Gå til innhold

What to do? Når starte prøving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker... Vurderer å starte prøving på baby på bryllupsreisen (slutte på P-pillen og ferdig mensperiode). MEN siden jeg har brukt pillen frem til nå aner jeg jo ikke når jeg får eggløsning, og da bør jeg vel også holde meg unna alkohol, kjøtt som ikke er helt gjennomstekt/ egg/ upasturiseet melk/ salat og grønnsaker/frukt... det er jo mye styr å ta hensyn til på ferie, og er det ikke sikkert jeg har hatt eggløsning enda en gang, og enda mindre gravid. Hvor nøye bør man være? Bør prøvingen utsettes?

Anonymous poster hash: 235bd...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste lever som normalt fram til graviditetstesten viser positiv :) Ingen grunn til å utsette prøvingen :)

Skrevet

Du trenger ikke holde deg unna noen av de matvarene før du er gravid.

Om du er aktiv prøver, trenger du jo ikke drikke deg drita, men ingen fare med et glass vin i prøveperioden. Du vet jo ikke hvor lang tid det tar.

Anonymous poster hash: 7e224...e0c

Skrevet

Takk for svar til dere som har svart! Håper flere også kan svare.

Et tilleggsspørsmål: har det noe å si om jeg dropper de siste 2-3 pillene på P-pillebrettet? Er enfase piller. Hadde passet best å fått mensen noen dager tidligere, og vi vil jo bli gravid uansett. Eller er det stor risiko for å forstyrre/ødelegge den fremtidige syklusen pga dette, med lange eller uteblivende mens og uteblivende graviditet, eller har det ikke noe å sinPr det bare er snakk om noen få dager?

Skrevet

Du kan slutte når som helst på pillene, og blødningen vil komme tidligere :) Og fram til uke 5-6 næres fosteret av sin egen eggeplomme og ikke ditt blod :) Du kan derfor trygt kose deg på bryllupsreise :)

Skrevet

Du kan slutte når som helst på pillene, og blødningen vil komme tidligere :) Og fram til uke 5-6 næres fosteret av sin egen eggeplomme og ikke ditt blod :) Du kan derfor trygt kose deg på bryllupsreise :)

Det var betryggende, takk :-) Gjelder det med egen eggeplomme også dersom man skulle få toxmoplasmose eller listeria også i den tiden, eller bare alkohol? Skulle gjerne betrygget meg selv med litt mer info på det området, vet du hvor jeg kan finne info om dette tema på nett?

HI

Skrevet

Dytter

Skrevet

Jeg ble gravid måneden etter jeg sluttet på p-pillene :)

Anonymous poster hash: 7f19c...c90

Skrevet

Jeg er så usikker... Vurderer å starte prøving på baby på bryllupsreisen (slutte på P-pillen og ferdig mensperiode). MEN siden jeg har brukt pillen frem til nå aner jeg jo ikke når jeg får eggløsning, og da bør jeg vel også holde meg unna alkohol, kjøtt som ikke er helt gjennomstekt/ egg/ upasturiseet melk/ salat og grønnsaker/frukt... det er jo mye styr å ta hensyn til på ferie, og er det ikke sikkert jeg har hatt eggløsning enda en gang, og enda mindre gravid. Hvor nøye bør man være? Bør prøvingen utsettes?Anonymous poster hash: 235bd...403

Begynn uansett å ta folat

Anonymous poster hash: 6d3ff...6cc

Skrevet

Jeg sluttet med p-pillen når jeg hadde 4 igjen på brettet, ble gravid etter 1,5 mnd :) Og kos deg med et par glass vin og god mat!!

Anonymous poster hash: d0793...c9d

Skrevet

Det var betryggende, takk :-) Gjelder det med egen eggeplomme også dersom man skulle få toxmoplasmose eller listeria også i den tiden, eller bare alkohol? Skulle gjerne betrygget meg selv med litt mer info på det området, vet du hvor jeg kan finne info om dette tema på nett?

HIAnonymous poster hash: 235bd...403

Jeg Googlet det og fant ut at inntil uke 6 er det 0% sjanse for smitte av tokso til fosteret, og 5-10% i resten av første trimester. Så mye som 89% i 3 trimester. Ang listeria fant jeg ingen tall. Men begge krever antibiotika. Det er verre å få listeria pga der blir mor også skikkelig syk, mens tokso utarter seg som regel som en forkjølelse om man får symptomer. Men følg mattilsynets retningslinjer for mat og behandling av mat så er du veldig beskyttet :)

Skrevet

Start med folat, slutt på pillen og kos deg frem til du blir gravid. Eggløsning er ca 14 dager Før mens. Ikke bruk ibux eller andre ibuprofen tabletter som prøver, da disse er betenneslesdempende middel og et svangerskap er en betennelsesreakjon i kroppen.

Du kan oppleve syklus som ikke er normal i starten men den bruker å stabilisere seg etter et par mnd for de fleste.

Skrevet

Takk for svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...