Gå til innhold

Skremmende dårlig hygiene :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er en trist historie. 

Da jeg møtte samboeren min oppdaget jeg fort hvor dårlig hygiene barna hadde. Trusene de kom med til oss var så brune og gula at de nesten sto av se selv. Jeg fikk etter mye om og men han til å ta det med mor, og det bedra seg en liten periode før det ble ille igjen. 

Nå er de tenåringer og de stinker, det er så jævlig at lukta henger i rommet etter de. 14 åringen har avførings rester i bokseren hver gang de kommer. Spør vi når de dusja sist husker de det ikke. 

Jeg synes rett og slett at det er tragisk, ungene har aldri lært personlig hygiene, og det lille de er oss hos er ikke nok til å gi de gode vaner. Jeg husker vi hadde en slik en på skolen og hvordan han fikk gjennomgå av de andre, jeg er redd den dagen vil komme for disse barna hvis ikke tiltak blir satt i gang. Hva i alle dager gjør vi? Nytter ikke prate med mor, det blir bare ett helvete ut av det. Vi prater med de om viktigheten av personlig hygiene nå som det skjer så mye i kroppen deres pga pubertet, men det gir ikke inn. 

Anonymous poster hash: ff7f2...ef4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere burde ha kontaktet barnevernet for lengst...hvorfor søker ikke far om full foreldrerett?

Anonymous poster hash: 840ef...eab

Skrevet

Far ønsker ikke full foreldrerett fordi han ser sin situasjon som skillsmisse barn, og han ville aldri bodd hos sin far på heltid. 

Barnevernet har jeg nevnt flere ganger, men det nekter han meg å gjøre, er ikke så lett å gå i mot samboer og far til barna. Skolen har "trua" med barnevern utallige ganger , og hver gang er det bedre en liten periode og skolen legger bekymringen bort. 

HI

Skrevet

Da tar far en prat med barna sine da vet du! De er mer enn store nok til å ta ansvar for egen hygiene!

Be far kjøpe inn deodoranter og andre hygiene produkter og evt. undertøy/boxere. Noen tenåringer blir sære og har dårlig hygiene i perioder, mens andre kan dusje tre ganger daglig.

Kanskje mor har gått lei av å mase? Kanskje far skal ta en prat med barna om hvor viktig det er med daglig dusj og skifting av undertøy når man har kommet i tenårene. Far kan også forklare at man lukter ikke alltid selv svettelukt o.l.

Men det gjør andre mennesker, og de kan derfor trekke seg unna.

Barna har to foreldre, dette er like mye fars ansvar som mors!

Anonymous poster hash: 34c6c...0cf

Skrevet

Da er jo faren en like dårlig forelder. Hadde kontaktet barnevernet.

Anonymous poster hash: bca7a...022
Skrevet

Da tar far en prat med barna sine da vet du! De er mer enn store nok til å ta ansvar for egen hygiene!

Be far kjøpe inn deodoranter og andre hygiene produkter og evt. undertøy/boxere. Noen tenåringer blir sære og har dårlig hygiene i perioder, mens andre kan dusje tre ganger daglig.

Kanskje mor har gått lei av å mase? Kanskje far skal ta en prat med barna om hvor viktig det er med daglig dusj og skifting av undertøy når man har kommet i tenårene. Far kan også forklare at man lukter ikke alltid selv svettelukt o.l.

Men det gjør andre mennesker, og de kan derfor trekke seg unna.

Barna har to foreldre, dette er like mye fars ansvar som mors!

De har rikelig med undertøy her, de har deodoranter i skapet på bade. I alle år har det vært en kamp i feriene å få de i dusjen minst annenhver dag for det trenger de ikke hos mor, så dette er ikke ett ny oppstått problem av tenårings latskap, men skulle ønske du hadde rett i at det kun var en liten periode. Vi prater med de til vi er grønne i tryne, og likevel har det ikke hjelpt. 

Skrevet

Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI ville vært i et forhold med en mann som ikke gjør noe med at hans egne barn blir vanskjøttet!!! For manglende hygiene er jammen vanskjøtsel!

DU må ta kontakt med barnevernet!!! Det er din plikt, og en stor SKAM at alle svikter rundt de stakkars barna!!

Anonymous poster hash: 291a5...5a3
Skrevet

Han er på mange områder en god far, men han er så konfliktsky når det gjelder eksen at det er kvalmt. 

Skrevet

Her har faktisk du som stemor sviktet grovt, nesten like ille som far. Små barn som kommer med trusene fulle av avføring, og du gjorde INGENTING? Er helt sjokkert!

