Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 har i mange år følt meg kronisk sliten og trett, så ille i perioder at jeg har sovnet på skole/ jobb. lite stolt av dette! den siste tiden har jeg i tillegg vert mye kvalm, svimmel, lukter veldig godt (som om jeg var gravid) og hatt en del problemer med magen (diare og luft) har tatt flere graviditet tester den siste tiden, men alle der er negative. det er ingenting hverken på jobb eller hjemme som sliter meg ut, ikke til de grader. sikkert difuse tegn, men er det noen som kjenner seg igjen eller som har råd om hva jeg konkret kan be legen hjelpe meg med? legger til at jeg over flere perioder har prøvd ut div kurer med vitaminer, mineraler, jern, men alltid med svært begrenset virkning. beste virkningen var av b12 sprøytene jeg fikk i mitt første svangerskap, men også det kortvarig hadde vert fantastisk å endelig kunne følt meg som "meg" både hjemme og på jobb! Anonymous poster hash: 3417d...7bd
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Vekt? Kosthold? Trening? Anonymous poster hash: 8125d...bfd
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Det kan jo være mange grunner til at du er sliten og trøtt. Lite søvn og dårlig kosthold er for eksempel vanlige årsaker. Har du utelukket sånne ting? Anonymous poster hash: fd084...aac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Har legen undersøkt deg da?! Han har kanskje ikke funnet noe, og at det da er du som ikke hører på ham... Anonymous poster hash: 70349...1a7
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Det kan ikke være en kombinasjon av stress og lite søvn og dårlig kosthold? Som blir forverret av seg selv? At du blir mer stressa jo mer trøtt du blir, og da blir du trøttere, lager dårligere mat, blir enda mer sliten osv osv? Jeg ble innimellom slik i eksamensperioder i studietiden. Sov lite pga stress, leste dårlig pga lite søvn, orket ikke lage mat pga stress og ble dermed fryktelig sliten. Det hjalp å tvinge seg ut på tur, hjalp på slitenheten og matlysten og trøttheten. Dette igjen økte leseproduktiviteten og jeg ble mindre stressa. Selvfølgelig bare et vilt tips, da jeg hverken vet om du er stressa, sliten, overarbeidet eller vet noe som helst om ditt kosthold og treningsvaner. Anonymous poster hash: 8a92a...3ba
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 vekt er normal, midt på treet. kostholdet er vell rimlig normalt det også, lager det aller meste selv hjemme (bor et stykke unna byen og alle restaurantene). sover godt hver natt. er jeg heldig så tar han en standard blod prøve, som jeg aldri hører noe mer om. da skal vist alt være bra ... har spurt etter resultatene flere ganger, men får bare til svar at alt er bra. etter 15 år der jeg kronisk er sliten og trett, og til tider har store smerter: mage, ledd ... så er jeg sikker på at noe ikke stemmer. siden jeg startet forsøke snakke med legen om problemene har jeg blitt avspist med: du er tennåring, alle tennåringer er slitne du er mamma så klart du er sliten student, ja det er tøft jobber 100% ja slitsomt det vanligvis kommer jeg ikke lenger enn jeg er mye sliten, der blir jeg stoppet og annbefalt enda et vidunder middel som inneholder jern er lei, jeg ønsker å bli hørt! Anonymous poster hash: b10f9...658
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Fibro eller utbrent. vekt er normal, midt på treet. kostholdet er vell rimlig normalt det også, lager det aller meste selv hjemme (bor et stykke unna byen og alle restaurantene). sover godt hver natt. er jeg heldig så tar han en standard blod prøve, som jeg aldri hører noe mer om. da skal vist alt være bra ... har spurt etter resultatene flere ganger, men får bare til svar at alt er bra. etter 15 år der jeg kronisk er sliten og trett, og til tider har store smerter: mage, ledd ... så er jeg sikker på at noe ikke stemmer. siden jeg startet forsøke snakke med legen om problemene har jeg blitt avspist med: du er tennåring, alle tennåringer er slitne du er mamma så klart du er sliten student, ja det er tøft jobber 100% ja slitsomt det vanligvis kommer jeg ikke lenger enn jeg er mye sliten, der blir jeg stoppet og annbefalt enda et vidunder middel som inneholder jern er lei, jeg ønsker å bli hørt! Anonymous poster hash: b10f9...658 Anonymous poster hash: 294f1...e6c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 har byttet, dette er sikkert den 10 legen jeg snakker med! fibro, hva er kjenne tegnene på dette? event hvordan kan jeg formulere meg slik at legen faktisk lytter? skjønner jo såpass at jeg må være "inntresann" fra jeg kommer inn døra .. takk for skikkelige svar Anonymous poster hash: b10f9...658
