Gå til innhold

Noen med endometriose her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg skal til gyn om ikke så lenge for undersøkelse. Sliter veldig med menstruasjon smerter som gjør at jeg blir helt låst i kroppen, noen som har noen erfaringer eller lingdene med denne sykdommen? Legen sa det var mulig at jeg har denne sykdommen derfor skal jeg til gyn.

Anonymous poster hash: cfea4...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har endometriose, som mange andre dessverre :(

Symptomer jeg har (advarsel om TMI):

- var ufrivillig barnløs, men ble gravid 6 mnd etter operasjon.

- intense invalidiserende smerter (sengeliggende de 3 første døgnene i syklusen, ingen medisin annet enn morfin hjelper).

- blør som et slakt (vi snakker bytte av grønn o.b etter maks en-to timer samt bruker nattbind i tillegg).

- har vondt ei uke før mens, under mensuka, og uken etter.

- ofte kvalm og vondt i hodet

- smerter ved enkelte stillinger under samleie

Mitt ble oppdaget med innvendig ultralyd (og jo, det går an å oppdage det sånn selv om mange påstår det ikke går an, endo har en egen tetthey som kommer frem som helt sorte områder på skjermen, en dyktig gynekolog ser det med en gang). Jeg ble operert og fikk graden alvorlig endometriose. Delvis ødelagte eggstokker, sammenvoksing i tarm, eggstokk var grodd fast i livmor bl.a. Overvåker situasjonen nå og da med ultralyd nå etter fødselen. Har fått ny endocyste selv om graviditet skal stagnere sykdommen litt :(

Håper virkelig ikke du har dette. Ønsker deg masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 89f19...44c

Skrevet

All sympati til deg over!

Jeg hadde "et snev" av endometriose. Det ble oppdaget under en kikhullsoperasjon da jeg ble utredet for ufrivillig barnløshet. De brente det bort, og har ikke vært plaget etterpå, så jeg hadde det veldig, veldig svakt. 

Jeg ble gravid med ivf etterpå og er iferd med å få ivf-barn nr to nå (hurra). Men det er pga tette eggledere ( tillegg til endometriosen). 

For meg var ikke menstrasjonen så langvarig, men jeg hadde innimellom enorme smerter. Da lå jeg og vridde meg i smerter + kastet opp+ satt på do på samme tid. Smertene gikk i bølger som rier (har født etterpå og endosmertene var mye, mye verre enn min fødsel). Jeg var varm + frøys på samme tid og svettet enormt. De ille smertene jeg hadde varte kanskje to-tre timer, men varierte veldig. Hadde det ikke på hver mens heldigvis. Etter smertene var jeg så utslitt at jeg sovnet og sov noen timer, så var jeg ok igjen. 

Håper aldri endoen kommer tilbake til meg, for det var ille.

Lykke til og håper de finner ut hva som feiler deg og at de kan fikse det/gjøre det levelig. 

Anonymous poster hash: 58b43...2be
Skrevet

Jeg har også endo, men i mild grad. Har hatt mye smerter i magen jevnt over i hele syklusen pga endovev på eggstokker og livmor. Det hjelper å unngå mat som klumper seg i tarmen, kutt ut rent hvetemel feks. Har også hatt endel smerter ved samleie.

Det verste har vært intense smerter når cyster har sprukket.

Skrevet

Hei.

Jeg har visst også endometriose, selv om jeg ikke helt tror på det. Var til på sykehuset til gynekolog pga smerter ved samleie, og det eneste hun kunne skjønne var at dette var endometriose. Noe jeg synes virker rart....men hun har kanskje rett...? Jeg har kun smerter ved enkelte stillinger under samleie og litt kraftig menstruasjonsblødning.

Anonymous poster hash: cd61e...79f

Skrevet

Jeg har adenomyose som er en annen variant. Fjernet livmoren pga. det.

Anonymous poster hash: eb567...e3c

Skrevet

Jeg har det cirka som #2. Endometriose og trolig adenomyose.

Jeg har det helt greit nå, siden jeg går på medikamenter som holder meg i kunstig menopause. Skal etter hvert fjerne livmor og den ene eggstokken og se hvorvidt det hjelper.

Anonymous poster hash: 8ede9...bb0
Skrevet

Jeg har det også slik som #2, og det er ganske pyton. Går nå konstant på p-piller for å ikke få menstruasjon, for å se om det kan hjelpe. Fungerer ikke dette anbefaler legen å fjerne livmoren ettersom jeg ikke skal ha flere barn.

Skrevet

Tusen takk for gode svar jenter <3

Krysse fingrene og håpe på det beste, skal bli spennende og høre om hva det kan være..

Anonymous poster hash: cfea4...a74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...