Gå til innhold

Skolearbeid i ferien?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Må deres barn holde lesingen ved like i ferien?

 

Min søster mener jeg krever for mye av barna i ferien, for jeg krever de skal lese litt hver dag + de må trene litt på matematikk på nettbrett. Jeg vil de skal jobbe litt gjennom sommeren slik at de ikke glemmer for mye siden de har begge strevd med å komme så langt som de har kommet.



Anonymous poster hash: 0c83d...836
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferie er ferie:) De må, som vanlig, bidra i huset og det er ikke fritt frem med tv og iPad, men resten er ferie.



Anonymous poster hash: c3617...49a
Skrevet

Mi må lese hver dag ho også hun har en bok hun må lese minst en side per dag (skal begynne i andre klasse.). Hun har slitt med lesinga og det har endelig løsnet så det skal holdes ved like.

Jeg har også kjøpt et par bøker med matte oppgaver vi kommer til å ta fram nå og da. Men ho elsker matte så det er for henne bare gøy.

Engelsk trener vi også på daglig hele året også når i har ferie.

 



Anonymous poster hash: 80179...34c
Skrevet

Selvfølgelig leser vi, men det er jo for kos og ikke fordi det er skolearbeid...

 

Her i huset leser vi bøker hele året, kanskje særlig i feriene når vi har god tid til å kose oss med en god bok eller tre. Å lese på senga er liksom bare blitt en selvfølge her, noe alle sammen gjør hele året rundt.

 

5-åringen leser vi for enda, men hun kan lese selv også og leser en setning innimellom.

7-åringen leser vi fremdeles for av og til, og noen ganger leser vi annenhver side, hun en side og jeg en side. De dagene vi ikke leser for henne leser hun litt selv.

10-åringen leser på sengen hver dag, det er heller sånn at jeg må be han skru av lyset å legge vekk boken enn at jeg må tvinge han til å lese.

 

Jeg og mannen leser hver eneste dag vi også, så bøker er liksom blitt en del av hverdagen for ungene også ;)



Anonymous poster hash: 03031...a78
Skrevet

 

Må deres barn holde lesingen ved like i ferien?

 

Min søster mener jeg krever for mye av barna i ferien, for jeg krever de skal lese litt hver dag + de må trene litt på matematikk på nettbrett. Jeg vil de skal jobbe litt gjennom sommeren slik at de ikke glemmer for mye siden de har begge strevd med å komme så langt som de har kommet.

 

Anonymous poster hash: 0c83d...836

 

 

Mine må det samme som dine  :)  Greit nok med ferie, men de overlever å bruke noen minutter hver dag på dette :)

Skrevet

Å lese ti minutter hver dag er vel en av de beste investeringene man kan gjøre ift. skole.

 

Anonymous poster hash: 0e63e...a09

Skrevet

Lesing hver dag er en god vane å få inn tidlig, gjerne før barna kan lese selv.

 

Alt annet er kjekt å få gjort, men burde være lystbetont. Her digger gutten lære-apper, men vi pusher han ikke mengdemessig.

 

Anonymous poster hash: 633e1...aa2

Skrevet

Nå begynner ikke min på skolen før til høsten. MEN hjernetrim er en del av hverdagen vår. Det viktigste er at de bruker hode litt hver dag. MEN det aller viktigste er at de er ute og bruker kroppen slik at de motoriske ferdighetene er på plass!

 

Er det barn som sliter litt på skolen, så tenker jeg at det å flette inn litt skolefag i ferien ikke er så dumt, men det må ikke bli slik at det er et ork. Gjør det morsomt!



Anonymous poster hash: 2710c...496
Skrevet

Her oppfordrer skolen til at de leser litt hver dag i ferien, noe vi pgså hadde planlagt. Har også tenkt å holde ved like skriving og matematikk f.eks ved å sende postkort fra ferie, skrive handleliste, telle hvor mange penger hun har og hva hun har råd til i kiosken, spille spill osv. Skal ikke sette henne til å gjøre "lekser", men kanskje kjøpe et hefte med opogaver å ta med på ferie.

Skrevet

Her har læreren inngått avtale med hver enkelt elev om hva de skal vedlikeholde i løpet av ferien. Skriving, lesing, regning, engelsk. Litt hver dag betyr at verdifull kunnskap ikke går tapt i løpet av to måneder.

Skolen sier det er tydelig forskjell på de som følger opp i løpet av sommeren og de som bare "glemmer" alt.



Anonymous poster hash: d0938...2f1
Skrevet

Her har forresten førsteklassingene fått med seg et skjema hjem i ferien hvor de skal skrive opp tittelen på alle bøkene de leser i ferien. Når de kommer tilbake etter ferien skal skjemaene leveres inn og om klassen samlet har klart å lese minst 80 bøker spanderer læreren kake og saft fest :)

 

Min datter er ihvertfall kjempemotivert for å gjøre sitt for at klassen når målet...



Anonymous poster hash: 03031...a78
Skrevet

Heldigvis liker barna de aktivitetene de får, det er bare tanten som klager. Etter vi startet med gangefotball har sønnen min lært gangetabellen, vi sentrer da ballen til en annen samtidig som personen må svare på et gangestykke. Denne leken er det også noen av de andre barna i gata har hatt nytte av :)

 

Lesingen er noe vi sliter med, men det er blitt lettere så satser på i løpet av sommeren at det skal bli gøy. Datteren min slet hun også, men etter å ha jobbet oss gjennom periode er hun nå blitt en lesehest som er innom biblioteket minst en gang i uken.