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 19. juni 2014 #11 Skrevet 19. juni 2014 Sier som en over her, sjekk deg for matvareallergier!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #12 Skrevet 19. juni 2014 Jeg har endel av de samme symptomene, men fungerer ikke i jobb. Er totalt utmattet, har vært det siden oktober. Skal utredes for ME. Jeg har alltid vært 100 % frisk, så forskjellen ble veldig merkbar her. Håper du finner ut av det Anonymous poster hash: 3113c...8ca
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #13 Skrevet 19. juni 2014 huff da, høres nesten ut som meg detta. Jeg er 27år, vært kronisk sliten i 7år. Jeg har bare ikke fortalt det til noen. Jeg lagt ut om andre ting når jeg har hatt sykemeldingsperioder, det vil si, legen min vet om tar meg på alvor. Jeg er utreda i hist og pist uten funn. er tynn og slank, normalt kosthold, men kan bare trene i perioder. Det vil si, jeg kan stortrene hver dag i 3 mnd før kroppen sier stopp, lever da på energi nivået ca 6mnd før det begynner å dale. Til fammilie og venner skylder jeg usosialteten min på alt fra mensen, dårlig søvn, til sykdom. tar ca 1 1/2år mellom treningsperiodene. Det min lege konkluderer med er at jeg har hatt traumatiske opplevelser i barndommen som er såpass store at det påvirker kroppen i voksenlivet, og flater ut. Ikke før nå i vår jeg var trygg nok til å si at nå er jeg sykmeldt en stund pga utbrenthet. Er helt ute og kjøre og kan ikke gå en liten tur engang uten å kjenne det i ledd, mage hode you name it.. forferdlig tilstand. Anonymous poster hash: fbb6e...4e5
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #14 Skrevet 19. juni 2014 dere som opplever lignende som meg, ønsker dere alt godt videre og tusen takk for at dere deler jeg får ikke trent så mye i det daglige, ingen trenings senter i umiddelbar nærhet.. men jeg går en del i det daglige, og jobber som pedleder i bhg, så får en del trim via dette. er bevist på å gå turer på ettermiddager og i helger for min egen vinnings skyld, bruker også fjellet en del i sommer halvåret for å få mer motstand. men jeg blir fort sliten og trenger mange må pauser, sliter med pusten og faller tilbake til utgangspunktet hver gang jeg blir syk .. får astmamedisin som hjelper meg litt/ forkorter sykdoms perioden. hverdagen består stort sett av jobb, oppfølgning av barna, middag og litt tid sammen med min man foran tvn før jeg kryper i seng. gjerne etter at jeg har sovnet av på sofaen minst en gang. skulle så inderlig håpe jeg hadde litt mer energi iløpet av dagen, hatt det mer gøy sammen med barna, fått unna litt husarbeid, ork og smertefri nok til å sitte mer med strikketøyet mitt og annet hobby materiale som jeg liker. mer energi til mannen, bare det å kunne se en film sammen uten at jeg sovner ... om ikke alt på en dag så ihvertfall litt av dette hver dag. Anonymous poster hash: b10f9...658
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #15 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror at vi mennesker noen ganger bare må innfinne oss med at det ikke er alltid at legen finner en diagnose eller forklaring. Anonymous poster hash: 1b40c...b67
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #16 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror at vi mennesker noen ganger bare må innfinne oss med at det ikke er alltid at legen finner en diagnose eller forklaring. Anonymous poster hash: 1b40c...b67 [/acronym fult innforstått med det! men jeg hadde fått det bedre og slått meg mer til ro om jeg i det minste ble hørt og undersøkt på en skikkelig måte. hadde betydd veldig mye faktisk bli sett, hørt og undersøkt, istedenfor å bli avfeid på en lettvint måte. Anonymous poster hash: b10f9...658
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #17 Skrevet 19. juni 2014 Sjekk deg for matallergier gjennom privat lege. Ei venninne av meg opplevde det samme som deg og sendte blodprøve til usa. Fant ut av hva hun ikke tålte og la om kosten totalt. Hun er et helt nytt menneske i dag og er så og si kvitt alle problemene. Det koster litt, men for henne var det verdt hver krone! Lykke til Anonymous poster hash: a949f...627