Mor kan du ikke gjøre noe med, men han tufsen din av en samboer skulle hatt rundjuling for å være så tafatt. Jeg hadde meldt til barnevernet med en gang, hadde ikke ventet en dag lenger. Du trenger ikke si hvem du er en gang.

Anonymous poster hash: ef145...2ff
Skrevet

Faren feiler stort han også når han ikke tar mer tak i dette. Hvis mor ikke har evne til å gi ungene den omsorgen de trenger synes jeg han plikter å gjøre noe. Han er ikke sin far, hvorfor kan ikke ungene bo hos dere? 

Hvis dette er store barn hadde jeg gitt beskjed om at det SKAL dusjes hver dag, og klær skal byttes. Skitne klær SKAL i vaskemaskinen/vaskerom. Så enkelt er det, og det er ikke mye å huske på. Si gjerne rett ut at de stinker, og at det er skikkelig ekkelt at de ikke vasker seg og skifter klær.

Anonymous poster hash: 1be4c...217
Skrevet

Her har faktisk du som stemor sviktet grovt, nesten like ille som far. Små barn som kommer med trusene fulle av avføring, og du gjorde INGENTING? Er helt sjokkert!

Mor kan du ikke gjøre noe med, men han tufsen din av en samboer skulle hatt rundjuling for å være så tafatt. Jeg hadde meldt til barnevernet med en gang, hadde ikke ventet en dag lenger. Du trenger ikke si hvem du er en gang.

Anonymous poster hash: ef145...2ff

ENIG!!

Du svikter, HI!! Det er en SKAM at du ikke har meldt dette!

Anonymous poster hash: 291a5...5a3

Skrevet

Dette må gjøres noe med. Hva så om moren lager bråk? Vet du kanskje er redd for å overkjøre mannen din, ,en nå handler det om en barnevernssak og omsorgssvikt,si til mannen din at hvis han ikke tar det opp, gjør du det.

Si rett ut til henne at dersom hun ikke sørger for at de er rene, blir hun meldt til bv.

Anonymous poster hash: 24058...6d0

Skrevet

Så hvis dere "prater med dem til dere er grønne i trynet" og det ikke hjelper, tror du ikke moren sliter med det samme? Hvorfor legge skyld over på moren når dere selv sliter med å få dem i dusjen? De er sikkert ennå mere vanskelige å få i dusjen hjemme hos mor som har dem hele tiden!

Veldig lett å skylde på mor, men her må begge foreldre ta grep, ikke legge dette over på moren. Hun kan jo ikke fysisk tvinge en 14 åring inn i dusjen.

Skrevet

Høres ut som dere alle bør ta en tur på familievernkontoret og legge en felles plan for oppdragelse av disse barna. Dette her er ikke bra, og dere er alle ansvarlige.

Anonymous poster hash: 1be4c...217
Skrevet

Her går hensynet til barna foran mor og far. Det har ikke de skjønt, derfor er det bare du som kan gjøre noe!

Skrevet

Han er på mange områder en god far, men han er så konfliktsky når det gjelder eksen at det er kvalmt. 

Og derfor er han en dårlig forelder.

Skrevet

Så hvis dere "prater med dem til dere er grønne i trynet" og det ikke hjelper, tror du ikke moren sliter med det samme? Hvorfor legge skyld over på moren når dere selv sliter med å få dem i dusjen? De er sikkert ennå mere vanskelige å få i dusjen hjemme hos mor som har dem hele tiden!

Veldig lett å skylde på mor, men her må begge foreldre ta grep, ikke legge dette over på moren. Hun kan jo ikke fysisk tvinge en 14 åring inn i dusjen.Anonymous poster hash: 34c6c...0cf

Enig.
Skrevet

Veldig lett å skylde på mor, men her må begge foreldre ta grep, ikke legge dette over på moren. Hun kan jo ikke fysisk tvinge en 14 åring inn i dusjen.

Fordi det har vært samme problem siden de var 6 og 7 år, som jeg vet om, hvordan det var før vet jeg ikke. 

Jeg skulle nok gjort mer, men regna vel med at skolen skulle få nok til slutt, men har jo innsett at det ikke skjer, er 7 år siden første gang skolen reagerte fordi yngste gikk i pysj på skolen. Det har vært bekymringer på at eldste hjalp minste på morgenen for mor sov, utallige bekymringer, men siden mor alltid skjerpa seg ble bekymringen lagt bort. Jeg får ringe BV for råd til uka. Det er veldig lett å være bastant når en ikke står midt oppi det selv

Skrevet

FOLKENS! Herregud! Ringe barnevernet?? Det er snakk om TENÅRINGER! En tenåring er ansvarlig for sin egen kropp og hygiene!! Det er ikke snakk om en to åring som mor ikke skifter bleie på!!!

