Gå til innhold

Hva slags ansvarsoppgaver har 4-åringene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp uten å ha oppgaver i hjemmet, bortsett fra å rydde rommet mitt i ny og ne når det ble for rotete. Eller jeg hadde hamstre og andre dyr etter hvert som jeg gjorde alt arbeidet for, uten unntak, så det var vel min oppgave.

Men, nå har jeg altså en som nettopp har fylt 4 år. Har enda ikke gitt han noen faste oppgaver hjemme, for det har ikke falt meg inn. Men, jeg synes det vil være bra for han ha noe ansvar som er sitt, han liker jo egentlig å hjelpe til (innimellom :/).

Så da lurer jeg på hvordan dere gjør det med deres små på samme alder? Hva slags oppgaver har de?

Anonymous poster hash: d05ab...a8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rydder opp leikene ho har rota ut over. Det er gjerne slik at vi ryddar dei i lag.

Ellers har ho ingen faste oppgåver endå, men ho hjelper til å dekke på etc. når ho har lyst;)

Anonymous poster hash: c5115...bbf
Skrevet

Faste oppgaver er å sette yttersko og støvler på rett plass i gangen, henge opp jakker og legge luer / votter etc. i skuffene.

Rydde av bordet etter seg når vi har spist.

Rydde rommet sitt hver kveld (og etter behov).

Ellers er det ting med behov som hun hjelper til med. Som å gi katten mat, pakke ut varer, rydding, hente posten etc.

Anonymous poster hash: 00fb4...46e
Skrevet

Har en treåring her,han må rydde rommet sitt før han legger seg om kveldene,hjelpe til å gi kaninene mat.legger klærne sine i skuffen etter jeg har lagt sammens.

Anonymous poster hash: 218ae...cd8

Skrevet

Har en på 7 år og 6 år...de er ute med søpla,nede med søppeldunker når de skal tømmes,rydder,vasker støvsuger og bytter på senga si.

Anonymous poster hash: 218ae...cd8

Skrevet

Min fireåring har ingen oppgaver hjemme.

Men han rydder lekene sine, vi gjør det sammen. Sette på plass tøy og sko når vi kommer hjem og av og til rydder han av bordet etter middag, men da på eget initiativ. Hvis han vil være med å lage mat eller støvsuge så får han selvfølgelig det.

Dette er ikke noen faste oppgaver eller lignende. Å henge opp jakke og sette sko på plass ser jeg på som en del av oppdragelsen. Tenker egentlig det samme om å rydde av bordet etter seg selv, i hvert fall når han blir litt eldre, også en del av oppdragelsen her i huset.

Anonymous poster hash: e35b3...c2a

Skrevet

4,5 år

Faste oppgaver:

-rydde egne ytterklær på plass når vi kommer hjem.

- rydde rommet sitt hver kveld, eller fortløpende etter hun er ferdig å leke

- finne frem egne klær til dagen etter (sammen med meg)

Oppgaver som hun ellers gjør ofte, men som ikke er "tvang". Hun kan velge å ikke gjøre det, men noen ganger sier jeg at hun må.

- dekke bordet

- mate dyrene

- lage salat til middagen om vi har det til

- smøre egen matpakke

Har også et barn på 2,5 år som gjør det samme hjemme

Skrevet

Hun må rydde opp etter seg ( jeg hjelper og veileder så ting havner riktig og ikke under sengen). Hjelper å dekke og å rydde av bord, samt av og til gi kattene mat.

Skrevet

Min er 5 år, men han må rydde opp ytterklærne sine når vi kommer hjem. Sette tallerkenen sin på kjøkkenbenken etter middag, rydde leker (jeg gjør det nok oftere enn han). Ellers hender det jeg ber han dekke på bordet eller hjelpe meg med andre ting. Utover det er det lite han gjør.

Skrevet

Jeg har en på fire. Han elsker å støvsuge, "vaske" med en våt klut med såpe, skjære opp grønnsaker til salat, være med å lage middag etc. Noen ganger setter han sitt fat på benken etter måltid. Men jeg får han nesten ikke til å rydde lekene sine, så det må jeg bli mer bestemt på. Det overnevnte er ikke noe vi har snakket om som er hans faste oppgaver, det er bare noe han gjør av egen lyst. Fra i kveld skal jeg innføre "Rydde rommet før sovetid" etter inspirasjon herifra. Takk :)

Anonymous poster hash: adb28...19b
Skrevet

Ikke så mange oppgaver ennå, men han rydder etter seg etter middag og legger skitne klær i skittentøyet. Hjelper meg å dekke på bordet.

Anonymous poster hash: 7d6b0...525
Skrevet

Rydde leker.

Sette sko på rekke og rad i gangen (en oppgave hun tar med stort alvor)

Bære til oppvaskmaskinen så pappa kan sette inn.

Og så hjelper hun ofte til med å putte smokk i søster sin munn når hun vil ha den. Hun er smokkesjef sier hun. :-)

Anonymous poster hash: a7a5b...e1b

Skrevet

Fyller snart 5, og vi har ikke definert faste oppgaver. Men hun gjør dette når hun vil/når vi ber henne om det:

Mate katten (evnt alle kattene når vi fostrer)

Rydde av bordet etter måltider

Sette inn i oppvaskmaskinen

Brette tøy

Rydde rommet

Jeg vurderer å gi henne faste oppgaver mot litt ukelønn.

Skrevet

Dattera til ei venninne er 1, 5 år og hun syns at det er artig å hjelpe foreldrene å tømme oppvaskmaskinen, så hun hjelper til med det.

Anonymous poster hash: cbfcf...2c7

Skrevet

Nettopp blitt 4 år og hjelper til med en hel del ting, men ikke noe fast foreløpig - med unntak av at han setter sin tallerken på kjøkkenbenken etter han har spist. Oppgaver han utfører:

Rydder egne og brorens leker i stuen, henter posten i postkassen, rydder skoene i gangen, tar ut søppelpose i spannet utenfor huset, dekker på bordet før mat, legger pålegg på bordet før frokost i helgene, skjærer opp grønnsaker til middag, vanner plantene som står i krukker utenfor huset, og hjelper til med stort og smått ved å hente ting og tang f.eks.

Anonymous poster hash: ac6ad...88d
Skrevet

5 år her, og veldig få faste arbeidsoppgaver.

Sette klærne i skittentøykurven (der han flinkere enn pappaen), sette sko på plass når han kommer hjem, og rydde lekene på rommet minst én gang i uken (han har ofte langtidsprosjekter så går utover flere dager). Ved behov, ta av sengetøyet når han har tisset i sengen og putte det i vaskemaskinen.

Vi fokuserer for tiden veldig på egen ansvar, mer enn på bidrag til felleskapet. Vi bor i et land der barn blir tidlig veldig selvstendig, så nå går det på trafikkopplæring, gå selv til skolen fra nærmeste gatehjørn, passe på egne saken, finne veien hjem til fots og på trikken, osv. Får se på oppgaver i hjemmet når han er flinkere til å ordne seg selv.

Anonymous poster hash: cf183...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...