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #18 Skrevet 19. juni 2014 Sjekk deg for matallergier gjennom privat lege. Ei venninne av meg opplevde det samme som deg og sendte blodprøve til usa. Fant ut av hva hun ikke tålte og la om kosten totalt. Hun er et helt nytt menneske i dag og er så og si kvitt alle problemene. Det koster litt, men for henne var det verdt hver krone! Lykke til Anonymous poster hash: a949f...627 Sjekk deg for matallergier gjennom privat lege. Ei venninne av meg opplevde det samme som deg og sendte blodprøve til usa. Fant ut av hva hun ikke tålte og la om kosten totalt. Hun er et helt nytt menneske i dag og er så og si kvitt alle problemene. Det koster litt, men for henne var det verdt hver krone! Lykke til Anonymous poster hash: a949f...627 skal undersøke mulighetene for dette tusen takk! Anonymous poster hash: b10f9...658
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 Jeg tror vi også rett og slett må innse at mennesker er forskjellig, det er ikke alle som er laget for å følge det rotteracet det er lagt opp til i dagens samfunn. Alle skal jobbe full tid, følge opp 2-3 barn (og det å følge opp et barn er mye mer jobb i dag enn for bare en generasjon siden), det skal trenes, lages mat fra bunnen av, huset skal alltid skinne, man skal møte venner og være sosial, man skal følge med og være oppdatert på nyheter og kultur, man skal ha kjæresteferier, venninneturer osv osv. Men noen trenger med hvile enn andre, noen er mer høysensitive enn andre, noen trenger mer ro rundt seg enn andre, noen må ha stillhet noen timer i døgnet, noen blir lettere stresset enn andre, noen blir deprimert av alt presset man møter på alle kanter, den dårlige samvittigheten og forventningene man har til seg selv og tror andre også har til seg tærer mer på noen enn på andre. Vi må bli flinkere til å akseptere forskjellene, tilpasse livet vårt etter hvordan vår personlighet og vår kropp fungerer (og ikke etter hva vi tror andre forventer av oss). Noen er rett og slett mer duracellkanin enn andre, og vi som ikke har det vannvittige overskuddet må rett og slett roe ned og tilpasse oss det. Kanskje velge å jobbe deltid og heller ha litt lavere forbruk og levestandard, kanskje være fornøyd med å gå en tur et par ganger i uken for å finne restitusjon i å høre på fuglekvitteret i skogen og droppe kavet etter definerte muskler på et helsestudio osv Men når det er sagt, om du sliter med helsa skal du selvfølgelig sjekkes skikkelig opp. Det kan være verdt pengene å gå til en privatpraktiserende lege. Men var jeg deg ville jeg gått til en manuellterapeut, de kan henvise det videre om det er noe de mener bør sjekkes bedre opp, og de hører faktisk på deg, undersøker deg skikkelig og tar tak i ting. http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=6 Anonymous poster hash: 5a699...044
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 Bare svada med testing for matallergier via leger i USA. Gå til fastlegen din en gang til og begynn i motsatt ende. Ikke begynn med at du er sliten, begynn med alle "vondtene" du skriver om her. Spør hvor lang tid det tar med testene (som de sikkert begynner med å ta nå også) å si at du vil ha en ny time når resultatene er ferdige, for enten er det noe galt på de testene, eller så må dere teste mot noen andre ting og hvis fastlegen mener han ikke kan hjelpe deg mer, så be om en henvisning videre for å undersøke alle allergier, til eksperter på fibromyalgi, ME, reumatisme (du skriver at du har vondt i ledd) osv osv. Ikke gi deg. Du kan også teste matallergier selv ved å kutte ut en og en ting fra kostholdet. Begynn med de "enkle" tingene, som laktose, evt melk. Mange har også nytte av å kutte ut mest mulig sukker. Det eneste du bør være forsiktig å prøve ut selv uten ordentlig testing, er gluten. Du har vel ikke de typiske tegnene på cøliaki, men hvis det skulle være det du har, så bør du få testet deg ordentlig for å få de tilskuddene du har krav på fra nav. Lykke til og god bedring. Anonymous poster hash: e92df...4a1
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #21 Skrevet 19. juni 2014 tusen takk for alle svarene jeg skal prøve snakke med fast legen en gang til, og samtidig sjekke opp hvilke muligheter jeg har av alternativer! regner med jeg blir å spare opp penger til blod/ håranalyse i utlandet og manuell terapaut Anonymous poster hash: b10f9...658
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå