Gå til innhold

Vikariat og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et års vikariat som varer i 5mnd til. I kveld fant jeg ut at jeg er gravid, på minipillen. Vi er usikker på om vi i det hele tatt vil ha en til, men nå som vi er gravid er det ikke noe annet valg enn å beholde for vår del, kunne aldri tatt abort nå. Problemet er at jeg kun er ca 5uker på vei, så det er 3mnd mellom at vikariater går ut og jeg har termin, altså 2mnd uten lønn før permisjon starter. Jeg vet om ei som var i samme situasjon for et par år tilbake, og hun fikk ikle forlenget av arbeidsgiver. Hvordan blir dette? Jeg vil vel få nye mindre utbetalt nå? Hva regnes permisjonspengene ut i fra? Jeg vurderer å søke ny jobb, men føler meg råtten som søker jobb når jeg er gravid (dessuten vanskelig å få jobb i mitt yrke). Noen som har vært i denne situasjonen og kan dele erfaringer?

Anonymous poster hash: 4be08...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke får forlenget vikariatet får du dagpenger, så vil foreldrepengene blir regnet ut fra gjennomsnittslønnen din som jo vil bli litt lavere siden du bare har dagpenger siste 3 mnd av svangerskapet.

Både dagpenger, og evt sykepenger regnet som grunnlag for foreldrepenger.

Anonymous poster hash: 27efc...593
Skrevet

Du kan starte permisjonen tidligere. Det vil jo bli kortere tid med barnet i betalt perm, mm du risikerer i hvert fall ikke lavere utbetaling enn tidligere.

Anonymous poster hash: d20b7...04b

Skrevet

Kan man starte permisjonen tidligere? Og hvor mye ca er dagpenger av lønnen? Har årslønn på ca 450.000

Skrevet

Dagpenger er ca 66% av lønnen din.

Du kan velge å starte permisjonen opptil 12 uker (tror jeg det er) før termin, da vil du ha krav på din fulle lønn i permisjonen. Tiden etter at barnet er født blir jo kortere, men da har du jo muligheten til å spare opp til litt ulønnet permisjon på slutten, eller rett og slett begynne å jobbe (evt få dagpenger til du finner deg en jobb).

Anonymous poster hash: 27efc...593
Skrevet

Jeg ble anbefalt av NAV å IKKE søke dagpenger hvis det ikke var helt nødvendig. Hvis du går på dagpenger når permisjon starter, så beregnes utbetalingene kun av disse (altså ca 65 % av det du har tjent tidligere). Hvis jeg klarte meg uten dagpenger, så ville de beregne ut ifra de 6 beste månedene av de 10 siste før permisjon... Om dette stemmer, vet jeg ikke, men det var det han på NAV sin tlf sa.

Nå kom jeg aldri så langt, ble sykemeldt før vikariatet gikk ut og fikk sykepenger fra NAV helt frem til permisjonen startet. (Det rådet faktisk han på NAV meg til, for det var det som lønte seg mest økonomisk, men jeg gikk IKKE inn for dette, det skjedde bare alikevel)

Anonymous poster hash: 15b42...699
Skrevet

Mulig reglene har endret seg siden 2007, men gikk altså vikariatet mitt ut da jeg var 6 mndr på vei. Jeg fikk da dagpenger fra 6-9 mndr, og foreldrepenger etter det. Anywho: Jeg fikk mine foreldrepenger beregnet ut fra de 6 månedene jeg var i jobb, så de 3 mndene på dagpenger ble ikke tatt med. Så dette er jo stikk i strid med hva annie #6 fikk beskjed om.

Anonymous poster hash: 00c84...bc9
Skrevet

Ok, viste ikke at man kunne starte med permisjon så tidlig, det vil jo hjelpe oss nye siden vi kan legge av litt hver måned. Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...