommer. Og samtidig bygger vi relasjoner som varer.

Jeg har vel aldri vært så stolt og glad som når mellomste kom hjem og sa at Xxx i klassen hadde sagt at jeg var den kosligste mammaen i klassen.

Skrevet

Det er dessverre ikke alle som ser verdien av unger, hverken egne eller andres.

Jeg håper å ha det nesten sånn som dere. En middelvei er jo greit, av og til kan det være ok å faktisk ha tid alene med bare sine egne unger, men slike anledninger som du nevner er jo bare kos. Ikke minst senere, den dagen ungene kommer hjem til mor og far bare fordi de vil, og stiller opp for en selv om de ikke må- fordi de ønsker, og ikke fordi de må. Og fordi grunnlaget for dette ble lagt da de var små.

Vi er ikke redde for å gi beskjed når det ikke passer med besøk, det respekteres både av våre barn og deres venner.

I denne situasjonen hadde vi først sagt at det var ok å ha festen her, men da mini ble syk spurte jeg om det var andre som kunne være vertskap. Jeg blir bare litt forundret over at noen kan anse det som bry å ha de i hus. Det er jo store tenåringer som fikser det meste selv.

Men det gikk helt fint, jentene koste seg og mini sov og er frisk :)

Skrevet

Det høres ut som et fantastisk sted å være ung i huset deres :) Det er sånn jeg drømmer om å ha det i årene framover :) Men vi bor litt lang unna jevngamle unger, skjønt sånn er det jo for de fleste her ;) Så da er det vel opp til de som tilbyr først å huse barna og ungdommene når den tid kommer. Det går forhåpentligvis litt på rundgang, syntes det var snodig at ingen andre hadde anledning til å huse en gjeng med jenter som høres ut som en drøm å ha i hus. 

Er mye heller med på noe sånt enn at de skal ut og drikke som "nykonfirmanter" som det heter her i bygda, hvor man når festalder idet man bikker 15 og er konfirmert. Da er man jo voksen i Guds øyne, og bør tydeligvis få lov til alt det de voksne gjør. Det er IKKE en tradisjon jeg ser blidt på, selv om mange her tydeligvis ser det som helt normalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...