Gå til innhold

Ny jobb og ferie. Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i ny, fast 100% jobb i januar i år. Har dermed ikke betalt ferie i år. I går kom arbeidsgiver og sa at jeg likevel MÅ ta ut 5 uker ferie i år, at det var pålagt. Dette har jeg aldri vært borti før. Jeg har ikke råd til å miste 5 uker med lønn.. Er dette riktig, kan de pålegge meg å ta ut ulønnet ferie??

Anonymous poster hash: b6fd3...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei - ikke første året.

Skrevet

Er du helt sikker? For jeg var også 99% sikker på dette, men hovedkontoret sier noe annet. De burde jo vite sånt? :/ hi

Skrevet

Tror de kan det hvis de ikke har bruk for deg i sommer, f.eks at de holder stengt. Hva jobber du med?

Anonymous poster hash: 0e5fb...e51

Skrevet

Det er i innenfor salg og service, vi har kun stengt 2 dager hele året.. Hi

Skrevet

Klarer ikke å lese sånt 😂 kan du fortelle slik det er for meg?

Skrevet

Strengt er det kun 4 uker du må ta de andre årene også.

Skrevet

Ja de kan pålegge deg og de er pliktige til å påse at du tar ut ferie.

Du burde virkelig lære deg å lese lover. Det vil du trenge, og ha nytte av mange ganger gjennom livet.

Anonymous poster hash: 465db...290
Skrevet

Er du helt sikker? For jeg var også 99% sikker på dette, men hovedkontoret sier noe annet. De burde jo vite sånt? :/ hi

Litt småusikker om du har jobbet en annet sted i fjor, er det første jobben er jeg helt sikker. Sjekket det for en av mine ansatte i dag.

Skrevet

Har du vært fast ansatt i hele fjor må du ha 5 uker ferie. Har du ikke vært ansatt i hele fjor kan du ta ut 5 uker, men du er ikke pålagt. Ble du ansatt i år har du ikke krav på noe ferie, men kan ta ut om ønskelig

Anonymous poster hash: 1cdd5...36c
Skrevet

Jobbet der fra august i fjor, men kun som ekstrahjelp. Ble fast ansatt i januar. Hva gjelder da? Har iallefall ikke betalt ferie :/

Skrevet

Jobbet der fra august i fjor, men kun som ekstrahjelp. Ble fast ansatt i januar. Hva gjelder da? Har iallefall ikke betalt ferie :/

Da skal du jo ha fp av det du jobbet i fjor vel? Uansett blir dette Max 1 uke eller 2. Ring Arbeidstilsynet, dette kN de hjelpe deg med!

Skrevet

Du er pålagt å ta ut ferie dersom du har opparbeidet deg feriepenger i fjor. Ettersom du ble ansatt (som vikar) fra august, trenger du ikke ta ut mer en 2 uker ettersom du ikke har opparbeidet deg mer ferie enn dette.

Dette burde arbeidsgiver vite! Dessuten skal du ha feriepenger du har opparbeidet deg fra august til desember og det vanlige er å få disse pengene som hele eller deler av junilønn ;)

Anonymous poster hash: 894d6...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...