Her må foreldrene sette hardt mot hardt, barna må ta ansvar for egen hygiene! Jeg har tenåringer i huset, og de må selv dusje og skifte undertøy hver dag! Det er ikke noe jeg som mor er ansvarlig for! Det har jeg forklart dem veldig tydelig at for meg spiller det "ingen" rolle om de lurer seg unna dusjen, men da må de også tåle at venner og andre trekker seg unna og baksnakker dem når de lukter vondt!

Man er fullt kapabel til å ta ansvar for egen hygiene fra 12 års alder, så her er det tenåringene som må strammes opp! Ikke mor!

Men både mor og far trenger nok litt opplæring i disiplin og barneoppdragelse hvis de begge har vansker med å få tenåringene til å ta ansvar for egen hygiene!

Skrevet

Foreldrene burde også kontakte BUP hvor de kan få veiliednig om hvordan man tar tak i slike problemer.

Skrevet

Ein far som ikkje ønskar å ta ansvar for barna sine når mor sviktar ville eg kasta på dynga.

Skrevet

Har hatt noe av samme problemstilling. Min stesønn er 16 år, bor her 50/50, det har han gjort i 3 år etter eget ønske. Når han kommer hit STINKER han, virkelig stinker. Undertøyet får jeg ikke rent, og det lukter i vaskekjelleren når han har lagt klærne sine til vask.

Rommet hans ser heller ikke ut. Faren har snakket med mor, men hun benekter det hele. Hos henne dusjer han hver dag og holder rommet i orden. Øh...

Faren har også tatt sønnen for seg, må kommandere han i dusjen hver dag, han sjekker at gutten faktisk skifter fra innerst til ytterst hver dag. Konfliktnivået mellom gutten og oss er skyhøyt pga dette men det får så være.

Neste som skjer nå er at faren tar gutten til lege for å få utredet om det ligger noe bak som fører til denne vegringen for hygiene. Autismespekteret er bredt så hvem vet.

Trist at en slik ting medfører sånne konflikter, men dusje MÅ han.

Anonymous poster hash: 7ad11...6d3

Skrevet

FOLKENS! Herregud! Ringe barnevernet?? Det er snakk om TENÅRINGER! En tenåring er ansvarlig for sin egen kropp og hygiene!! Det er ikke snakk om en to åring som mor ikke skifter bleie på!!!

Her må foreldrene sette hardt mot hardt, barna må ta ansvar for egen hygiene! Jeg har tenåringer i huset, og de må selv dusje og skifte undertøy hver dag! Det er ikke noe jeg som mor er ansvarlig for! Det har jeg forklart dem veldig tydelig at for meg spiller det "ingen" rolle om de lurer seg unna dusjen, men da må de også tåle at venner og andre trekker seg unna og baksnakker dem når de lukter vondt!

Man er fullt kapabel til å ta ansvar for egen hygiene fra 12 års alder, så her er det tenåringene som må strammes opp! Ikke mor!

Men både mor og far trenger nok litt opplæring i disiplin og barneoppdragelse hvis de begge har vansker med å få tenåringene til å ta ansvar for egen hygiene!

Poenget her er jo at det er grunnleggende omsorgssvikt. Så klart at mor ikke får de inn i dusjen når de er tenåringer når hun feilet på å lære dem dette fra de var små. Dette burde ha vært en barnevernssak for lenge siden.

Tenåringer som aldri har LÆRT dette fra de var små, kommer ikke selv til å begynne å gjøre dette når de blir eldre. Lett for deg å si at dine er kapable til å dusje seg selv, det er fordi du/dere har vært der hele tiden og visst de at dette er grunnleggende. Barn med omsorgssvikt kjenner ikke til at dette er grunnleggende da det aldri har vært det for de i oppveksten. Dette gjelder hygiene, pussing av tenner, skifte av klær, spise ordentlig osv osv. Dette er faktisk tillærte egenskaper, og ikke noe du er født med. Har man foreldre som svikter totalt på dette området så mangler man denne forståelsen når man blir eldre.

Da er det ikke bare for far og bonusmor å innpode dem dette de få dagene i året de er hos dem. Her er det faktisk mor som har hatt hovedansvaret og har SKYLDEN for at tenåringene mangler det grunnleggende. Men at far og bonusmor ikke har tatt tak og meldt omsorgssvikten til barnevernet for LENGE siden, er også totalt ubegripelig.

Hilsen ei som har jobbet på institusjon med ungdommer med omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 09b14...fd9

Skrevet

Hadde dette vært tenåringer som fikk hygiene inn i løpet av barneårene, men så ikke "gidder" når de kommer i tenåringene, da hadde jeg vært enig med deg.

Men her er det tydelig at de ALDRI har lært normal personlig hygiene. Hvem skal lære dem det når de aldri har lært det til nå? Å kontakte barnevernet er kanskje deres siste mulighet til å lære hvordan man skal fungere. Den dagen de er myndighet er det ingen som stiller opp for dem.

Problemet her er at bv skulle vært koblet inn for mange, mange år siden!

Disse tenåringene er blitt sviktet av absolutt alle -

- Deres mor som tydeligvis må ha store problemer siden hun ikke har stått opp med barna når de gikk på barneskolen, men overlot til eldste å få minste opp og på skolen.

- Deres far, som ikke har ryggrad nok til å stå opp for sine barn, til tross for at han har vært bekymret i år etter år, og vet at skolen har vært bekymret. Far har her tatt hensyn til sine egne følelser (det er så ubehagelig å krangle med eksen, så jeg lar heller være) enn til sine barn.

- Skolen som flere ganger har vurdert å kontakte barnevernet, men til tross for at problemene har vedvart har valgt å la være. Skolen har faktisk en plikt (!) til å kontakte barnevernet i saker der de er bekymret for barns oppvekstvilkår!

- Stemor, som ikke har stilt mannen til veggs og fått ham til å handle for mange år siden. Eller, siden mannen ikke har villet handle, ikke gikk til barnevernet for årevis siden.

- Alle andre i disse barnas omgivelser som også har vært så feige at de ikke har varslet tross at de må ha visst at barna ikke hadde det slik hjemme som de burde ha.

HI - nå synes jeg du må ta kontakt med barnevernet. Jo raskere du gjør det, jo bedre!

Om mannen din blir sint, så kan du fortelle ham at nå måtte du ta ansvar siden han selv ikke har tatt det ansvaret han burde tatt for sine barn for mange år siden! Om han blir sint så er det seg selv han burde bli sint på!

Mannen din burde bli vanvittig flau over og sint på seg selv, for han har sviktet sine barn totalt! Han har overlatt ansvar til barna som barn aldri skal ha, og ved å gjøre det så har han skadet barna sine! Ved sin unnfallenhet har han skadet barna sine og gjort dem til sosiale utskudd. Ingen vil være sammen med ungdom og voksne som lukter og ikke greier å ta vare på sin personlige hygiene!

Du kan heller ikke lenger se på at hans første barn fortsettes å forsømmes slik! Dette er tross alt søsknene til deres felles barn. Hvordan skal du forklare at du og far ikke stilte opp for hans første barn, men ga deres felles barn et fungerende hjem? Hvordan skal du forklare at pappa er for feig til å ta ansvar for alle sine barn - fordi han synes det er så ubehagelig å krangle med en eks han ikke har vært sammen med på mange år?

Moren skulle tydeligvis ikke hatt hovedansvar for disse ungene! Og far er tydeligvis heller ikke en kompetent forelder. En voksen mann tar vare på barna sine. En voksen mann kjemper for barna sine og beskytter dem. Mannen din har sett barna sine vokse opp under omstendigheter som ingen barn fortjener. Han har ikke tatt affære tross han har visst hvordan forholdene har vært og at barnevernet burde vært koblet inn.

HI - du er trolig disse barnas siste sjanse til å lære hvordan de sosiale kodene i samfunnet er ift hygiene. Jeg håper derfor du gjør alvor av å ta kontakt med barnevernet!

Jeg forstår at det ikke blir enkelt for deg, siden mannen sikkert vil reagere. Men i så fall får du kaste det tilbake på ham selv. Det er HAN som er årsak til at du må ta kontakt med barnevernet. Det er HAN som ikke har tatt ansvaret han burde tatt for sine barn! Hadde han tatt det ansvaret i steden for å fokusere på eget mindre ubehag, så hadde du aldri trengt å koble inn barnevernet.

Jeg håper også at du legger ut i fullt monn hvor ille dette er, at skolen mange ganger har vurdert å kontakte bv, men ikke gjort det. Du må ikke bagatellisere noe nå, for skal dere få hjelp så må bv få vite hvor ille det faktisk er.

Til slutt vil jeg bare si at det er flott at du - om enn noe sent - tar tak i dette, at du tar ansvar for disse barna. Du er tydeligvis den voksenpersonen som trolig bryr seg mest om disse barna. Ikke svikt dem.

Anonymous poster hash: 0cb93...3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...