 

Hi



Anonymous poster hash: 0c83d...836
Skrevet

Vi skal på ferie i seks uker i sommer og jeg har pakket flere bøker o.l til henne, kan være en god avveksling innimellom Strand og bading, så nei jeg syntes ikke du er streng:) Noen som har noen gode tips til matte app? Datteren min begynner i 5 klasse etter sommeren.

Skrevet

Ja det blir lesing, matte og div hver dag. Det er en del av hverdagen vår og faller helt naturlig.

Begge ungene er tørste etter kunnskap og elsker å mestre nye ting.

 

 



Anonymous poster hash: 4d6e8...75a
Skrevet

Vi skal på ferie i seks uker i sommer og jeg har pakket flere bøker o.l til henne, kan være en god avveksling innimellom Strand og bading, så nei jeg syntes ikke du er streng:) Noen som har noen gode tips til matte app? Datteren min begynner i 5 klasse etter sommeren.

Mattekongen og dragonbox liker ungene mine.

 

Anonymous poster hash: 0c83d...836

Skrevet

Leser gjør vi men det er fordi det er koselig og sønnen min elsker å ligge i sengen å lese om kvelden.

Matte gjør vi ingenting av men så er sønnen min ekstremt flink i matte og trenger derfor ingen vedlikehold.

Men ferie er ferie... Huske følelsen da jeg kom hjem siste skoledag og hadde 8 uker fri med vennene mine.. Barna mine skal få føle på det samme. Men andvarsoppgavene de har i heimen må de gjøre allikevel..

Skrevet

Vi skal på ferie i seks uker i sommer og jeg har pakket flere bøker o.l til henne, kan være en god avveksling innimellom Strand og bading, så nei jeg syntes ikke du er streng:) Noen som har noen gode tips til matte app? Datteren min begynner i 5 klasse etter sommeren.

Ikke apper, men nettside..

 

Moava bruker de på skolen her og ungene liker oppgavene, tallene på topplinjen er klassetrinnet oppgavene er laget for. B står for barnehage, også er det 1. til 10. klasse

http://www.moava.org/

 

Mattemagisk er for 1. klassinger, bare trykk på et vindu og det kommer oppgaver. Når alle oppgavene er gjort får de se en liten tegnefilm som premie...

http://www.lokus.no/products/view/253

 

Anonymous poster hash: 03031...a78

Skrevet

Får håpe ungene ikke blir skolelei når skolen starter igjen når de ikke får fri fra lekser selv når man skal ha ferie.. Greit og lese bøker som de ønsker i sommer men og gi de oppgaver og "lekser" ai ai hva med og la de leke og ha det gøy i sommer?? De skal igjennom ganske mange år med skole hva med og la de nyte sommeren sånn at når høsten kommer så er de ikke dritt lei allerede....  



Anonymous poster hash: 10410...6bf
Skrevet

Leser her han også :) Mellomste starter til høst så hun leser ikke enda :P:) 

 

Men regner og slikt på pc/pad etc :) 

 

Er bare bra at de leser gjennom ferien. Trenger ikke å være å lese en hel bok, men små ting som i spill og lek :) 

 

Men ikke så streng nå i ferien enn ellers :) 



Anonymous poster hash: 12ddb...bff
Skrevet

 

Får håpe ungene ikke blir skolelei når skolen starter igjen når de ikke får fri fra lekser selv når man skal ha ferie.. Greit og lese bøker som de ønsker i sommer men og gi de oppgaver og "lekser" ai ai hva med og la de leke og ha det gøy i sommer?? De skal igjennom ganske mange år med skole hva med og la de nyte sommeren sånn at når høsten kommer så er de ikke dritt lei allerede....

 

Anonymous poster hash: 10410...6bf

Det handler like mye om hvordan disse "leksene" presenteres og om foreldrenes holdninger til saken.

 

Anonymous poster hash: 0e63e...a09

Skrevet

Kunnskapstilegnelse skal ikke være noe man behøver å ha ferie fra. Fri fra skolen - greit, men det er ikke det samme som fri fra å bruke hodet!

 

Anonymous poster hash: d7b04...462

Skrevet

Jeg har lagd et digert mattehefte til min som begynner i andre. Hun gleder seg stort til å få begynne på det, men har regnet mye ved siden av hele året.

Er med på "sommerLes" i regi av biblioteket og de tullete bøkene bytter vi på at hun leser litt og vi leser litt. Men denne jenta elsker det og to mnd er lenge. Sommerferie er fint, og man kaller det jo ikke lekser. Vi har selv et stort ansvar for at barna våre skal få mest mulig utbytte av skolen :)

Gjest Julia1984
Skrevet

8 uker uten at en elev ikke har lesetrening er ganske lenge. Mye kan gå tapt.

Uansett, her leser vi bøker både for barna og eldste leser selv uavhengig av om det er ferie eller ikke

Gjest thricane
Skrevet

Jeg er enig med deg, har en gutt som sliter på skolen. I løpet av to måneder er mye glemt for han. Men vi leser jo selvsagt noe som er gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...