Gå til innhold

Hjelp til gjærdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vet hvor lenge en gjærdeig kan stå og heve før den må bakes ut? Kan jeg lage den feks kl 0900, og ikke bake den ut før kl 14?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kaldheve, da går det helt fint. Det har hent seg at ting har oppstått slik at jeg ikke har fått satt brød i ovnen om kvelden. Da har jeg rydda plass i kjøleskapet og satt der over natta, for så å steke dem om morgenen. Men sørg altså for kaldt/kjølig miljø rund deigen, hvis det blir for varmt risikerer du deig ut over hele kjøkkenet på de timene. 

Skrevet

Ok, så det er helt umulig å lage deigen kl 9 imorgen og bake den ut kl 14 uten at det flommer over av deig på kjøkkenet? :) Skal bort imorgen, og har så knapt med tid når jeg kommer hjem, så deigen skulle så gjerne ha vært ferdig kl 14, ser du. Uansett, takk for svar :)

Skrevet

Du kan selvsagt halvere gjærmengden, og sette baksten feks på et litt kjølig soverom, da hever de jo litt, men mindre enn med full dose gjær og høy temperatur. Jeg tror jeg ville prøvd det. 

Skrevet

Lag deig med kald væske i stedet for varm, og sett den i kjøleskapet. Og bak dem ut med en gang. Så tar du den ut og lar den stå i romtemperatur ca en time før du steker den. Tror det vil funke fint!

Skrevet

Ok, takk for svar, dere. Skal se hva jeg får til :)

Skrevet

Kan man heve deigen som vanlig, trille ut bollene, og sette i kjøleskapet til dagen etter?

Anonymous poster hash: 1092c...d89

Skrevet

Man lager deig(med kald væske), triller ut bollene (uten heving) og steker de dagen etter ja. Kalles kaldheving.

Skrevet

Man lager deig(med kald væske), triller ut bollene (uten heving) og steker de dagen etter ja. Kalles kaldheving.

Med vanlig mengde gjær?

Kan man kaldheve to ganger? Altså først deigen, og så de ferdige bollene?

Anonymous poster hash: 1092c...d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...