Gå til innhold

Hvis sykehuset man tilhører ikke tar setefødsler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer da? Har forstått det sånn at man blir sendt til et annet sykehus, men blir det planlagt ks da, eller må man være i den byen til setefødsel starter av seg selv (gitt at bekken er stort nok til setefødsel)?

Anonymous poster hash: 56455...53f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? :)

Skrevet

Det er jo fritt sykehusvalg for fødsler og. Ellers er det nok lurert å ringe, har ikke hørt om sykehus som ikke tar setefødsler som standard. Vet at fødestuer har restriksjoner på sånne ting, men da blir man henvist til fødeavdeling ved større sykehus og blir vurdert der om man skal ha ks eller vanlig fødsel.

Skrevet

Takk for svar. Jeg var nok utydelig.

Mitt sykehus utfører ikke setefødsler. De utføres ved et annet sykehus som ligger 6 timer unna. Bare lurte på om man da kan avtale et ks på nærmeste sykehus, eller om det kreves at man drar til den andre byen og "henger" rundt der i ukesvis i påvente av at fødsel skal starte? Det blir jo for seint å dra til sykehuset som er langt unna når fødselen er i gang.

Hi

Skrevet

Litt off topic, men det er nok en grunn til at de ikke vil ha setefødsler på det sykehuset, så om det er tilfelle når det nærmer seg ville jeg gått for planlagt ks.

Anonymous poster hash: 488ca...c80
Skrevet

Litt off topic, men det er nok en grunn til at de ikke vil ha setefødsler på det sykehuset, så om det er tilfelle når det nærmer seg ville jeg gått for planlagt ks.

Ja, klart. Er jo det jeg helst vil. De kan ikke gjennomføre setefødsler siden de ikke har kompetanse på det. Så deg jeg lurer på er om jeg da kan velge om jeg vil ha planlagt ks på mitt nærmeste sykehus, eller om jeg "tvinges" til det overordnede sykehuset 6t unna som har kompetanse på setefødsler.

Hi

Skrevet

nei fritt sjukehus valg betyr at du kan velga det du vil og få ein avtale om ks der.

Skrevet

Kor langt på veg er du då? Kan jo framleis snu seg:)

Anonymous poster hash: 9e1ee...026

Skrevet

Hva skjer da? Har forstått det sånn at man blir sendt til et annet sykehus, men blir det planlagt ks da, eller må man være i den byen til setefødsel starter av seg selv (gitt at bekken er stort nok til setefødsel)?

Du vil få valget mellom planlagt ks på sykehuset du tilhører, eller setefødsel på et sykehus som er stort nok til å ha nødvendig kompetanse for vaginal setefødsel.

Det spørs også hvor langt unna du bor et sykehus som kan ta setefødsel. Hvis du ikke bor veldig langt unna, vil du kunne være hjemme, og vil bli kjørt i ambulanse (eller evt kjøre selv, usikker) til sykehuset. Bor du lenger unna, vil du kunne bo på sykehushotell fram til fødselen starter. Usikker på om de evt setter i gang. 

Anonymous poster hash: 366b3...51b

Skrevet

Ja, klart. Er jo det jeg helst vil. De kan ikke gjennomføre setefødsler siden de ikke har kompetanse på det. Så deg jeg lurer på er om jeg da kan velge om jeg vil ha planlagt ks på mitt nærmeste sykehus, eller om jeg "tvinges" til det overordnede sykehuset 6t unna som har kompetanse på setefødsler.

Hi

Så denne først nå (jeg svarte akkurat over). Kan aldri tenke meg at du vil bli tvunget til å føde i sete på det andre sykehuset, da må du vente på sykehushotell i kanskje ukevis på at fødselen skal starte. Du vil antakelig få tilbud om det hvis du vil, men du vil også få tilbud om keisersnitt på sykehuset der du bor.

Kjenner ei som er jordmor på et slikt sykehus, de tar ikke hverken setefødsler eller vaginale tvillingfødsler. Hun sier de alltid får valget om keisersnitt vs å reise tre timer til neste sykehus. Omtrent ingen velger å reise. 

Anonymous poster hash: 366b3...51b

Skrevet

Ååå, tusen takk!

Det var supert å høre. Da trenger jeg ikke å bekymre meg for leie lenger!

Satser på at de ikke tvinger fram snuing heller? Jeg ønsker ikke å forsøke å snu.

Hi

Skrevet

Tror det er helt slutt på denne snuingen nå. Var vanlig før, men det sluttet de med pga det var oftest ikke vellykket, men heller ga andre effekter som ikke var ønskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...